Inovativní myšlenka, díra na peníze i nová příchuť zmrzliny. Takto Češi vidí startupy. Ale co je a není startup, se shodnout neumí

Vědí Češi, co znamená slovo startup? A který ze známých projektů, ať již z českých nebo světových, je za něj možné stále považovat? Na toto se zeptali pořadatelé konference Startup World Cup & Summit ve vlastním průzkumu na specializovaném webu startupnebone.cz. Respondenti se neshodli v tom, co je a co startup není. Dotazovaní ovšem v 91 procentech hlasovali, že startupem je ta firma, která je postavena na inovativní myšlence. Více než polovina (51 procent) by za startup označila i vývojářské týmy, které pracují na internetových projektech. Někteří si ale myslí, že startup je třeba i výroba nové příchutě zmrzliny nebo vlastní stylová kavárna. Výzkumu se zúčastnilo 427 respondentů.

„Slovo startup skloňují lidé už tak často, že se z něj vytrácí obsah,“ uvádí Václav Pavlečka, jeden z organizátorů SWCS a CEO startupového fondu Air Ventures. „Z výstupů průzkumu vidíme, že ačkoliv rámcově existuje shoda na tom, na čem by měl startup stát, dotazovaní se již nedokážou shodnout, zda české a i světové firmy, které jsou často za startupy označovány, opravdu startupy jsou. Například Kiwi.com, které Forbes NEXT zvolil coby nejúspěšnější český startup loňského roku, označilo za startup jenom 36 % respondentů,“ komentuje výsledky průzkumu Václav Pavlečka. Podle něj výzkum ukazuje, že je potřeba veřejnost dále o problematice vzdělávat.

Průzkum probíhal na stránce www.startupnebone.cz v první polovině září. Organizátoři SWCS předložili hlasujícím devět mladých firem, které bývají často za startupy označovány. Ze zahraničních se jedná o Airbnb, Slack a Facebook. Z České scény vybrali pořadatelé průzkumu taxi aplikaci Liftago, letenkový vyhledávač Kiwi.com, online prodejce potravin Rohlik.cz, agenturu Socialbakers analyzující sociální sítě, vývojářské studio STRV a FinTech Twisto. „Překvapilo nás, že 12,5 procenta z dotazovaných považuje Facebook ještě dnes za startup, ale taktéž nás překvapilo, že kromě Twista, které považuje za startup 62,6 procenta dotázaných, nikdo jiný nepřekročil hranici 50 procent,“ doplňuje Pavlečka.

„Jednotná definice start-upu neexistuje. Klíčové jsou tak inovace, které firma musí do daného oboru přinést. Giganti jako AVG a Avast také začínali jako start-upy, jen je tak nikdo nenazýval,“ říká Karel Kučera, generální ředitel agentury CzechInvest, která je jakýmsi koordinátorem aktivit podporujících českou start-upovou scénu. „Informace o českých start-upech, investorech i inkubátorech shromažďujeme na portálu CzechStartups.org. Zároveň máme vlastní programy, které rozvoj českých začínajících inovativních podnikatelů podporují, od jejich úplných počátků až po kontakt s potenciálním investorem. Příkladem je i náš kosmický inkubátor ESA BIC Prague,“ dodává.

„Problematické označení startup potvrzuje i náš dosavadní průzkum v rámci první skutečně hloubkové studie v ČR, nazvané jak jinak než Startup Report. A není problematické jen čistě kvůli přesné definici a vymezení startupů, to slovo láká i popuzuje také po emoční stránce. A je třeba hledat proč. Pro foundery jde často o jakýsi odznak něčeho, co jim dává svobodu jednat rychle, nepředvídatelně, ale s o to větší rozhodností, širší veřejnost ho často bohužel vnímá jako nafouknutou bublinu, s čímž je potřeba do budoucna pracovat – skvělé startupy jsou hlavně příležitostí pro naši ekonomiku i společnost,“ podotýká Petr Lemoch, CEO Keiretsu Forum CEE.

Ano, jedná se o startup.
Airbnb 26,25 %
Slack 12,50 %
Facebook 32,50 %
Liftago 45,00 %
Kiwi 36,25 %
Rohlik.cz 32,50 %
Socialbakers 28,75 %
STRV 21,25 %
Twisto 62,50 %

„Najít pravou definici startupu bude ještě trvat. Ovšem dotazovaní se startupem nejčastěji spojovali firmy s inovativním nápadem, který ještě není v praxi prověřený a který do začátku svého fungování potřebuje investorské peníze. S tím jde ruku v ruce potřeba edukovat trh, aby lidé začali chápat, co startupy reprezentují, a nebáli se testovat či využívat jejich produkty a služby. A právě i proto pořádáme Startup World Cup & Summit, kde chceme upozorňovat na přidanou hodnotu startupů a poukazovat na jejich inovativní řešení,“ dodává Radka Horáková, pořadatelka SWCS a CMO inkubátoru UP21.

Více o Startup World Cup & Summit

Startup World Cup & Summit (SWCS) je unikátním spojením dvou nejvýznamnějších startupových konferencí posledních let. Startup World Cup je celosvětová startupová konference a soutěž organizovaná venture kapitálovým fondem Fenox. Vznikla přímo v Silicon Valley s cílem podpořit celosvětové inovace, propojit startupový ekosystém, otevřít dveře talentovaným podnikatelům a identifikovat 20 nejlepších startupových projektů na světě. Vítězové regionálních kol se utkají 18. 5. 2018 ve velkém finále přímo v Silicon Valley, ve kterém budou se svými projekty bojovat o investici ve výši 1 milionu dolarů a více. Startup Summit je pak tradiční, ryze českou konferencí, kterou pořádá investiční fond Air Ventures. Historie konference sahá do roku 2012 a vystoupili na ní speakeři z nejznámějších globálních korporací i startupů – od editorů TechCrunche přes šéfy Startupbootcampu a zakladatele nadějných startupů jako Kiwi.com po korporátní kapitány jako Andre Wehrner ze Škoda Auto nebo Tomáš Budník z O2. Více informací naleznete na www.swcsummit.com.

Více o UP21

Inkubátor, který podporuje lidi s jiskrou v oku a jejich projekty. Všichni lidé, kteří se okolo UP21 pohybují, se řídí společnými hodnotami, které pomáhají posouvat projekty rychleji tím správným směrem. U startupistů se zaměřuje na jejich osobní rozvoj. Má unikátní metodologii vzdělávání, kterou rozvíjí s odborníky přímo ze Silicon Valley. Zrychluje tak cestu startupisty za jeho cíli a k jeho vlastní svobodě. Více na www.up21.com.

Více o Air Ventures

Air Ventures je inovativním fondem a startupovým inkubátorem, který se zaměřuje především na projekty v rané fázi existence. Air Ventures inkubuje mladé firmy s nadšenými a talentovanými týmy z celého regionu střední a východní Evropy a investuje do nich. Více informací naleznete na airvcs.com.