Velký evropský průzkum Huawei: jsme závislí na smartphonech?

Praha, 13. února 2018: Společnost Huawei, třetí největší výrobce smartphonů na světě, v rámci valentýnské kampaně #stalespolu ve spolupráci s agentúrou IPSOS zpracovala rozsáhlý průzkum zaměřený na užívání smartphonů, jejich roli v našem životě a v osobních vztazích. Kolik hodin denně mají Češi u sebe smartphone a kolik hodin z toho ho aktivně využívají? Jaké funkce využívají nejčastěji? A jak jsme na tom ve srovnání s průměrem dvanácti zemí regionu střední, východní a severní Evropy?

Průzkum nazvaný „Smart(phone) relationships“ měl za cíl analyzovat roli smartphonů v každodenním životě lidí a vliv smarpthonů na osobní vztahy. „Jako společensky odpovědný výrobce se snažíme poukazovat nejen na pozitivní, ale i negativní stránky používání mobilních telefonů. Jakkoliv nám smartphony ulehčují život, jejich užívání by nemělo přesáhnout únosnou míru. Průzkum společnosti Huawei však trend nadměrného užívání mobilních telefonů, a to zejména u mladé generace, potvrdil. V případě nemožnosti být se svými blízkými je však telefon jednou z možností, jak být stále spolu. Tato myšlenka je nosnou ideou nové reklamní kampaně společnosti Huawei #stalespolu při příležitosti blížícího se svátku zamilovaných,“ komentuje Roman Vaňko, marketingový ředitel Huawei Technologies (Czech).

Většina uživatelů „usíná“ se smartphonem

Podle uskutečněného průzkumu 78 % Čechů alespoň někdy před spaním brouzdá po sociálních sítích, píše e-maily nebo textové zprávy. Ještě v posteli po probuzení tak alespoň někdy činní 73 % Čechů. V rámci všech zkoumaných zemí jde o 74 % (před spaním), respektive 70 % lidí (po probuzení). I proto má přes noc smartphone v posteli, například pod polštářem, 12 % Čechů a průměrně 11 % dotazovaných Evropanů. Vedle lůžka na dosah ruky má přes noc smartphone dalších 70 % Čechů či 65 % Evropanů.  

Skoro polovina uživatelů kontroluje smartphone několikrát za hodinu

Podle průzkumu provedeného společností Huawei je dnes většina z nás bez smartphonu takřka ztracena. Závislost na smartphonech dokládá to, že je běžně kontrolujeme několikrát za hodinu. Není pochyb o tom, že první a poslední věcí, kterou ráno a večer řada z nás kontroluje, je právě smartphone. Během dne pak smartphony používáme nejen k běžnému volání a posílání zpráv, ale rovněž k brouzdání na internetu, procházení e-mailů, nebo hraní mobilních her.

Průzkum rovněž ukázal, že 44 % Čechů a 49 % Evropanů kontroluje svůj chytrý telefon několikrát za hodinu. Kromě kontroly příchozích hovorů a zpráv uživatelé nejčastěji hledají informace nebo se baví na internetu, tráví čas na sociálních sítích, sledují zprávy, používají navigaci nebo se připojují k internetovému bankovnictví.

Nejčastěji píšeme zprávy, většina lidí používá telefon přes 3 hodiny denně

Češi nejčastěji využívají svůj smartphone k psaní zpráv (90 % z nich), hlasovým hovorům (89 %), fotografování (85 %), nebo k přístupu na sociální sítě (78 %). Psaní zpráv je nejčastější také u Evropanů (86 %), u kterých následuje fotografování (85 %), přístup na sociální sítě (81 %), psaní emailů (77 %) a hlasové hovory (73 %). Průzkum dále ilustruje, že 70 % Čechů (58 % Evropanů) má u sebe smartphone více než 13 a více hodin denně, a co víc, 57 % Čechů (65 % Evropanů) užívá aktivně smartphone 3 a více hodin denně.

„Z dat je patrné, že užívání mobilního telefonu v ČR se nijak výrazně neodchyluje od uživatelských zvyklostí v dalších evropských zemích, v nichž průzkum proběhl. Data potvrzují předchozí zjištění, že mobilní telefon dnes zřejmě představuje nejnepostradatelnější komunikační technologii. S trochou nadsázky se dá říci, že pro většinu populace se mobilní telefon stal dalším, umělým, lidským orgánem – 96 % respondentů jej má vždy nebo obvykle u sebe a pouze osm procent respondentů nechává telefon přes noc v jiné místnosti než v ložnici,“ uvedl k výsledkům Petr Lupač, sociolog z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

Průzkum zpracovaný agentúrou IPSOS pro Huawei, kromě jiného výrobce oblíbeného modelu Huawei Mate 10 lite, probíhal mezi respondenty v České republice, Dánsku, Rakousku, Polsku, Maďarsku, Slovensku, Chorvatsku, Srbsku, Rumunsku, Bulharsku, Řecku, Turecku.

Více informací o produktech Huawei naleznete na https://consumer.huawei.com/cz/phones/mate10series/

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/
YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a využívá je třetina světové populace. V roce 2016 se společnost umístila na 3. místě v dodávkách chytrých mobilních telefonů. Šestnáct R&D (výzkumných a vývojových) center bylo založeno v USA, Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně. Huawei Consumer BG je jednou ze tří business divizí společnosti a soustřeďuje se na smartphony, PC a tablety, wearables a cloudové služby apod. Globální síť Huawei je postavena na 20 letech bohatých zkušeností v telekomunikačním průmyslu a jejím cílem je přinášet nejnovější technologie spotřebitelům na celém světě.