Česko není zemí zlatokopek, plat partnerů je zásadní jen pro 14 % žen. Možná i proto pánové na předmanželské smlouvě netrvají

Tisková informace, Praha, 6. února – V Česku si partneři co se týče financí důvěřují. Pouze 4 % z nás neznají plat své druhé polovičky. Víru ve své vyvolené prokazujeme i tím, že například takovou předmanželskou smlouvu mají jen 3 % Čechů. Naopak negativní názor na ni chová více než třetina zadaných. Nejen to vyplývá z průzkumu agentury NMS Market Research, který proběhl na začátku února.  

V otázce financí jsou Češi poměrně otevřeni. Nejenže přesný příjem partnera zná 71 % dotázaných, ale jen asi třetině z nich se nelíbí představa společného účtu. Důvěra spojená se svěřením výše platu pochopitelně roste s vážností vztahu. Zatímco u partnerů, kteří spolu nebydlí, znají přesnou částku jen asi 4 z 10, u sezdaných párů je to už 78 %. „Překvapivým zjištěním naopak bylo, že znalost konkrétního platu stoupá s rostoucím příjmem domácnosti. Smysl by dával spíše opačný výsledek, kvůli striktnějšímu dodržování rozpočtu u rodin s nižším příjmem,“ říká Kamil Kunc, Client Service Manager agentury NMS Market Research. Spokojenost se společným běžným účtem je nejčastější u manželských párů, kde si ho pochvaluje 44 %, což o 10 procentních bodů převyšuje celkový průměr. Dalších 9 % uvádí, že má zároveň i vlastní účet. Volba vlastního a zároveň společného účtu je v oblibě hlavně u vysokoškolských absolventů (17 %).

Společné půjčky a hypotéky jsou dalším z důležitých finančních rozhodnutí ve vztahu. Celkem 66 % sezdaných se k hypotéce nebo půjče staví pozitivně (mají a jsou spokojeni nebo nemají a nevadila by jim), 34 % ji vnímá naopak negativně (mají ji a jsou nespokojeni nebo ji nemají a nikdy by ji nechtěli).  Nejvřelejší vztah ke společným hypotékám a půjčkám mají zadaní ve věku 25-34 let, z nich si půjčilo nebo nad tím uvažuje dokonce 77 %.

Zadaní Češi si majetek před svými milovanými většinou nechrání. Předmanželskou smlouvu mají jen 3 % dotázaných. Dohromady 60 % ji nemá, ale nevadila by jim, jen 37 % ji nemá, ani by ji nikdy nechtělo. Z nezadaných účastníků průzkumu by si ji zřídilo celých 69 %.

Dělit finance rovným dílem?

Peníze bývají často příčinnou problémů ve vztahu a není proto na škodu se prvně domluvit, jak se budou partnerské finance řešit. V Česku je nejčastější dělení výdajů za domácnost přesně napůl, tak to řeší 39 % všech respondentů se společným bydlením. U těch, kteří zatím společnou domácnost nemají, uvádí tuto možnost dokonce 57 % jako optimální řešení. Dalším oblíbeným způsobem dělby výdajů je ten, že platí, kdo na to zrovna má (30 %). U dovolených je opět nejčastějším způsobem placení napůl (35 %). Druhou v pořadí je ale tentokrát varianta, ve které muž platí víc, tu zvolila necelá čtvrtina dotázaných.

Co je moje, je i tvoje – tak to prostě Češi ve vztahu berou. Dokonce ¾ dotázaných uvedly, že by svému partnerovi či partnerce finančně pomáhaly, kdyby vydělávaly výrazně víc. Celkem 16 % tak už reálně činí. Pouze každý stý člověk odpověděl v této otázce jasné ne. „Reálně pomáhají častěji muži než ženy. Zatímco u mužů to tak bývá téměř ve čtvrtině případů, žen, které tak činí, je pouze desetina. To však samozřejmě nevypovídá o větší štědrosti mužů, jako spíše o faktu, že v Česku je stále silná platová nerovnost ve prospěch můžu,“ dodává Kunc.

Češky neberou muže jen jako peněženku

Co by měl platit vždy muž?
Místo Jak to vidí muži Jak to vidí ženy
Restaurace/kavárna 60% 54%
Kino/divadlo/koncerty 45% 35%
Výdaje za auto 61% 57%
Šperky 29% 22%
Potraviny a další věci do domácnosti 17% 12%
Oblečení 13% 4%
Věci po děti 15% 10%
Elektronika 43% 33%
Internet/kabelovka/mobil 42% 24%
Ani jedno z uvedených 22% 24%

„Na schůzce by měl vždycky platit muž,“ s tímto vyjádřením souhlasí pouze 28 % dotázaných. Zajímavostí však je, že si to myslí o 4 % více mužů než žen. Nejvíce Čechů (3 z 10) věří, že na tom, kdo platí, vůbec nezáleží. Každý desátý chce pak při placení rovnováhu.

Muži by dle názoru respondentů měli hradit zejména výdaje za auto (59 %), platit v restauracích (57 %) nebo na koncertech či v kinech (40 %).

Obsah peněženky není při výběru partnera zásadní, určitý vliv se mu ale přeci jen upřít nedá. Hlavně podle stavu bankovního účtu si svého přítele vybírá jen 14 % žen. U mužů je číslo ještě nižší, jen pro 11 % z nich jsou partnerčiny   finance rozhodujícím faktorem. Naopak za nedůležitý považuje příjem partnera 30 % žen, u mužů je to pak ještě více, a to 45 %. Zbytek respondentů na peníze sice kouká, ale nehrají pro ně při výběru partnera nijak klíčovou roli.

Češky nemají problém s nižším výdělkem, než jaký přináší domů jejich druhá polovička. Zatímco téměř 4 z 5 žen na tom nevidí vůbec nic špatného, pro muže představuje menší příjem už větší problém. Nevadí jen 61 % z nich.

*Průzkum proběhl v únoru 2018 a na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 18-64 let. Data se sbírala on-line v Českém národním panelu.

NMS Market Research

Již od roku 1999 pomáháme svým klientům – zpravidla největším hráčům na trhu – zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Kromě centrály v Praze máme pobočku i na Slovensku, průzkumy však poskytujeme také v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Jsme členem organizací SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění) a ESOMAR (světová organizace pro výzkum veřejného mínění a marketingový výzkum).

 

Reklamy