Češi před Vánocemi v e-shopech nakupují zejména v pondělí, ukázala analýza RTB House

Prosinec je pro firmy podnikající v e-commerce jedinečný výrazným nárůstem prodejů v předvánoční době. RTB House se podívala na chování zákazníků e-shopů a zjistila, že nejčastěji se nakupuje v pondělí a nejméně v sobotu. Za pozornost stojí, že od poloviny prosince dochází k prudkému poklesu objemů prodejů v online obchodech. Během 25. a 26. prosince je opět velmi pravděpodobné, že internetoví uživatelé budou klikat na bannery. Výzkum se také díval na to, jak se v tomto kontextu vyvíjí nákupní chování Čechů.

Infografika RTB House Vánoce.jpg

Společnost RTB House, která vytváří pokročilá retargetingová řešení využívající principů hloubkového učení a působící po celém světě, prozkoumala chování internetových uživatelů v prosinci, tedy v době, která je pro prodejce z oblasti e-commerce jednou z nejlepších v roce. Analýza brala v potaz agregovaná data z více než 40 trhů v Evropě, Latinské Americe, Asii a Tichomoří, na Blízkém východě a v Africe.

Lidé v prosinci do e-shopů chodí nejčastěji během pracovních dnů. V této době také nejvíce dokončují objednávky. Nejoblíbenějším dnem pro nákupy v e-shopech je pondělí – zákazníci e-shopy navštěvují o 17 % více ve srovnání s celoměsíčním průměrem. Ve srovnání s prosincovým průměrem také nakupují o 38 % více.

Nejméně objednávek je odesláno v sobotu. Počet návštěvníků v e-shopech v tento den poklesne o 8 % pod prosincový průměr a počet transakcí se sníží o 22 % pod měsíční průměr.

Během druhé poloviny prosince (přibližně týden před vánočními svátky) klesá počet návštěv e-shopů. Minima je dosaženo na Štědrý den. V jeho průběhu do nich zavítá o 28 % méně lidí, než kolik jich běžně do online obchodů v prosinci chodí. Počet transakcí je také nižší než měsíční průměr (o 41 %).

“Během druhé poloviny prosince může být optimálním řešením nastavit online marketingové aktivity tak, aby podporovaly prodeje v kamenných prodejnách,” radí Vladimír Houba, regionální ředitel v RTB House.

“Naše analýza ukázala, že nákupy v e-shopech jsou velmi oblíbené zejména v první polovině prosince. Ostrý zlom nastává přibližně týden před samotnými Vánocemi. Lidé se často obávají, že jim nebude zásilka včas doručena. Vliv mohou mít vrcholící předvánoční přípravy. Každopádně zákazníci v e-shopech nakupují víc v první polovině měsíce a nákupům na poslední chvíli se snaží vyhýbat. Marketéři by však během tohoto období neměli omezovat nebo úplně zastavovat své online marketingové aktivity a měli by si uvědomit, jak marketing ovlivní prodeje v kamenných obchodech,” dodává Houba.

Ačkoli počet lidí, kteří chodí v průběhu Vánoc do e-shopů, není vysoký, u těch, kteří do nich přijdou, se zvyšuje pravděpodobnost, že kliknou na banner. 25. a 26. prosince je pravděpodobnost, že uživatelé kliknou na banner vyšší o 11, resp. 10 % ve srovnání s prosincovým průměrem. Po konci svátků začíná postupně narůstat nejen počet kliků na reklamu, ale také počet návštěv v e-shopech a množství transakcí.

“Ačkoli v průběhu Vánoc do e-shopů chodí poměrně hodně lidí, růst proklikovosti (CTR – metrika, která ukazuje, jak moc chtějí uživatelé klikat na reklamu) jasně ukazuje, že zákazníci hledají specifické nabídky. Ty jsou charakteristické zejména pro období povánočních výprodejů, které patří k dalšímu pomyslnému prosincovému nákupnímu vrcholu. Čím více je reklamní sdělení personalizováno, tím je pravděpodobnější, že zaujme potenciálního zákazníka. V tomto případě velmi pomůže retargeting využívající umělou inteligenci a hloubkové učení, protože dokáže propojit správnou nabídku produktu s osobou, která má o něj zájem. Pokud firmy chtějí vytvořit kampaň, která podpoří přicházející výprodeje, nesmějí zapomenout na potenciál personalizovaného retargetingu,” dodává Houba.

Češi navštěvují e-shopy zejména během pracovního týdne. V pondělí se oproti prosincovému průměru uskuteční o 28 % více návštěv. To samé platí pro počet transakcí, kterých bylo o 72 % více, než je průměr v prosinci. Během Štědrého dne Češi e-shopy nenavštěvují – počet návštěv během tohoto dne klesá o 55 % oproti prosincovému průměru (a dělají o 84 % méně transakcí, než je běžné v jiných prosincových dnech). Češi se odlišují od zbytku světa v tom, že navštěvují e-shopy ihned po konci Vánoc. Největší nárůst byl zaznamenán 27. prosince, kdy lidé chodí do e-shopů o 21 % častěji, než je běžné ve zbytku měsíce. V tomto období také Češi častěji klikají na bannery – 25. prosince je pravděpodobnost, že kliknou na banner, vyšší o 10 % oproti prosincovému průměru.

O RTB House

RTB House je přední společnost s celosvětovou působností, která poskytuje pro své klienty nejmodernější retargetingová řešení. Využitím proprietárních technologií pro nákup reklamního prostoru a algoritmů hloubkového učení RTB House pomáhá inzerentům zvyšovat prodeje a tím přispívá k naplňování jejich krátko-, středně- a dlouhodobých prodejních cílů.  

Společnost vznikla v roce 2012 a v současné době zajišťuje více než 1 000 kampaní na více než 40 trzích. Působí v Evropě, na Blízkém východě a v Africe, v Asii a Tichomoří a dále v Latinské Americe. Tým se skládá z více než 200 odborníků a stále se rozrůstá.

Více informací se dozvíte na: www.rtbhouse.com

 

Reklamy