Studie Mastercard o vlivu fanoušků potvrdila existenci „12. muže na hřišti“

Praha 24. května – Studie vypracovaná sportovními psychology pro společnost Mastercard, sponzora Ligy mistrů UEFA, zjistila, že fanoušci skutečně dokážou být „12 mužem na hřišti“. Hlasitá podpora z tribun a mávání klubovými vlajkami a šálami dokáže ovlivnit duševní rozpoložení fotbalistů a zvýšit jejich úsilí až o osm procent. Když se vezme v potaz dopad na všech 11 hráčů týmu, odpovídá takové navýšení prakticky hráči navíc. Finalisté letošní Ligy mistrů, Liverpool a Real Madrid, tak budou mít i tajnou zbraň: své fanoušky.

První celoevropská studie svého druhu také zjistila, že i způsob, jakým úspěch oslavují samotní hráči, může představovat klíč k vítězství v zápase. Výzkumný tým, který studii zpracoval, došel ke zjištění, že různé způsoby oslav měly spojitost s výsledkem zápasu, tedy vítězstvím nebo porážkou. Studie konkrétně zjistila, že:

  • hráči, kteří při oslavě gólu rozpažují obě paže, jsou v 82 procentech případů členy vítězného mužstva
  • hráči, kteří při oslavě gólu zatínají obě pěsti, jsou v 79 procentech případů členy vítězného mužstva
  • hráči, kteří při oslavě gólu dmou hruď, jsou v 77 procentech případů členy vítězného mužstva

Kromě toho shromážděné údaje naznačují, že pokud se hráči při oslavě vstřeleného gólu objímají, plácnou si dlaněmi nebo slaví jiným obdobným fyzickým kontaktem, existuje o 50 procent vyšší šance, že jejich tým zvítězí. Studie dokonce zjistila, že způsob, jakým se raduje nejúspěšnější střelec Ligy mistrů Christiano Ronaldo, se pojí s nejvyšší pravděpodobností s úspěchem celého týmu. Autoři studie tak vypracovali doporučení, že když jde o oslavu vstřeleného gólu, měli by hráči zvážit roztažení hrudního koše, snahu zabrat co největší prostor, zdvižení hlavy a rozkročení nohou tak, aby chodidla byla od sebe alespoň na šíři ramen.

Další, co na výkon mužstva může mít výrazný vliv, jsou úsměvy fanoušků směřované hráčům. Studie ukázala, že pohled na radostné diváky povzbuzuje sportovce k tomu, aby podávali maximální výkon až o 12 procent déle, než když vidí diváky zachmuřené.

V době, která ještě do finálového zápasu zbývá, tak k fanouškům směřuje výzva, aby na sociálních sítích pod označením #StartSomethingPriceless sdíleli oslavy svých gólů. Sportovní psycholog a autor studie Bradley Busch nabízí pět tipů, jak se stát fanouškem k nezaplacení:

 

  • Buďte slyšet a buďte na svůj tým pyšní – hlasitou podporou můžete svůj tým dovést k výkonu až o sedm procent vyššímu a eliminovat vliv únavy.
  • Pravidelně zpívejte – čím častěji, tím lépe, neboť to může přispět k udržení povzbudivé atmosféry.
  • Projevujte svou podporu – transparenty, vlajky a nápisy jsou zřetelnými projevy podpory a ukázalo se, že dokážou výkon hráčů zvýšit až o osm procent.
  • Usmívejte se – naděje, hrdost a nadšení jsou vynikající zdroje motivace a úsměvem je lze dávat dobře najevo. A to může vést k tomu, že hráči dokážou podávat maximální výkon až o 12 procent déle.
  • Fanoušci finalistů Ligy mistrů by si měli obléct domácí barvy svých týmů, neboť červená i bílá (byť každá z jiného důvodu) jsou spojovány se zvýšeným výkonem.

