Export automobilových komponentů meziročně roste o 10 %. Úspěch slaví technologické inovace a česká vývojová centra

„Stagnaci v segmentu automotive zatím nepozorujeme, pokud hovoříme o výrobcích automobilových komponentů. Mezi naše zákazníky patří například významní výrobci automobilových sedadel či světel a těmto firmám vývoz roste meziročně kolem 10 procent. Je to díky tomu, že umí na světových trzích dobře konkurovat cenou i kvalitou. Velkou roli hrají i tuzemská vývojová centra, která produkují výrobky s přidanou hodnotou, což platí zejména u světel. Ukazuje se tak,  že Česko nemusí být jen zemí montoven, ale dokáže rovněž samo vyvíjet a prodávat inovativní technologie,“ říká Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby firmám v tuzemsku i zahraničí.

 

Obchodní válka mezi USA a Čínou. Jaké bude mít dopady v Česku

 Na český export může mít vliv i vyostřující se obchodní konflikt mezi Spojenými státy a Čínou, ve kterém jde o clo. „Každá regulace, tedy i růst cel se v řádu několika týdnů obvykle projeví i v Česku – nejprve poklesem dovozu a vývozu či zvýšením cen. Pokud neexistuje okamžitá náhrada, teprve v dlouhodobém horizontu dojde k narovnání. Například když EU uvalila antidumpingové clo až 62,9% na tzv. perlinku do fasád při dovozu z Číny, čínští výrobci dokázali takřka okamžitě zareagovat přesunutím části výroby do sousedního Bangladéše, který je rozvojovou zemí a má tedy zvýhodněné sazby cla. Evropský, potažmo český výrobce nebo spotřebitel na této situaci tedy získal, než došlo k rozšíření na region. A naopak, když EU a Rusko na sebe navzájem uvalili embarga kvůli Krymu, citelně to pocítili české strojírenské a zemědělské firmy minimálně po dobu jednoho roku, než začaly postupně vyvážet do nových destinací,“ říká Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která poskytuje celní služby firmám v tuzemsku i zahraničí.