Letošní rok přinesl změny v rozdělení reklamních investic do jednotlivých mediatypů

Na základě nové obchodní politiky celoplošných televizí v ČR sledovala agentura Performics vývoj domácích reklamních investic do médií v období od ledna do června v letech 2010 až 2013. Ze získaných dat vyplývá, že značná část reklamních investic se v letošním roce přesunula z televizí do internetu, dále posílila také outdoorová média, tisk drobně stagnoval, poměrně razantní pokles zaznamenala kinoreklama. (TZ)

Výkonnostní agentura Performics sledovala vývoj českého mediálního trhu v souvislosti se změnou obchodní politiky celoplošných televizí. Z dat za první pololetí letošního roku je patrné, že po několika letech stabilního růstu zaznamenaly letos televize pokles příjmů oproti prvnímu pololetí loňského roku téměř o 1,2 mld. Kč (1–6/2012: 14,3 mld. Kč; 1–6/2013: 13,1 mld. Kč).

„V posledních dvou letech nejrychleji rostou reklamní investice do internetu, kterým do značné míry mohl pomoci přesun části reklamních prostředků, které firmy v loňském roce investovaly do TV reklamy,“ říká Tomáš Varga, ředitel výkonnostní agentury Performics, a dodává: „V prvním pololetí letošního roku se oproti tomu loňskému zvýšily reklamní investice do display reklamy o více než 700 milionů Kč a tvořily přes 3,1 mld. Kč.“

Patrný byl také nárůst investic do outdoorových médií, a to o více než 330 milionů (1–6/2012: 1,85 mld. Kč; 1-6/2013: 2,18 mld. Kč).

Jen minimální pokles zaznamenaly investice do tisku (1–6/2012: 8,69 mld. Kč; 1–6/2013: 8,55 mld. Kč). Největší procentuální pokles zaznamenala kinoreklama (1–6/2012: 96 milionů; 1–6/2013: 79 milionů Kč).

Rok

TV

Tisk

Internet (pouze display reklama)

Outdoor

Kinoreklama

Celkový součet

2010

12,232

11,003

1,981

1,536

0,099

26,851

2011

14,237

9,578

1,922

1,876

0,086

27,699

2012

14,332

8,685

2,401

1,852

0,096

27,366

2013

13,154

8,545

3,109

2,184

0,079

27,071

Tabulka: Vývoj reklamních investic v ČR v 1. pololetí v letech 2010, 2011, 2012 a 2013 (v mld. Kč)

Graf: Vývoj podílu jednotlivých mediatypů na celkových investicích za 1. pol. v letech 2010, 2011, 2012 a 2013  

Pozn.: Internet – pouze display reklama

O agentuře Performics

Agentura Performics je největší výkonnostní agentura na světě. V České republice působí Performics od června 2012 a zajišťuje servis v oblasti performance marketingu – SEM (reklama ve vyhledávačích), SEO optimalizace, OneSearch (propojení SEO a SEM), výkonnostní marketing v display reklamě, na sociálních sítích, v mobilních telefonech a tabletech. Performics u nás pracuje pro klienty pod skupinou VivaKi, kterou v ČR reprezentují mediální agentury ZenithOptimedia a Starcom MediaVest Group.