Polovina Čechů nepotřebuje na dovolené fotoaparát, fotí chytrým telefonem

Praha, 30. srpna 2016 Mobilní telefon si letos na dovolenou přibalil skoro každý Čech a rozhodně ho nevezl jen pro případ nouze. Polovina z českých turistů ho využívá jako náhražku fotoaparátu a velká část si neodpustí ani brouzdání na internetu. Vyplývá to z průzkumu, který pro Vodafone realizovala agentura STEM/MARK*. (TZ)

Pryč jsou doby fotoaparátů. Přestože 90 % Čechů je má pořád schované někde doma v zásuvce, při balení na dovolenou si na ně vzpomene jenom polovina. Jejich roli totiž přebraly mobilní telefony. Spolu s připojením k internetu se staly neodmyslitelnou součástí našich životů a ani na dovolené tomu není jinak. Úplně vypnout internet například dokáže pouhých 9 % z dotazovaných, kteří mají mobilní internet.

Ostatní řeší přípravy na internetové surfování v zahraničí různě. Větší část Čechů vypíná data a sází výhradně na Wi-Fi (38 %). Čtvrtina kontroluje, zda má roaming zapnutý, a 18 % opatrnějších respondentů cenu roamingu rovnou ověřuje.

V roamingu Vodafone evidoval během letošních prázdnin v průměru 150 tisíc lidí denně. Největší vlna přitom přišla během prvního červencového týdne, kdy jejich množství zhruba ještě o třetinu narostlo. Nejvíce zákazníků s aktivovaným roamingem se pohybuje v sousedních zemích, následují tradiční dovolenkové destinace jako Chorvatsko, Slovinsko či Itálie.

Na co Češi potřebují na dovolené mobilní internet?

Pro téměř polovinu výletníků nahrazuje mobilní internet různé průvodce s informacemi o výletech a zajímavostech z okolí (40 %) a dále také mapy a satelitní navigace (33 %). Nezanedbatelná část ale i na dovolené řeší pracovní záležitosti nebo odmítá přerušit kontakt s přáteli na sociálních sítích. Elektronickou poštu běžně vyřizuje 39 % lidí a v podstatě stejné množství sleduje sociální sítě. Překvapivě jen 28 % respondentů se na nich rovnou chlubí svými novými zážitky. Různé online komunikátory používá 36 %. Ani na dovolené nechce plná třetina respondentů ztrácet přehled o dění a pravidelně čte zpravodajské servery (33 %).

Češi začínají myslet na bezpečnost svých telefonů i dat

Spousta Čechů myslí na rizika spojená s používáním mobilního internetu i v zahraničí. Více než polovina sice řeší bezpečnost obsahu svého telefonu stejně na dovolené jako kdykoliv jindy, u 29 % uživatelů to ale znamená, že mají nainstalovanou i bezpečnostní aplikaci. Průzkum ukázal, že Češi mají povědomí také o nebezpečí Wi-Fi sítí. K těm pochybným se raději vůbec nepřipojuje pětina z nich a k žádným 6 %. Svá data zálohuje v cloudu na cestách jen 14 % respondentů.

Bezpečnost se však netýká jen v dnešní době tolik cenných dat, ale i zařízení samotných. Skoro třetina respondentů sází na opatrnost a telefony nechává při odchodu z hotelu raději v pokoji či v trezoru. Ti méně úzkostliví je alespoň nenechávají ležet na břehu u vody a na dobu nepřítomnosti se je snaží nějak ukrýt (37 %). Češi svá mobilní zařízení chrání také před mechanickým poškozením – před sluncem téměř polovina dotázaných, zatímco speciální obal proti poškození používá 29 % z nich.

*Průzkum provedla agentura STEM/MARK na 510 respondentech aktivních na internetu ve dnech 26. 7. – 2. 8. 2016.

O Vodafone Czech Republic

Mobilní operátor Vodafone Czech Republic je od roku 2005 součástí jedné z největších telekomunikačních skupin na světě Vodafone Group. V České republice poskytuje služby více než třem milionům zákazníků. Od roku 2007 přináší Vodafone komplexní telekomunikační služby pro firemní zákazníky prostřednictvím řešení Vodafone OneNet a nyní provozuje více než milion firemních SIM karet. V roce 2012 byl Vodafone prvním operátorem na českém trhu, který začal účtovat hovory po sekundách. O rok později Vodafone představil Turbo Internet a začal rychlým mobilním internetem pokrývat venkov a menší města. V současnosti nabízí nejrychlejší a nejrozšířenější síť mobilního internetu na tuzemském trhu. Aktuálně se Vodafone soustředí na rozšiřování LTE do všech koutů České republiky. V souladu se svými CSR aktivitami se Vodafone začátkem roku 2015 přestěhoval do nové, ekologické centrály ve Stodůlkách. Jeho Nadace Vodafone již rozdělila více než 170 milionů korun. Za 10 let od svého založení se dostala na přední místa v hodnocení firemních nadací. Patří mezi nejdůležitější podporovatele a investory do technologických sociálních inovací, které zlepšují život společnosti a znevýhodněných skupin. Více informaci na www.vodafone.cz