Umělá inteligence (AI) v dohledné době většinu odvětví zásadně nepromění. Bude ale významně přispívat k jejich obchodním výsledkům – ať už cestou úspor, růstem obratu nebo obojím.

AI již dnes umožňuje, prostřednictvím svých technických disciplín jako je strojové a hluboké učení, využít data při řešení nejrůznějších úloh, jako je automatizace řízení, rozpoznávání vzorů nebo zlepšení interakce se zákazníky.

Praha, 21. května 2018 – Viceprezident výzkumu Gartner Alexander Linden ve středu 16. května zahájil „Den umělé inteligence a strojového učení“ (Artificial Intelligence and Machine Learning Day), akci určenou CIO a dalším lídrům odpovědným za obchodní a technologickou inovaci a transformaci, přednáškou o klíčových trendech v oblasti umělé inteligence a strojového učení.

“Podstatou strojového učení je mapování dat za účelem hledání odpovědí na některé klíčové otázky byznysu – například kolik výrobků bude prodáno nebo zda zákazník zruší kontrakt,” vysvětluje Dr. Linden. “Výstupem je často prostá odpověď ano či ne, 0 nebo 1. Proces, kterým se strojové učení využívající neuronové sítě k této odpovědi dostane, může být založen na řadě abstrakčních vrstev a algoritmů – a z pohledu byznysu se může zdát obtížně pochopitelným a cizím.”

Potenciálně cizí či nepochopitelná povaha strojového učení je jednou ze čtyř hlavních překážek umělé inteligence, na něž Alexander Linden ve své přednášce upozornil. Tři zbývající jsou extrémně rychlé tempo inovací, závažný nedostatek odborníků a konečně řada konkrétních úskalí jako nedostatek dat, neschopnost vysvětlit, jak došla AI k určitému rozhodnutí, nebo problémy s předpojatostí AI (jež obvykle vzniká ve fázi “učení”).

Umělá inteligence podle Dr. Lindena nepromění většinu odvětví k nepoznání – přinejmenším ne v dohledné době. Podniky z ní ale budou profitovat celou řadou způsobů v oblastech jako je marketing a prodej díky zlepšení postupů, jak získávat nové a udržet stávající zákazníky, v oblasti cenotvorby a uživatelských rozhraní, zákaznických služeb a podpory. Ve výrobě bude AI využívána k omezení neplánovaných či zkrácení plánovaných odstávek, zvýšení míry automatizace a pro systémy včasného varování či prediktivní údržbu. AI také znatelně zvýší produktivitu zaměstnanců, zlepší předpovědi poptávky nebo přesnost systémů detekujících podvody. Stručně řečeno: umělá inteligence pomůže podnikům zlepšit obchodní výsledky na výnosové i nákladové straně výsledovky*.

*Poznámka: Společnost Gartner v nedávné tiskové zprávě zveřejnila odhad celkového obchodního přínosu AI ve výši 1,2 bilionu dolarů v roce 2018 a až 3,9 bilionu dolarů v roce 2022. Český text TZ naleznete online: https://kpc-group.cz/blog/gartner-hodnota-globalniho-trhu-ai-dosahne-roce-2018-objemu-12-bilionu-dolaru

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 1 200 analytiků Gartner studuje na dva tisíce technologií, aplikací a trendů, provádí tržní analýzy 175 technologických segmentů, sleduje přes dva tisíce výrobců a dodavatelů a produkuje ročně 5 000 IT benchmarků. V databázi Gartner je víc než 122 tisíc vlastních reportů a analýz. Gartner má celosvětově přes 14 tisíc klientů; je mezi nimi 75 % firem z žebříčku Global 500.

Reklamy