Dvě třetiny obchodních řetězců už prodávají i přes e-shop. Zákazníkům nabízejí stále lepší služby

Praha, 2. 2. 2016 – Možnost nakoupit na internetu už svým zákazníkům nabízejí více než dvě třetiny největších obchodních řetězců v ČR. Nejvíce e-shopů přitom loni otevřeli prodejci módy, své zboží online stále nenabízejí naopak prodejci potravin nebo drogerie. Lepší se i nabídka služeb. Vyplývá to z výzkumu konzultační společnosti ACOMWARE. (TZ)

x-Retail-studie_2016_infografika

Z výzkumu na vzorku 126 největších obchodních řetězců, který připravila společnost ACOMWARE ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze, vyplývá, že se přístup prodejců k trhu e-commerce za poslední 2 roky dramaticky zlepšil. Vlastní e-shop podle posledních čísel provozuje již 67 % velkých řetězců. „Stoupá nejen celkové množství obchodníků, kteří začali s provozem e-shopu, ale také segmentů, v nichž už e-shop provozují všechny největší značky na českém trhu. Platí to třeba pro hračky, knihy, ale nově také koberce či koupelnové vybavení,“ vysvětluje Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE.

Mezi segmenty, v nichž došlo v roce 2015 k největšímu nárůstu počtu nových e-shopů, patří též lékárny nebo stavebniny. Na opačném chvostu se stále krčí potraviny a drogerie. Počet nových internetových obchodů přitom bude rovněž v příštích letech přibývat. „Očekáváme, že do tří let přibude dalších až 25 e-shopů. Na internetu už v té době nebude prodávat jen zlomek řetězců, zhruba každý desátý,“ domnívá se Penkala.

Takřka všechny obchodní řetězce již v současnosti využívají internet alespoň k základní prezentaci své značky a zboží. Ty obchody, které nemají e-shop, zpravidla zveřejňují na svých stránkách katalog zboží nebo akční letáky. „Tištěné letáky a katalogy zpravidla tvoří značnou část nákladů na propagaci obchodních firem. Prezentace online je tak přirozeně lákavou alternativou, byť v dohledné době tištěnou formu plně nenahradí. Firma tímto způsobem bezesporu zvyšuje dohledatelnost svého sortimentu či akčních nabídek,“ vysvětluje Václav Stříteský z Vysoké školy ekonomické. Obchodníci také v loňském roce více než v předchozím zareagovali na trend mobilního nakupování. E-shopů či webů optimalizovaných pro mobilní zařízení meziročně přibylo o 76 % a celkem jich je 79 ze 126 sledovaných.

Pro koncové zákazníky je pozitivní též stále větší možnost vyzvednout si či reklamovat zboží v kamenných pobočkách. „Vyzvednutí zboží na prodejně nabízejí už téměř tři čtvrtiny všech retailistů a téměř všechny e-shopy, které byly spuštěny v roce 2015. To ukazuje, že si prodejci uvědomují, že zákazníci chtějí mít k dispozici stejné služby bez ohledu na to, kde právě nakupují,“ vysvětluje Penkala. Ještě výrazněji rostl v roce 2015 počet e-shopů, které nabízejí možnost reklamace či vrácení zboží na prodejnách. Meziročně je jich o 52 % více. Stále ale platí, že tuto službu nabízí jen zhruba každý druhý prodejce.

Hlavní závěry retailové studie:

  1. Celkem 67 % největších obchodních řetězců už prodává své zboží ve vlastním e-shopu – celkem jde o 84 firem, loni to bylo 71.
  2. Nejvíce nových e-shopů přibylo mezi prodejci módy či stavebnin. Polepšily si také lékárny. Nejmenší množství e-shopů je stále mezi prodejci potravin a drogeriemi.
  3. V řadě segmentů již platí, že online jsou všechny největší řetězce – je to případ prodejců hraček, knih, koberců, koupelen či zverimexů.
  4. Ubylo rovněž firem, které nejenže nevlastní e-shop, ale ani nevyužívají své webové stránky k vydávání akčních letáků či prezentaci katalogu zboží. Aktuálně jsou pouhé 4, před rokem jich bylo 13.
  5. E-shopy a weby obchodních řetězců jsou mnohem lépe optimalizovány pro mobilní zařízení – optimalizováno je 80 těchto webů, což je meziročně o 76 % více.
  6. Možnost vyzvednout si zboží na prodejně nabízí 74 % řetězců provozujících e-shop a takřka všichni ti, kdo spustili e-shop v posledních 12 měsících.
  7. O polovinu vzrostl počet e-shopů, které nabízejí možnost reklamace či vrácení zboží v kamenné prodejně. Přesto tuto službu nabízí jen o něco málo více než každý druhý prodejce.
  8. Přes 80 % prodejců nabízí v e-shopech dopravu zdarma: 3 firmy dokonce bez ohledu na zakoupený typ zboží. Zbylých 65 prodejců podmiňuje dopravu zdarma určitou minimální hodnotou nákupu.
  9. Spokojenost s e-shopy mezi zákazníky meziročně stoupla: hodnocení menší než 90 % v rámci nákupního rádce Heureka.cz má pouze 1 prodejce. Před rokem jich bylo 6.
  10. Nejhledanější značkou na internetu zůstává Lidl. Z první desítky vypadla značka Adidas, kterou nahradil Datart.

O společnosti ACOMWARE s.r.o.

ACOMWARE je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce. Zaměřujeme se především na, e-commerce poradenství, exportní strategie, multikanálový marketing a pomoc při vstupu na online trhy, výkonnostní marketing, digitální média a inteligentní e-mailovou komunikaci se zákazníky. Za 13 let fungování jsme obsloužili přes 3 000 internetových projektů.

Tým tvoří více než 55 zkušených specialistů. V rámci rozvoje e-commerce publikujeme řadu případových studií nebo analýz, dále také pořádáme školení nebo workshopy. Všem příznivcům e-commerce přinášíme také cyklus diskuzí s úspěšnými internetovými podnikateli Eshopista.