Sociální sítě ztrácejí, vánoční přání posíláme nejčastěji SMSkou

Praha 2. prosince 2015 – Posílání vánočních přání je již dlouho zakotvené v naší kultuře. Způsob komunikace lidí se čím dál tím více přesouvá na internet a související aplikace, ale přesto o takto důležitém svátku lidé ve větší míře preferují osobnější kontakt. Podle průzkumu, který letos uskutečnila společnost ČP Cloud na reprezentativním vzorku více než 300 lidí, jsou Češi v přání k Vánocům a Novému roku velmi svědomití. (TZ)

Naprostá většina (97 %) lidí se totiž letos chystá posílat vánoční či novoroční přání. Nejčastěji budou přát SMSkou (70 %) a osobně (64 %). Tištěné vánoční pohlednice či přání však pošle už jen necelá čtvrtina lidí. Nejvíce přání odejde přátelům (94 %) a členům rodiny (70 %), zatímco kolegům v zaměstnání pouze čtvrtina. Hlavním důvodem, proč o Vánocích přejeme, je udělat radost (73 %), tradice (60 %), ale také společenská povinnost (60 %). Počet odeslaných přání se dle sdělení respondentů letos oproti loňskému roku výrazněji nezmění.

„S rozvojem sociálních sítí a mobilních telefonů logicky klesá počet lidí, kteří přejí prostřednictvím pošty. Když už využíváme tento tradiční způsob, nejčastěji se jedná o rodinné příslušníky,“ uvádí Daniel Bartek, generální ředitel společnosti ČP Cloud, a dodává: „Poměrně nízké využívání tištěných přání ve srovnání se situací před deseti nebo dvaceti lety souvisí také s tím, že velká část lidí si už u svých kontaktů nezapisuje domovní adresy.“ Z výzkumu společnosti ČP Cloud vyšlo, že zatímco 80 % Čechů má v kontaktech uloženou fyzickou adresu na rodinu, jen 60 % na přátele a 23 % na kolegy.

Přestože jsou mladí lidé stále více propojeni skrze sociální sítě, průzkum ČP Cloud ukázal, že vánoční přání posílá přes sociální sítě jen necelá polovina respondentů mezi 18 a 26 lety. V rámci celé populace pak sociální sítě na odesílání přání využívá pouhých 27 %. Nejvíce mladých přeje osobně (74,5 %) nebo SMS zprávou (72 %).

„V dnešním vysoce elektronizovaném světě může být fyzické přání odeslané prostřednictvím pošty pro příjemce příjemným překvapením a určitým důkazem toho, že adresátovi na něm obzvláště záleží,“ myslí si Daniel Bartek a radí: „Aplikace ČP Cloud výrazně usnadňuje odesílání tištěných vánočních přání. Díky naší internetové aplikaci můžou uživatelé odesílat papírové dopisy s přáním z tepla domova či kanceláře, stačí, když si text dopisu s obrázky uloží do pdf. Pomocí aplikace jej on-line podají a Česká pošta je za ně vytiskne, zabalí a v jakémkoliv počasí doručí do poštovních schránek. To vše bez nutnosti chodit na poštu nebo shánět známky a hledat poštovní schránku. Cena jednoho dopisu přitom začíná u firemních přání již na 10,90 Kč a u osobních přání na 18,90 Kč (v ceně je papír, barevný tisk rozsah 1 A4, papír, obálka, poštovné).“

Jak již bylo uvedeno, 70 % Čechů přeje na Vánoce členům rodiny – z nich nejvíce příbuzným (87 %) a rodičům (79 %), nejméně pak prarodičům (46 %), což ale také souvisí s tím, že velká část prarodičů respondentů již nežije.

Poněkud jiná situace je v případě zasílání přání obchodním partnerům. Klientům a dodavatelům se přeje nejčastěji e-mailem (40 %) a s odstupem pak také osobně (18 %). Bezmála 40 % jim pak nepřeje vůbec. Zajímavé je, že třetina respondentů chápe přání jako dobrý nástroj pro udržování dodavatelských či odběratelských vztahů.

Grafy v tiskové kvalitě jsou zdarma ke stažení zde: http://bit.ly/Vanocni_prani

ČP Cloud je česká společnost, která ve sdružení s Českou poštou, s. p., provozuje on-line službu ČP Cloud na adrese www.cpcloud.cz. Služba umožňuje odesílat tištěné dopisy z počítače, vést jejich kompletní archiv a evidenci. Majoritním vlastníkem společnosti je Daniel Bartek, minoritní podíl vlastní RSJ Private Equity.

Daniel Bartek je soukromý podnikatel, odborník na reklamu a filantrop. V roce 1991 založil reklamní agenturu BBK advertising / BBK time, kterou v roce 2000 koupila mezinárodní agentura Ogilvy & Mather. V současné době je generálním ředitelem a majoritním vlastníkem společnosti ČP Cloud, a. s., která umožňuje odesílat papírové dopisy prostřednictvím on-line aplikace a vést zde přehledně a bezpečně celou poštovní agendu. Bartek se podílel na vzniku Konta BARIÉRY a spoluvlastní Letní shakespearovské slavnosti.

RSJ Private Equity patří do skupiny RSJ. Samosprávný fond kvalifikovaných investorů ve svém portfoliu spravuje investice v nemovitostech, energetice, zemědělství, biotechnologiích i dalších oblastech. Zaměřuje se na klíčová odvětví 21. století – informační technologie, zdravé potraviny, energii z obnovitelných zdrojů či oblast Life Science, aplikovaný výzkum vedoucí ke zkvalitnění a prodloužení lidského života. Více informací je k dispozici na www.rsjpe.com.