Megaplex Cinema City na Chodově má nejmodernější 4DXTM kino s novými efekty

Vůně, mlha, světelná show, bubliny, voda, blesky, silný vítr, slabé údery do zad nebo hýždí, pohyb sedaček, to vše zažijete na vlastní kůži v nejmodernějším sále 4DXTM na pražském Centru Chodov. Vedle dnes již tradičního 2D i 3D formátu si právě zde vychutnáte mnohem více. Úplnou novinkou mezi efekty je sníh, a pokud jste dosud neměli možnost navštívit 4DX sál v Plzni, tak i bouřka a déšť. Děj filmu se vám díky zapojení všech smyslů dostane zkrátka zcela pod kůži.

„Jsem potěšen, že můžeme otevřít v České republice již třetí 4DXTM sál, a to při příležitosti otevření našeho prvního megaplexu. Obliba 4DX stále stoupá a v nově vybudovaném kinosále nabídneme divákům tu nejlepší technologii, největší počet efektů, prostě maximální filmový zážitek,“ uvedl Robert Švec, marketingový ředitel společnosti Cinema City.

4DX technologii vyvinul v roce 2009 jihokorejský řetězec CJ CGV, který pro rozvoj 4DX sálů založil samostatnou společnost CJ 4DPLEX. Jedním ze strategických partnerů CJ 4DPLEX je
i společnost Cinema City International, největší provozovatel kin ve střední a východní Evropě a provozovatel sítě kin Cinema City v České republice. „Cinema City konceptu 4DX věří a vidí v něm skvělou možnost, jak filmovou zábavu znovu posunout o krok kupředu
a nabídnout divákům to nejlepší, co dnešní technologie umožňují,“ dodal Robert Švec.  

Technologie 4DX má dvě základní části. První z nich je speciálně přestavěný a upravený sál, ve kterém je specifický systém větráků, světel, zařízení pro tvorbu mlhy, bublin a sněhu. Nejdůležitějším prvkem kinosálu jsou 4DX sedačky pro pohyb do všech směrů, v nichž je zabudovaný subwoofer pro tlakovou simulaci nárazů a další efekty jako jsou vůně nebo voda. V podlaze sálu je instalována ocelová konstrukce, která mění celý sklon hlediště, čímž se dynamika pohybu značně umocňuje. Podlaha a stěny i sedačky jsou osazeny množstvím ovladačů, které celý systém spojují a vedou do řídící projekční kabiny a do technického zázemí, kde se ukrývají tlakové nádoby s vodou, vzduchem a s vonnými esencemi. Podle přesně naprogramovaných instrukcí, takzvaných motion dat, která jsou ve stoprocentní synchronizaci s filmem, jsou během projekce do sálu posílány pokyny, kdy má systémem proudit voda, vítr nebo vůně nebo pohyb sedaček. Druhá a technicky nejnáročnější část s důrazem na maximální přesnost a načasování je přídavná 4DX stopa, která doplňuje stopu pro zvuk a obraz filmu na plátně. „Zajímavostí je, že vývojáři občas k jednomu filmu dělají více 4DX stop, pro každou zemi jinou, podle konkrétních požadavků diváků a provozovatele,“ dodal Robert Švec.