Značka AGOGS Electric Bikes uvádí nový model elektrokola určeného především pro jízdu v terénu, které nabídne cestovní rychlost až 32 km/h.

Značka AGOGS Electric Bikes uvádí nový model elektrokola určeného především pro jízdu v terénu, které nabídne cestovní rychlost až 32 km/h.

ekolo-agogs-tracer-commuter-edition-5.png

Praha 13. července 2018 – Omezení rychlosti elektrokol ve státech Evropské unie na 25 km/h, které neumožní plynulou jízdu jako na „klasickém kole“ vede k masivnímu trendu čipování motorů umožňující zvýšení rychlosti asistence elektrokola až na 45 km/h. Dle statistik prodejců je až 80 % středových motorů na trhu upraveno, a to může vést až k zákazu elektrokol na veřejných komunikacích.

Ekolo.cz je pionýrem propagace elektrokol v Česku. Elektrokola začalo ekolo.cz nabízet již v roce 2007, od roku 2010 pak pod vlastní značkou AGOGS. V posledním roce nastala výrazná změna u české veřejnosti v chápání smyslu elektrokola. Ortodoxními cyklisty přehlížený dopravní prostředek se pomalu stává pro většinu značek hlavním artiklem a stejně jako v západní Evropě i na stezkách v českých horách pomalu vytlačují elektrokola klasické mechanické bicykly. To je ale jenom začátek, protože elektrokolo má svůj primární význam pro osobní dopravu ve městech.

K tomu, aby elektrokolo mohlo být plnohodnotným dopravním prostředkem, je třeba, aby jezdci elektro-systém pomáhal nejen při cestě do strmého kopce a v terénu, ale i při jízdě po komunikaci bez převýšení, kde by se jezdec pohyboval alespoň takovou rychlostí jako běžný cyklista, tedy  okolo 32 km/h. Nedávno schválená regulace pro schvalování dvou, tří a čtyřkolových vozidel zavedla nové kategorie vozidel s elektropohonem a umožnila tak vznik fenoménu tzv. „rychlého elektrokola“ (fast pedelec) v kategorii L1e-B s maximální rychlostí 45 km/h (stejná rychlost jako očipovaného kola, protože se defacto používají stejné motory jako pro klasická elektrokola, pouze s elektronikou zvýšeným výkonem).

Problém je v tom, že kategorie L1e-B není pro tento typ produktu zamýšlená (výkon motoru do 4 kWh) a název produktu je „Moped“. Z toho důvodu je vyžadován řidičský průkaz, registrační značka a pojištění pro mopedy, moto-helma, atd., což zcela potlačuje použitelnost a univerzalitu jízdního kola – elektrokola.  Na jaře tohoto roku dvě značky oznámily úspěšné registrace těchto rychlých e-kol v českém registru vozidel, ale vzhledem k výše uvedenému se nedá předpokládat, že by byly prodeje vyšší než několik kusů. Též je třeba podotknout, že při takové rychlosti jízdy dochází k více než dvojnásobné spotřebě energie a dojezd elektrokola se stává pro běžného uživatele nedostatečný.   

Vzhledem k nastalému trendu jsme v ekolo.cz znovu analyzovali texty, které aktuálně regulují nabídku elektrokol na českém i unijním trhu a dospěli jsme k přesvědčení, že produkt, se kterým dnes přicházíme, je zcela v souladu se všemi požadavky na bezpečnost popsanými v Nařízení EU 169/2013, technické normy EN ČSN 15194, ISO 4210-2 a v příloze Vyhlášky Ministerstva dopravy č. 341/2014.

AGOGS Tracer – CommuterEdition je elektrokolo, které vychází z konceptu cestovního elektrokola, který byl představen v roce 2015, kdy se stal vítězem testu německého institutu ExtraEnergy v této kategorii. Model byl upraven tak, aby vyhověl legislativním výjimkám (viz níže).

Aktuální verze je zkonstruována pro jízdu na nezpevněném povrchu a může být použita pro jízdu v terénu. Jmenovitý výkon motoru je 250 wattů, nicméně stejně jako libovolný elektromotor v jakémkoli elektrokole vyvine při jízdě do kopce výkon vyšší – až 650 wattů. Podstatné je, že cestovní rychlost je nastavena při maximální asistenci na reálných 32 km/h, což je dle mnoha provedených testů a měření rychlost běžného cyklisty na terénním či trekingovém jízdním kole na rovině.

Díky tomu je jízda na elektrokole AGOGS Tracer – CommuterEdition zcela plynulá, provoz je výrazně bezpečnější a dopravní čas se oproti běžnému elektrokolu zkracuje o více než 25 %.

Pro doplnění: v USA je regulace elektrokol odlišná od EU a jejich rychlost je omezena většinou na 20 mph (mil za hodinu), což je přesně 32 km v hodině. Tento produkt je nazývaný „ebike“ a je chápaný jako klasické jízdní kolo, bez dalších požadavků (helma, pojištění atd.).

AGOGS Tracer – CommuterEdition nabízí kapacitu baterie 600Wh při reálném dojezdu (s maximální asistencí pro 32 km/h a 80 kg jezdcem) cca 65 km v běžných podmínkách dopravy (časté zastavování a rozjezdy, převýšení 2-8 %). Snížený rám nabízí perfektní tuhost, jednoduchou manipulaci, a především snadné časté nastupování. Odpružení, pedály, hydraulické brzdy a pláště s ochranou proti průrazu jsou přizpůsobeny pro univerzální využití e-kola i v terénu.  Kompletní osvětlení, blatníky a odnímatelný nosič ocení jezdci, kteří se dopravují za všech situací. Pro komfort majitelů nabízí ekolo.cz v ceně tohoto modelu i komplexní pojištění u ERV pojišťovny, které kryje krádeži poškození elektrokola.

V ekolo.cz si uvědomujeme, že uvedení tohoto modelu elektrokola může být chápáno ze strany regulačních orgánů kontroverzně. Proto jsme připravili detailní rozklad existujících pravidel pro provoz elektrokol.

Otestovat si elektrokolo AGOGS Tracer – CommuterEdition lze v Showroomu ekolo.cz v Praze 4 – Krči a je možné si jej rezervovat za 44.900 Kč tamtéž.

Více informací o modelu:

https://ekolo.cz/agogs-tracer-commuter-edition