Gartner: Tři klíčové trendy, jež budou pohánět digitální byznys v příštích letech

Hype křivka rodících se technologií shrnuje poznatky z více než 2 tisíc technologických oblastí

2017-09-01 09_17_18-TZ_Tři klíčové trendy, jež budou pohánět digitální byznys_20170901 - Google Docs.png

Praha, 1. 9. 2017 – Nově publikovaná hype křivka rodících se technologií (Hype Cycle for Emerging Technologies, 2017) sestavená analytiky společnosti Gartner odhaluje tři hlavní trendy, díky nimž podniky v nadcházejících deseti letech úspěšně zvládnou digitální ekonomiku. Jsou to všudypřítomná umělá inteligence, transparentně pohlcující zážitky a digitální platformy.

Hype křivka rodících se technologií je nejdéle pravidelně publikovanou křivkou a je zároveň jedinečná tím, že při jejím sestavování jsou sbírány informace o více než 2 tisících technologiích a trendech napříč obory. Technologie umístěné na této křivce mají potenciál výrazně zvyšovat konkurenční výhodu během příštích pěti až deseti let. „Podnikoví architekti, kteří se zaměřují na technologickou inovaci, by měli tyto hlavní trendy a technologie sledovat a zamýšlet se nad možným dopadem na jejich podnik,“ vysvětluje ředitel výzkumu Gartner Mike J. Walker.

Všudypřítomná umělá inteligence (AI everywhere) je prvním a zároveň nejdůležitějším megatrendem, neboť půjde o průsečík obrovské výpočetní síly (stále častěji díky GP/GPU spíše než CPU čipům), prakticky nekonečných zdrojů dat (díky IoT/senzorům) a dříve nepředpokládaným pokrokům v oblasti hlubokých neuronových sítí. V praxi půjde o  technologie jako je hluboké učení, hluboké posilované učení, obecná AI, autonomní vozidla, kognitivní výpočty, komerční UAV (drony), konverzační UI, správa podnikových taxonomií a ontologií, strojové učení, chytrý prach, chytří roboti nebo chytrá pracoviště.

Transparentně pohlcující zážitky (transparently immerstive experience) jsou druhým megatrendem, jež je definován rostoucím počtem technologií orientovaných na vzájemné prolínání lidí, firem a věcí. Jeho význam bude narůstat s tím, jak se technologie stávají přizpůsobivějšími, kontextuálnějšími a „tekutějšími“ – napříč pracovištěm, domovem a při interakcích firem s lidmi. Patří sem technologie z křivky, jako jsou 4D tisk, rozšířená realita, počítačově mozková rozhraní, připojená domácnost, rozšiřování lidských schopností (smyslů), elektronika postavená na nanotrubicích, virtuální realita a volumetrické displeje.

Digitální platformy (digital platforms) jsou třetím klíčovým trendem – jde v podstatě o způsob, jakým se rodící se technologie budou „promítat“ do světa podnikového IT a byznysu. Budou totiž potřebovat odpovídající základy z hlediska objemu zpracovávaných dat, odpovídajícího výpočetního výkonu a ekosystémů umožňujících všudypřítomnost. Posun od dělené či roztříštěné technické infrastruktury směrem k platformám podporujícím ekosystémy umožní rozvoj zcela nových obchodních modelů postavených na propojování lidí a technologií. Patří sem G5, digitální dvojče, edge computing, blockchain, IoT platforma, neuromorfní hardware, kvantové výpočty, bezserverové PaaS a softwarově definovaná bezpečnost.

Kombinace těchto tří témat pak vytváří poptávku po technologiích orientovaných na lidi a pohlcujícchí prostředí – ať už se jedná o chytré pracoviště, připojenou domácnost, rozšířenou realitu, virtuální realitu nebo případná další rozhraní mezi mozkem a počítačem. Tyto interakční a uživatelské technologie pak s sebou táhnou další trendy zobrazené na hype křivce,“ dodává Walker.

Zákazníci společnosti Gartner naleznou další informace ve studii “Hype Cycle for Emerging Technologies, 2017.” Ta je součástí rozsáhlejšího tématu k nově publikovaným hype křivkám “2017 Hype Cycles Highlight Enterprise and Ecosystem Digital Disruptions.” To shrnuje profily 1800 technologií které jsou umístěny na více než 100 aktuálních hype křivkách.

Plné znění původní TZ v angličtině na webu Gartner: http://www.gartner.com/newsroom/id/3784363.

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 1 200 analytiků Gartner studuje na dva tisíce technologií, aplikací a trendů, provádí tržní analýzy 175 technologických segmentů, sleduje přes dva tisíce výrobců a dodavatelů a produkuje ročně 5 000 IT benchmarků. V databázi Gartner je víc než 122 tisíc vlastních reportů a analýz. Gartner má celosvětově přes 14 tisíc klientů; je mezi nimi 75 % firem z žebříčku Global 500.