Průzkum: Více než polovina Čechů byla někdy napadena počítačovým virem, 26 % neví, co označuje pojem cookies

Digitální agentura AITOM, specialista na tvorbu komplexních internetových řešení, se ve svém nejnovějším výzkumu zabývala kybernetickou bezpečností a vztahem Čechům k různým druhům internetového zabezpečení. Zaměřila se především na skupiny lidí, kteří žádné obranné programy nevyužívají a v minulosti byli napadeni virem. Upozorňuje také na počet uživatelů, jejichž přihlašovacích údajů se někdo pokusil zneužít, a přiblížila, jak se Češi staví k souborům cookies.

2017-11-14 19_02_41-Digitální agentura pro tvorbu webu a marketing _ AITOM

Celkem 29 % uživatelů na svém notebooku například nepoužívá žádný firewall, postoj k obrannému programu se ale velice liší v závislosti na pohlaví a věku. Muži si před viry dávají větší pozor, bez firewallu je pouze 15 % z nich. U žen se číslo vyšplhalo na 47 %. Nejopatrnější je skupina mezi 18 – 29 lety, počítač nemá chráněný jen 15 % uživatelů. Mezi lidmi ve věku 30 – 44 let můžeme najít 31 % nezabezpečených přístrojů a v kategorii 45 – 59 let 38 %.

V případě neplaceného antivirového programu je situace horší, nainstalovaný je pouze na 56 % chytrých telefonů. Mezi muži je situace přesně půl na půl, u žen se číslo pohybuje okolo 63 %. Virem bylo přitom někdy napadeno 60 % lidí s přístupem k internetu. Nejčastějšími obětmi jsou lidé mezi 18 – 29 lety, v takové situaci už se ocitlo 70 % z nich. S virem se setkalo také 59 % uživatel ve věku 30 – 44 let a 51 % připojených mezi 45. a 59. rokem života. Obecně jsou opatrnější lidé s dokončeným VŠ vzděláním, napadeno bylo 52 % absolventů vysoké školy. Mezi lidmi s dokončenou střední školou najdeme 62 % zasažených uživatelů, v případě uživatelů bez maturity poté 63 %. V situaci, kdy se někdo snažil zneužít jejich přihlašovacích údajů, se ocitlo 23 % všech uživatelů.

„Obecně lidé kybernetickou bezpečnost podceňují,“ vysvětluje Jakub Provazník z AITOMu. „V agentuře to vidíme běžně, ať už při uživatelském testování či v našem okolí. Právě z toho důvodu jsme se o tuto problematiku začali zajímat.”

Agentura se zaměřila také na soubory cookies a zjistila, že 26 % Čechů vůbec neví, co tento termín označuje. U žen se jedná o 35 %, u mužů je číslo téměř o polovinu nižší (18 %). 29 % respondentů uvedlo, že si tyto soubory pravidelně nekontroluje ani nevymazává. I v tomto případě je počet žen dvojnásobně vyšší (40 %), mezi muži lze najít pouze 20 % takových uživatelů.

AITOM se v problematice kybernetické bezpečnosti aktivně angažuje. Spolu se společností IDC-softwarehouse spustila vzdělávací projekt CyberSec, jehož cílem je proškolit daným tématem řadové zaměstnance běžných společností. Školení se skládá ze 6 kurzů, během níž se účastníci například naučí používat bezpečně e-mail, správně zálohovat a připojit se k síti bez rizika. Pro zájemce je připraven také prémiový kurz GDPR.

Výzkum pro AITOM zpracovala agentura STEM/MARK, ve vzorku bylo zahrnuto 511 respondentů.

O agentuře AITOM

Internetová agentura AITOM vytváří pro své klienty z řad středně velkých firem weby, které plní stanovené cíle. Spolupráce s AITOMem vychází ze vstupní studie, díky které dokáže AITOM pro klienta zodpovědně navrhnout webové řešení a realisticky odhadnout náklady na dosažení požadovaných obchodních výsledků. Díky internímu oddělení internetového marketingu se dokáže postarat i o relevantní návštěvnost webu. AITOM tedy nabízí komplexní internetové řešení: vstupní studii, vývoj webu i internetový marketing.

Na českém trhu působí již deset let a za tu dobu se jejím specialistům podařilo realizovat přes pět set úspěšných projektů.

Více informací na: http://www.aitom.cz

 

Reklamy