Čeští maloobchodní prodejci nevyužívají internet, vlastní e-shop má necelá polovina

Praha, 1. 9. 2014 – Více než polovina českých maloobchodních prodejců neprovozuje vlastní internetový obchod. Podobně nedostatečná je také nabídka jejich zákaznických služeb a podpory nových technologií. Vyplývá to z údajů konzultační společnosti ACOMWARE, která analyzovala největší české maloobchodní prodejce z hlediska jejich vztahu k internetu. (TZ)

Výzkum společnosti ACOMWARE zahrnul celkem 87 největších českých maloobchodních firem z 12 oborů jako jsou potraviny, oděvy, nábytek nebo elektronika. Firmy byly zkoumány v celkem 19 oblastech, které se týkaly provozování e-shopu nebo nabídky zákaznických služeb. Internet se dnes na celkových maloobchodních tržbách podílí zhruba 8 % a jeho podíl každoročně stoupá.

Ze zkoumaných firem, které ročně generují obrat přes 360 miliard korun a provozují na území České republiky přes 8 800 svých poboček, celých 51 % prodejců nenabízí možnost nákupu svého zboží na internetu. „ Nejméně e-shopů je v oblastech jako jsou potraviny nebo oděvy, naopak na internetu bez problémů nakoupíte knihy, hračky nebo elektroniku, které si vyhlédnete u prodejce v kamenném obchodě,” vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE. Někteří prodejci situaci řeší alespoň formou rezervace svého zboží na prodejně – to platí pro Hornbach a Globus.

Málo informují firmy na internetu také o slevách v kamenných prodejnách – pouze 40 % firem má na webu svůj aktuální leták, 6 % neprezentuje zboží na internetu vůbec. Velmi různorodá je i nabídka dalších zákaznických služeb: „U firem provozujících e-shop zhruba 2 ze 3 umožňují vyzvednutí na pobočce, některé ho ale zpoplatňují. Kamenné prodejny jsou nicméně jejich výhodou, vyzvednutí by mělo být možné u všech prodejců a na všech pobočkách bez výjimky,“ vysvětluje Jan Penkala a dodává: „Jen 20 největších firem vám na svém webu nebo e-shopu sdělí, jestli  má zboží skladem v některé kamenné prodejně. Reklamaci nebo vrácení zboží v kamenném obchodě umožňuje ještě o jednu firmu méně.“

Základní statistiky a údaje výzkumu společnosti ACOMWARE:

  • 43 firem provozuje vlastní e-shop, 44 e-shop nemá;

  • 35 firem má na webu aktuální leták, 28 katalog zboží ve stažitelné podobě v PDF;

  • 20 firem s e-shopem poskytuje informace o dostupnosti zboží na svých prodejnách;

  • Vyzvednutí zboží na prodejně nabízí 29 firem, přičemž u dvou se za vyzvednutí platí;

  • Dopravu zdarma na vše z e-shopu poskytuje trvale 1 firma, u 27 firem je zdarma až od určité hodnoty nákupu;

  • Reklamaci a vrácení zboží na prodejně uvádí jako bezplatnou službu zákazníkovi 19 firem;

  • 27 firem provozuje e-shop nebo web optimalizovaný pro zobrazení na mobilních zařízeních, 16 firem nabízí ke stažení mobilní aplikaci;

  • Nejhledanější prodejce na internetu je Lidl, následován značkami IKEA a Tesco;

  • 57 firem má český profil na Facebooku, 16 využívá zahraniční facebookové stránky;

  • 53 firem využívá podporu ve formě PPC kampaní, 59 firem sbírá emaily na své zákazníky a 50 provozuje vlastní věrnostní program.

Kompletní výsledky výzkumu včetně komentáře odborníků a vyjádření samotných firem je možné stáhnout na http://www.acomware.cz/data/upload/53-Retail-studie.pdf.

K dispozici je také infografika v šíři 650px a 520px.

O společnosti ACOMWARE s.r.o.

ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na pomoc při vstupu na on-line trh, e-commerce poradenství, zvyšování návštěvnosti, obchodní výkonnosti a inteligentní emailing. Mezi naše klienty patří významní hráči na trhu – e-shopy i retailisté: Tescoma, Astratex.cz, Yves Rocher, Expert ČR, Oxalis.cz, VašeČočky, Conrad Electronic, Kytary.cz a další. Za 11 let fungování jsme obsloužili přes 2 000 internetových projektů.

Tým tvoří více než 30 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce také přinášíme klientům řadu případových studií, analýz, školení a workshopů. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskuzí s úspěšnými internetovými podnikateli – Eshopista.