Češi vzali vloni útokem vozy SUV, roste také zájem o čtyřkolky a tempomat

Stále častějším standardem jsou pro zákazníky mlhovky

Praha, 19. března 2018 – Oproti roku 2016 výrazně v loňském roce vzrostla poptávka po vozech SUV, a to nejen v České republice, ale i v ostatních zemích, kde mezinárodní síť AAA AUTO působí. Znatelně vyšší oblibě se těší také automobily s pohonem všech čtyř kol, stejně jako vozy s automatickou převodovkou. Roste také poptávka po tempomatech a mlhovkách. Tyto výsledky vyplynuly z pravidelné analýzy prodejů sítě autocenter AAA AUTO.

Počet nabízených vozů, inzerovaných na trhu ojetin v České republice všemi sledovanými subjekty meziročně stoupl z 1 090 000 vozů v roce 2016 na 1 112 000 v roce 2017. Ještě větším tempem pak roste poptávka po automobilech, což potvrzuje i největší prodejce ojetých automobilů nejen u nás. „Prodeje automobilů v našich autocentrech se v loňském roce jen v České republice meziročně zvýšily o téměř 7 % a největším tempem roste zájem o SUV. Ten v roce 2017 vzrostl ve srovnání s rokem 2016 o 28,8 %,“ uvedla generální ředitelka mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová. Mírný nárůst zaznamenaly i hatchbacky (3,4 %) a vozy kombi (4,1 %). Výrazně si polepšily automobily s karoserií coupé, jejichž prodeje meziročně stouply o 14,4 %.

Prodeje vozů s pohonem všech čtyř kol zaznamenaly v síti AAA AUTO v České republice meziroční nárůst o 18,7 %. U našich slovenských sousedů se jednalo o 22,2 %, v Polsku dokonce o 56,7 %. „Díky dobré ekonomické situaci si lidé nejen u nás, ale i v ostatních zemích, kde naše společnost působí, mohou dovolit nákup vozů s vyšším stupněm výbavy, mezi které vozy SUV zpravidla skoro vždy patří,“ podotkla Karolína Topolová. Rostoucí poptávka je ve všech čtyřech zemích Visegrádské čtyřky i po vozech s automatickou převodovkou. V České republice činil nárůst prodejů těchto vozů rovných 18 %. Slovenské pobočky zaznamenaly meziroční zvýšení o 48,5 % a polské až rekordních 61 %.

Téměř tři čtvrtiny zákazníků (72,7 %) tvoří muži. Ve srovnání s rokem 2016 vzrostl jejich počet o 5,7 %. O něco vyšší zájem o ojetiny ovšem byl i u něžnějších pohlaví. Automobil si loni přišlo do sítě AAA AUTO v České republice vybrat o 6,5 % více žen než předloni. Nejčastěji si odvezli vůz zákazníci ve věkové kategorii 35–44 let. Ti tvořili 25,3 % z celkového počtu. V závěsu byli druhými nejčastějšími zákazníky lidé ve věku 55+, kterých bylo 24,2 %.

Poptávka vzrostla také po vozech, které jsou vybavené tempomatem (zařízení sloužící k udržování nastavené rychlosti vozidla). Oproti roku 2016 jich loni síť AAA AUTO v ČR prodala o 17,4 % více. Téměř přesně každé druhé auto (50,1 %) prodané v roce 2017 bylo vybaveno tímto zařízením. Stále častějším standardem ve výbavě jsou pro zákazníky mlhovky. V loňském roce si automobil s tímto prvkem výbavy odvezlo celkem 78,6 % zákazníků, což je nárůst o 11,2 % ve srovnání s rokem 2016.