3 trendy programatické reklamy v roce 2018

Programatický nákup je na trhu s digitální reklamou na vzestupu. Internetovým firmám zajišťuje spolehlivé konverze. Společnost RTB House očekává, že programatická reklama bude v roce 2018 dominovat marketingovým výdajům. Vysvětlíme vám proč a jak.

2017-06-27 17_32_04-RTB House

Programatika byla původně vytvořena jako praktický nástroj k prodeji nevyužívaného inventory, postupně se z ní ale stal hlavní způsob nákupu online reklamy pro největší brandy.

Výdaje na programatickou reklamu už několik po sobě jdoucích let zaznamenávají vzestupný trend. Podle zprávy Zenith Programmatic Marketing Forecasts naroste celosvětově podíl reklamy nakupované programatickým způsobem do roku 2019 o 67 %. Hodnota této oblasti reklamy naroste až na úroveň 84,9 miliardy dolarů.

Programatická reklama díky nashromážděným datům o zákaznících umožňuje značkám oslovit správné publikum ve správném kontextu. Tři nejvýznamnější trendy v programatické technologii ukazují, v čem spočívá její úspěch a jak ji mohou marketéři využít.

Umělá inteligence se rozšiřuje

Umělá inteligence se v mnohých oborech stala standardem při analýze velkých dat. Platí to zejména ve světě e-commerce.

Prohlubuje se propast mezi společnostmi, které umělou inteligenci nevyužívají, a těmi, které ji ve svých digitálních platformách rozvíjejí.

Trendy v oblasti umělé inteligence se jistě projeví i při programatickém nákupu médií. DSP to musejí mít na paměti, neboť “tradiční” strojové učení bude brzy překonáno jeho chytřejšími variantami, jako je hloubkové učení. Hloubkové učení je inovativní větví strojového učení, které věrně napodobuje práci lidského mozku, zpracovává data a vytváří vzorce rozhodování jako člověk.

Vzhledem k tomu, že se tato technologie začíná běžně využívat v mnoha odvětvích jako je například zdravotnictví nebo automatizace automobilů, lze očekávat, že se začne využívat také v e-commerce. Algoritmy schopné samostatného učení mohou v aukčním systému chytře nakupovat reklamu. V rámci jediné sekundy dokáží zpracovat obrovské množství dat a na jejich základě umí udělat optimální rozhodnutí.

Důležité je to také z pohledu SSP. Algoritmy schopné samostatného učení získávají informace o optimálním umístění reklam pro DSP. Programatický nákup tak pomáhá ušetřit výdaje na reklamu.

K vydavatelům se připojí reklamní partneři

V roce 2018 dojde k důležitým změnám ve vztahu mezi vydavateli a dodavateli reklam. Od února letošního roku je umožněno blokování nativních reklam v Chromu. Google, jako člen Koalice pro lepší reklamy, bude podle velmi přísných kritérií blokovat nepříjemné a vlezlé reklamy.

Ačkoli jde o moudré rozhodnutí, které inzerentům zajistí kvalitnější umístění reklam pro její zadavatele, odvětví displejové reklamy se mu bude muset přizpůsobit. Reklamní společnosti si budou muset více vybírat a budou muset být opatrnější – dokonce jen nepatrné nedodržení pravidel bude mít za následek zablokování reklamy. Společnosti, které pravidla Koalice pro lepší reklamy dodržují (většina největších hráčů na trhu s tímto nemá problém), se sice nemusejí blokování obávat, přesto by měly s vydavateli jednat, aby nedocházelo k případným nedorozuměním.

Dalším důležitým vylepšením je Ads.txt, také známý jako Authorized Digital Sellers. Jedná se o projekt, jehož cílem je zvýšit transparentnost programatického reklamního ekosystému. Už ho používají přední webové stránky po celém světě a brzy se může stát standardním nástrojem.

Vydavatelé tak mohou uvést, které společnosti jsou oprávněné k prodeji jejich digitálního inventory. Tento trend transparentnosti je pro spotřebitele důležitý – uživatelé si mohou být jisti, že vidí reklamy z bezpečných a spolehlivých zdrojů. Reklamní společnosti budou mít jistě zájem stát se oficiálním partnerem, jinak v konkurenčním reklamním prostoru budou zaostávat.

Objevují se nové možnosti biddování

V letech 2016 a 2017 se o header biddingu hodně mluvilo. Za svou popularitu vděčil tomu, že to bylo přátelské řešení jak pro inzerenty, tak vydavatele. Zlepšoval monetizaci reklamního prostoru a umožňoval získat lepší inventory. Měl však jednu chybu – prodlužoval dobu načítání stránky.

Server-side bidding (SSB) tento problém vyřešilo. Tlak na posílení svobody v přístupu k reklamnímu prostoru a na účinnost jeho monetizace vydavateli vedl k přechodu na řešení s rychlejším načítáním stránek.

Toto řešení typu server-to-server zrychluje načítání stránek tím, že hostuje reklamu na serverech vydavatele namísto prohlížečů uživatele. SSB vyžaduje vysoce rozvinutou digitální infrastrukturu, jejíž údržba je náročná. V současné době mohou SSB uplatnit pouze největší vydavatelé. SSP jako Amazon, Google nebo App Nexus už do nové technologie investují.

Je dobré si uvědomit, že SSB je vyvíjeno s cílem koexistovat s header biddingem, který podle nás zůstane hlavní programatickou technologií.

Kam máme namířeno?

Programatická e-commerce bude i nadále vysoce přizpůsobivou a neustále se vyvíjející technologií. Nyní jsme ale součástí důležitých globálních digitálních trendů, které mohou změnit to, jak o nákupu reklam v médiích přemýšlíme.

Vydavatelé, inzerenti i uživatelé v tomto roce pocítí příchod nových programatických technologií, nových předpisů a řešení. Díky digitálnímu vývoji se náš průmysl v roce  2018 posune vpřed a my očekáváme, že v porovnání s minulostí bude programatický nákup populárnější.

O RTB House

RTB House je přední společnost s celosvětovou působností, která poskytuje pro své klienty nejmodernější retargetingová řešení. Využitím proprietárních technologií pro nákup reklamního prostoru a algoritmů hloubkového učení RTB House pomáhá inzerentům zvyšovat prodeje a tím přispívá k naplňování jejich krátko-, středně- a dlouhodobých prodejních cílů.  

Společnost vznikla v roce 2012 a v současné době zajišťuje více než 1 000 kampaní na více než 40 trzích. Působí v Evropě, na Blízkém východě a v Africe, v Asii a Tichomoří a dále v Latinské Americe. Tým se skládá z více než 200 odborníků a stále se rozrůstá.

Více informací se dozvíte na: www.rtbhouse.com