45 % Čechů zanedbává preventivní lékařské prohlídky. Řešení nabízí „doktor v kapse“

Necelá polovina lidí dochází k lékaři na pravidelné preventivní prohlídky, vyplynulo z lednového průzkumu služby uLékaře.cz. Přitom jde o jednu z nejpodstatnějších aktivit, které člověk může dělat pro to, aby měl svůj zdravotní stav pod kontrolou. Způsob, jak zkrátit cestu člověka do ordinace praktického lékaře či specialisty, nabízí telemedicína. Které obtíže lidé prostřednictvím telekonzultací řeší? Běžné jsou otázky ze všech medicínských oblastí, například vnitřního lékařství, neurologie, ortopedie či dětského lékařství. Lidé si uvědomují, že virtuální prostor jim otevírá cestu, jak efektivně řešit zdravotní problémy v urgentních případech i v otázkách prevence.

V průzkumu služby uLékaře.cz 65 % lidí deklarovalo, že zdraví je pro ně to nejdůležitější na světě, něco, co si za peníze nekoupí. Zdraví si spojují se štěstím. Avšak jen 45 % respondentů chodí na pravidelné preventivní prohlídky. Téměř třetina (29 %) tvrdí, že lékaře navštěvuje jen v urgentních případech a 13 % lidí přiznává, že by se o své zdraví měli lépe starat. Jedním z impulzů pro změnu postoje Čechů v reálné péči o své zdraví může být i rozvíjející se telemedicína v domácích podmínkách. Ta je v zahraničí již běžně přijímána jako plnohodnotná součást zdravotnické péče.

„Už dnes dokážeme člověka se zdravotním problémem dovést od klávesnice počítače až do ordinace relevantního lékaře, který mu s řešením pomůže. To je ale pořád reaktivní vzorec chování, tedy nejprve problém a následně jeho řešení,“ říká Daniel Soukup, CEO služby uLékaře.cz, a dodává: Budoucnost vidím v proaktivním způsobu práce, který povede k preventivní zdravotní péči. Naší ambicí je, být lidem reálným ‚doktorem v kapse‘, odborným poradcem, na nějž se člověk může obrátit ve chvíli, kdy jej skutečně potřebuje. S vědomím, že získá profesionální radu bez nutnosti trávit čas v čekárnách.“

Telemedicína praktikovaná napříč lékařskými obory

Za necelého půl roku fungování zpoplatněných konzultací uLékaře.cz lidé položili praktickým lékařům a specialistům na osm tisíc dotazů. Nejčastěji se ptají lidé ve věku od 24 do 45 let (58 %). Velký díl konzultací, jejichž množství neustále roste, míří zejména do oblastí gynekologie (15 %), vnitřního lékařství (11 %), neurologie (9 %), ortopedie (9 %). Menší podíl patří chirurgii, dětskému lékařství či gastroenterologii. Zatím největší část, 21 % konzultací, se týká kožních obtíží. „Typicky jde o věci, se kterými se lidé buď stydí jít k lékaři, nebo návštěvu z různých důvodů odkládají. Protože pracujeme ve virtuálním prostředí, je pro ně naše služba přístupnou cestou, jak se k řešení takových situací odhodlat. Napomáháme tak řešení problémů v jejich ranném stadiu. Bez ohledu na řešené téma je náš postup pro pacienta komfortní a pro české zdravotnictví ekonomický,“ komentuje význam služby uLékaře.cz Daniel Soukup a dodává: „Lidé touto cestou běžně řeší problematiku kůže. Teď spolu s kolegy chceme ukázat, že stejně je možné se chovat i v dalších lékařských specializacích.“

Budoucnost telemedicíny

Představa, kdy se člověk pomocí svého mobilního telefonu objedná k lékaři na pravidelnou prohlídku, na níž ho upozorní aplikace v mobilu, nebo zkonzultuje výsledky svého vyšetření, není žádná sci-fi. O tom je přesvědčený chirurg Tomáš Šebek, spoluzakladatel služby uLékaře.cz: „Nabízíme řešení problému, se kterým se setkal patrně každý. Obíhání lékařských ordinací, zjišťování, kdo je nejlepší, zda nemá známý známého lékaře, čekání v čekárnách nebo nepochopení celého postupu diagnostiky a léčby. Věřím, že telemedicínské služby brzy začnou proplácet zdravotní pojišťovny, protože velmi šetří peníze celému zdravotnímu systému a mají potenciál napomoci zefektivnit zdravotní pojištění.“

 

Pro editory:

Telemedicína uLékaře.cz v praxi

 

  • první a největší telemedicínská služba uLékaře.cz existuje osm let
  • spolupracuje s více než 250 lékaři a sestrami po celé ČR
  • měsíčně na webu hledá pomoc na 1 600 000 unikátních uživatelů
  • každý měsíc lékaři zodpoví na 2 500 dotazů, ročně pak na 28 000
  • až ke konkrétnímu specialistovi jsou objednány desítky pacientů
  • tato data každý měsíc násobně rostou

 

Jak uLékaře.cz funguje:

Zpoplatněná je část konzultační, tedy položení dotazu. Čas lékaře je vzácný a drahý, i přesto odborné konzultace poskytuje uLékaře.cz na velmi nízké cenové hladině a zároveň velmi transparentně a v té nejvyšší kvalitě. Lidé si mohou vybrat ze tří cenových pásem od 39 Kč do 199 Kč podle toho, jak rychle chtějí odpověď. V první fázi odpovídá praktický lékař, který je k dispozici v režimu 24/7. V případě potřeby pošle otázku relevantnímu specialistovi. Ten odpověď upřesní, popřípadě doporučí návštěvu ordinace. To vše je v rámci jednoho dotazu. Lidé se mohou obracet také přímo s požadavkem o objednání k lékaři, které je bezplatné. Zdravotní sestřičky jim pomůžou zajistit vše potřebné a objednají je ke konkrétnímu specialistovi v místě, které je pro pacienta dostupné.

Lidé se na službu uLékaře.cz mohou obracet prostřednictvím formuláře na webu uLékaře.cz nebo pomocí aplikace, která je k dispozici pro mobilní zařízení Android a iOS.

Průzkum uLékaře.cz byl realizovaný na přelomu prosince 2017 a ledna 2018 na 513 respondentech eventu Ženy s.r.o.