Společnost easyJet využije pro údržbu letadlového parku jako první v letectví nejmodernější špičkové technologie

Největší zahraniční pravidelný dopravce na pražském letišti Václava Havla, společnost easyJet, dnes oznámila, že pro zefektivnění provozu svých 220 Airbusů A319 a A320 využije nové a moderní technologie, s jejichž pomocí omezí zpoždění a současně udrží současnou špičkovou úroveň dochvilnosti a bezpečnosti letů. (TZ)

„Zkoumali a hodnotili jsme nejmodernější technologie v mnoha různých odvětvích, abychom jako první letecká společnost tyto technologie uplatnili i v letectví za účelem zefektivnění provozu naší flotily letadel. Tyto nové technologie mají pro nás trojnásobný přínos – umožní nám uvolnit kapacity mechaniků k provádění technicky náročnějších úkonů, snížit náklady, takže budeme moci zachovat nízkou cenu letenek, a omezit zpoždění letadel, díky čemuž si udržíme čelní postavení v dochvilnosti a zlepšíme komfort pro cestující,“ uvedla Carolyn McCall, generální ředitelka společnosti easyJet.

„Prověřovali jsme nejnovější technologie, které se objevily v mnoha různých odvětvích, a hledali jsme způsoby, jak je využít v letectví za účelem zefektivnění a zlepšení výkonnosti provozu našeho leteckého parku,“ dodává Carolyn McCall.

DRONY A ROBOTICKÉ TECHNOLOGIE

Letecká společnost dnes oznámila, že ve spolupráci s Coptrcraft, Measurement Solutions a oddělením robotiky a aeronautiky Bristolské univerzity pracuje na úpravách stávajících technologií, jež by umožnily využívat ke kontrolám letadel Airbus drony. Ty budou podle naprogramování provádět důkladné prohlídky letadel a hlásit technikům veškerá poškození, u nichž by mohla být nutná další kontrola nebo oprava. Drony se v současné době vyvíjejí a k jejich testování a zavedení by mělo dojít v příštím roce.

„Technologii dronů lze velmi efektivně využít ke kontrole letadel – kontroly, které běžně zaberou více než den, by s jejich pomocí bylo možné provést za pár hodin a navíc i s vyšší přesností,“ říká Ian Davies, vedoucí technického oddělení společnosti easyJet.

TECHNOLOGIE ROZŠÍŘENÉ 3D REALITY

Kromě dronů společnost easyJet plánuje využít 3D virtuální realitu a technologii rozšířené reality od firmy Epson a Vuzix, která umožní technikům na vzdáleném pracovišti vidět přesně to, co vidí pilot nebo mechanik pomocí 3D brýlí. Brýle pracují s prvním systémem průhledného displeje s vysokým rozlišením na světě, který s pomocí rozšířené reality pomáhá při vzdáleném diagnostikování technických problémů.

Tato technologie přinese užitek zejména na těch vzdálenějších ze 138 letišť, na která v současné době společnost létá, jako je například letiště v Šarm aš-Šajch nebo Tel Avivu.

V současné době si musejí při řešení problémů mechanici a piloti posílat snímky e-mailem a komunikovat s řídicím střediskem easyJet telefonicky. Společnost také nyní zkouší podobnou video technologii od společností Vidcie and XO Eye, s jejíž pomocí mohou být mechanici na rampě v živém obrazovém spojení s řídicím střediskem.

„Technologie rozšířené 3D reality je cesta ke zkrácení delších zpoždění, když je letadlo na trase. Tento systém nám pomůže získat jasnější představu o technickém problému, k němuž došlo tisíce kilometrů daleko. Pilot nebo mechanik v letadle na trase může po nasazení 3D brýlí přenášet živě obraz a data do řídicího střediska easyJet v Lutonu, jehož pracovníci pak mají díky vizuálním informacím snazší práci při řešení technických problémů,“ dodává Ian Davies.

APLIKACE

Technické oddělení společnosti easyJet rovněž vyvíjí vlastní speciální aplikace se společností Output42 pro rozmanité přístroje, s jejichž pomocí budou moci technici a mechanici provádět každodenní úkony efektivněji a umožňují tak letadlům easyJet navrátit se rychle do provozu. Jedna z aplikací např. pomáhá inženýrům identifikovat a nahradit poškozené lopatky ventilátoru (například po srážce ptákem) naskenováním lopatky ventilátoru a automatickým objednáním vhodného náhradního nože z inventáře letecké společnosti.

Aplikace jsou v různých fázích vývoje a očekává se, že některé z nich se budou testovat již letos v létě.

BEZPAPÍROVÉ LETADLO

easyJet do konce tohoto měsíce dokončí výměnu laptopů a tištěných navigačních map v pilotních kabinách všech svých letadel za tablety Panasonic Toughpad. Tímto krokem se letecká společnost přiblíží ke zcela „bezpapírovému“ letadlu. Po zabudování tabletů se easyJet stane také první leteckou společností, která tento typ přístrojů využívá ve všech fázích letu a na zemi. easyJet očekává, že tímto krokem sníží náklady na pohonné hmoty zhruba o 500 000 amerických dolarů každý rok.

Papírové formuláře v pilotní kabině plně nahradí nová technologie e-papíru, jakou vyvinula společnost Sony – výsledkem bude letadlo, na jehož palubě nenajdete zbytečný papír. Tento nový systém zobrazování textu s velmi nízkou hmotností dává uživateli pocit, jako by psal na normální papír. Vyplněné formuláře lze okamžitě uložit do centrální databáze, díky čemuž mají pracovníci společnosti rychlý a snadný přístup k informacím o všech letadlech.

Společnost easyJet provozuje svou flotilu letadel důsledně v souladu se všemi předpisy výrobce a v mnoha případech uplatňuje ještě přísnější parametry. Společnost zaměstnává 237 vysoce kvalifikovaných techniků a mechaniků a řadu prací zadává externím dodavatelům na letištích, na která létá.

Technické oddělení společnosti easyJet již v minulosti zavedlo řadu úspěšných inovací. Vloni například spolupracovalo se společnostmi Airbus a Nicarnica Aviation při testech zařízení pro detekci popílku, jež by se mělo začít montovat do letadel společnosti v nadcházejících měsících.

easyJet si na základě stávající smlouvy objednala 35 letadel A320 současné generace, jež by měla být dodána v letech 2015 – 2017, a 100 letadel nové generace A320neo, která odebere od roku 2017 do roku 2022.