Letiště Praha mění strukturu hlukových poplatků

Letiště Praha zavedlo významnou změnu hlukových poplatků s cílem motivovat dopravce k nasazování tišších letadel na spoje z/do Prahy. V návaznosti na vývoj leteckého provozu dojde ke spravedlivějšímu rozšíření hlukových kategorií či k zavedení poplatku na odletu. Nové hlukové poplatky platí od letní letové sezóny 2018 a díky nim bude také přísněji regulován noční letecký provoz.

„Zájem o cestování přes Letiště Václava Havla Praha neustále roste. Počty cestujících sice rostou díky dobře nastavenému motivačnímu programu pro dopravce rychleji než počty vzletů a přistání, ale i pohyby letadel meziročně narůstají. Jako odpovědná firma, která se staví čelem k vlivu svého provozu na okolí, jsme proto přistoupili k řadě změn s cílem motivovat letecké dopravce k šetrnému přístupu k životnímu prostředí. Chceme zmírnit hlukovou zátěž v okolí letiště v noční době a nastavit spravedlivější přístup, který zohlední velké rozdíly v hlukových vlastnostech letadel. Více tak zaplatí dopravci za hlučnější letadla nebo za noční provoz,“ vysvětluje Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.  

Doposud byly sazby hlukových poplatků pro denní a noční dobu stejné, nyní však dojde k jejich výraznému zvýšení pro pohyby (vzlety a přistání) prováděné hlučnějšími typy letadel v noční době. Toto opatření má motivovat letecké dopravce k nasazování tišších letadel zejména v noční době nebo k jejich přesunu do denní doby. Další změna spočívá v efektivnějším rozšíření hlukových kategorií z 5 na 14 s cílem dosáhnout spravedlivějšího přístupu rovněž v rámci velké skupiny „tišších“ letadel. S novým ceníkem se rovněž zavádí hlukový poplatek za vzlet, doposud byl účtován pouze pro přistání.

Hlukový poplatek je jedním z nástrojů komplexního přístupu k řešení hluku z leteckého provozu, který je na Letišti Praha aplikován. Finanční prostředky vybrané od leteckých společností jsou využívány na financování protihlukových opatření v okolí letiště či na monitoring hluku na stacionárních i mobilních stanicích.  

Mezi další řešení regulující hluk patří řada provozních opatření a omezení. Jedná se například o distribuci provozu na dráhovém systému letiště tak, aby letadla nelétala přes hustě osídlené části Prahy. Dále to jsou protihlukové postupy pro přílety a odlety, pravidla omezující použití reverzního tahu motorů při brždění letadel nebo pravidla pro provádění motorových zkoušek.

Jedním z technických opatření v obcích a městských částech v ochranném hlukovém pásmu letiště byla v minulých letech realizovaná kompletní výměna oken bytových a rodinných domů, staveb školní a předškolní výchovy a staveb pro zdravotnické a sociální účely.

Nový ceník byl v souladu s platnou legislativou projednán předem s leteckými společnostmi a je platný od 25. 3. 2018 do 30. 3. 2019.