 

Jeannette Liendo, viceprezidentka společnosti Mastercard pro evropský marketing, ke studii uvedla: „Je fascinující sledovat, že zatímco velká část našich životů se stává bezkontaktní, může být fyzický kontakt se spoluhráči při oslavě gólu ve skutečnosti tajemstvím úspěchu na hřišti. Společnost Mastercard je hrdým partnerem této nádherné hry a jejích fanoušků a po více než dvaceti letech dosavadních oslav gólů v Lize mistrů UEFA se těšíme na to, jak fanoušci před letošním finále, které se odehraje 26. května v Kyjevě, začnou něco k nezaplacení.“

O společnosti Mastercard

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je technologická společnost v oboru celosvětových plateb. Provozuje nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a oblastech celého světa. Produkty a řešení společnosti Mastercard ještě výrazněji usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte Mastercard na Twitteru prostřednictvím profilu @MastercardNews, připojte se k diskusi na blogu Beyond the Transaction a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.

O Bradley Buschovi

Bradley Bush je registrovaný psycholog, zapsaný Radou profesionálních poskytovatelů zdravotních služeb (Health Care Professional Council) a držitel Evropského osvědčení v oboru psychologie. Je jedním z předních odborníků v oboru aplikované psychologie a působil jak na akademické půdě, tak ve vrcholovém sportu. V minulosti spolupracoval s fotbalovými internacionály z Anglie, Skotska, Walesu a Japonska i s hráči rozvojových týmů a A-týmů fotbalových klubů Manchester United, Tottenham Hotspur, West Ham United či Watford F.C. V současné době publikuje dva blogy pro deník The Guardian nazvané Věda učení (The Science of Learning) a Poučení z výzkumu (Lessons from Research). Kromě toho je autorem bestselleru Release Your Inner Drive.

O společnosti InnerDrive

Společnost InnerDrive je poradenskou firmou v oboru psychologie výkonu. S využitím výzkumu uskutečněného v oborech psychologie a neurověd pomáhá sportovcům, studentům i firmám dosahovat lepších výkonů. V loňském roce spolupracovala společnost InnerDrive s více než stovkou různých organizací a s jejich více než 50 000 představiteli. V oblasti sportu tak byla partnerem členů britského národního týmu v různých sportech či hráčů prvoligových fotbalových klubů. Kromě sportu patří mezi firemní klienty společnosti řada firem zahrnutých do indexu FTSE 100 i firmy jako Microsoft, Pfizer, Mitsubishi či skupina Rothschilds. Mezi jejími současnými projekty figuruje například spolupráce s úřadem britské vlády při rozvoji žádoucího způsobu uvažování a potřebné odolnosti nebo příprava jednotlivých členů anglického národního týmu před nadcházejícím mistrovstvím světa ve fotbale.

Metodologie vypracování zprávy

  • Společnost InnerDrive provedla rozsáhlou rešerši literatury dostupné k tématu psychologie oslav úspěchu.
  • Kritéria pro začlenění do rešerše byla následující:
    • Pro část studie o oslavách ze strany hráčů se studie zaměřila na dostupný výzkum psychologie oslav, komunikace mezi spoluhráči, neverbální komunikace a chování.
    • Pro část studie o oslavách ze strany fanoušků vycházela studie z výzkumu psychologie podporujících diváků, pozitivní podpory, evoluční psychologie a skupinového chování.
    • Aby mohl být výzkum využit, muselo se jednat o odborně ověřený výzkum publikovaný v uznávaném mezinárodním periodiku.
    • Veškerý použitý výzkum byl proveden uznávanými akademiky, včetně profesorů, doktorů a zavedených výzkumných pracovníků v oborech psychologie, sportovní vědy a sportovní psychologie. Díky tomu v sobě studie zahrnula výzkum vypracovaný na předních akademických institucích, včetně Harvardovy a Yaleovy univerzity.
    • Zvláštní důraz byl kladen na výzkum zaměřený na fotbal a elitní sportovce.
  • Do studie byl zahrnut výzkum jak z Evropy, tak i z ostatních částí světa.
  • Z rešerše nebyly žádné publikované příspěvky vyloučeny na základě národnosti, rasy nebo pohlaví.

 

Reklamy