Vánoční nákupy – shon a stres? Klid v duši jako ten nejlepší dárek

Tichá noc, svatá noc… Ale když je potřeba obstarat dárky, blahého klidu se člověk nedočká. Čeká ho spíš boj o to, aby ve frontách urval co nejvýhodnější nabídku a vybral pro své blízké něco opravdu jedinečného. Jedním slovem stres. Jak se nejzazší termín vánočních nákupů blíží, míra podráždění roste, potvrzuje nejnovější průzkum společností PayPal a Kantar Millward Brown. Osm z deseti Evropanů má pocit, že je toho na ně při vybírání dárků a v přeplněných obchodech moc. Češi jsou zřejmě obzvlášť vystresovaný národ: podrážděnost z vánočních povinností přiznává každý čtvrtý. Dá se předvánoční horečce nějak vyhnout?

 

  • Devět z deseti Čechů vnímá v souvislosti s vánočními nákupy určitý tlak.
  • 36 % Čechů pociťuje úzkost při představě, že možná nevyberou ten správný dárek.
  • 36 % Čechů se obává, že neudrží pod kontrolou svůj rozpočet.

 

V průzkumu Christmas Shopping Inconveniences (Nepříjemnosti spojené s vánočními nákupy) bylo dotazováno více než 10 000 lidí, představujících reprezentativní vzorek populace z deseti evropských zemí. Podrobná analýza ukazuje postoje a emoce, které Evropany během svátečních nákupů provázejí.

Vánoce máme rádi, vánoční nákupy už tolik ne

Sváteční čas obvykle pokládáme za cenný a radostný, vánoční přípravy a nákupy jsou ale pro mnoho lidí zdrojem psychické nepohody. Z výsledků průzkumu zpracovaného pro společnost PayPal vyplývá, že stres o Vánocích zažívá 25 % Čechů – to je mezi evropskými národy jedno z nejvyšších čísel. Často se obávají, že nedokážou najít dárek podle svých představ (34 %). Mají také strach, že nevyberou ten správný dárek (36 %), neudrží rozpočet pod kontrolou (36 %) nebo budou dárky nakupovat na poslední chvíli (42 %). Mezi dalšími faktory, které zbavují vánoční atmosféru radostného chvění, uváděli respondenti dopravní zácpy a davy v ulicích. Přiznávali, že ty je obzvláště nervují (58 %). V zemích sousedících s Českem je nálada spojená s vánočními nákupy podobná – negativní pocity zažívá třetina Poláků a necelá pětina Maďarů.

Lék na vánoční horečku je online

Před Vánocemi se musíme postarat o spoustu věcí. Plánování, vaření a pečení, návštěvy u příbuzných, nákupy, úklid – seznam úkolů je nekonečný. Je vám z toho úzko? Nabízí se ale možnost nákupy ze seznamu vyškrtnout. Šest z deseti Evropanů tvrdí, že pořízení vánočních dárků na internetu není tolik stresující. A 7 z 10 respondentů si dokonce myslí, že tak mohou objevit výhodnější nabídky. V České republice je situace podobná: Celých 72 % respondentů z Česka prohlašuje, že vyřídit nákupy online může být cesta, jak si honbu za dárky zpříjemnit. Uváděli při tom řadu výhod internetového nakupování: možnost vyhnout se přeplněným obchodům (88 %), optimalizaci času (80 %) nebo možnost nakoupit dárky v zahraničí za nejlepší možnou cenu (72 %).

„Kdybych měl jmenovat jen jednu věc, kterou jsem se naučil pro tuto část roku, pak jsou to vánoční nákupy online. Pro mne je to jediný způsob, jak to všechno zvládnout, aniž bych propadl depresi z dlouhých front, vystresovaných lidí a přeplněných nákupních center. Stačí jen pár kliknutí a jednoduše můžete shon a podrážděnost vyměnit za trochu pohody a radosti,“ říká Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro severní a střední Evropu.

O průzkumu:

Průzkum na téma Nepříjemnosti spojené s vánočními nákupy provedla společnost Kantar Millward Brown. Online průzkum proběhl ve dvou vlnách, a to 2.–10. listopadu 2017 (1. vlna) a 15.–20. listopadu 2017 (2. vlna) v 10 zemích (Španělsko, Rusko, Itálie, Francie, Polsko, Česká republika, Řecko, Maďarsko, Švédsko a Nizozemsko). Celkem se ho zúčastnilo 10 011 lidí ve věku 18–65 let.

O společnosti PayPal

Hnací silou společnosti PayPal (Nasdaq: PYPL) je hluboké přesvědčení, že dostupnost finančních služeb vytváří příležitosti. Její snahou je proto široce zpřístupnit finanční služby, které umožní lidem i firmám prosperovat v globální ekonomice. Naše otevřená digitální platební platforma PayPal dává téměř 200 milionům aktivních držitelů účtů jistotu ve spojení a provádění transakcí s využitím nových, komplexnějších možností plateb online, na mobilních zařízeních, v aplikacích i osobně. Prostřednictvím kombinace technologických inovací a strategických partnerství vytváří společnost PayPal nové způsoby lepší správy a pohybu peněz a nabízí možnosti volby a flexibilitu při placení, odesílání i přijímání plateb. Platforma PayPal, která zahrnuje také služby Braintree, Venmo a Xoom, je dostupná lidem na více než 200 trzích. Umožňuje zákazníkům i obchodníkům zasílat a přijímat platby ve více než 100 měnách, vybírat hotovost v 56 měnách a na účtech PayPal držet peníze v 25 měnách. Další informace o společnosti PayPal najdete na stránce https://www.paypal.com/about. Finanční informace o společnosti PayPal najdete na stránce https://investor.paypal-corp.com.