Zájemci o e-knihy a čtečky čekají na lepší ceny

Nabídka elektronických knih se soustavně zvyšuje a zájem ze strany českých uživatelů o ně rozhodně je. Masové rozšíření čteček můžeme očekávat až se zlevněním těchto přístrojů. Podle průzkumu agentury MEDIARESEARCH jsou lidé ochotni dát za čtečku tisíc korun, přinejlepším tisíce tři. E-knihy očekávají čtenáři třikrát levnější než jejich papírové verze. Rozšíření čtecích zařízení naráží mimo jiné na čtenářské zvyky. V budoucnu ho může komplikovat i nekompatibilita čtecích formátů a programů, problematika autorských práv či nedostupnost kvalitních e-knih. (TZ)
Zařízení na čtení elektronických knih se postupně etablují v portfoliu zajímavých technických hraček. Zároveň roste i mediální pozornost věnovaná elektronickému inkoustu, a tím i informovanost veřejnosti. Na postoj k těmto zařízením má pak velký vliv doporučení známých, kteří mají s elektronickým čtením vlastní zkušenosti. Z výzkumu MEDIARESEARCH vyplynulo, že zhruba pětina respondentů (internetová populace 15+, vzorek 977 lidí) uvažuje o koupi čtečky v horizontu jednoho roku, dalších deset procent uvažuje spíše jen o tabletu.

Paralelně se zlepšuje nabídka těchto zařízení v obchodech s elektronikou, a to jak produktová, tak i cenová. Přesto se stále jedná o relativně drahé zařízení – zvláště pokud zvažujeme i tablet, jehož všestrannost vyhovuje více zejména nejmladší generaci. Na základě výsledků výzkumu očekáváme případné masové rozšíření až se znatelným zlevněním těchto přístrojů. Výzkum internetové populace totiž prokazuje poměrně nízká cenová očekávání u elektronických knih a jejich čteček. Tištěná publikace v ceně 300 Kč by v elektronické formě měla stát maximálně sto korun. Za čtečku by pak lidé byli ochotni dát tak tisícovku, přinejlepším tisíce tři.

Další rozšíření elektronických knih a čteček by mohla komplikovat i nekompatibilita formátů a programů, jejichž pomocí se text převádí do čtečky konkrétního výrobce. Zajímavá bude i problematika autorských práv. I když běžný uživatel je, pokud nebude muset, moc řešit nebude, myslí si Alena Ivánková z MEDIARESEARCH. Co jej podle ní ale naopak bude zajímat, je široká nabídka elektronických knih, nejlépe v kvalitní češtině a grafice. Zde záleží na iniciativě a proaktivitě vydavatelství, která mohou zareagovat nebo trh brzdit.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s