Nástup robotizace je věcí blízké budoucnosti

Generální ředitelé největších českých firem předvídají, že nástup robotizace bude nejvýznamnější technologickou změnou v příštích třech až pěti letech. Velkým trendem je digitalizace, od ní si tuzemské podniky slibují především snížení nákladů a zvýšení výnosů. Stále důležitější je sběr dat zevnitř firmy i z trhu, práce s daty ale bude s nástupem GDPR administrativně náročnější. Vyplývá to z českého průzkumu názorů generálních ředitelů, který mezi 141 šéfy významných firem působících na českém trhu provedla poradenská společnost PwC ČR.

V technologiích vedou roboti, blockchain tolik netáhne

Lídři tuzemských firem si nejvíce slibují od zavádění robotizace, jako nejvýznamnější technologii pro svou firmu ji během tří až pěti let vnímá 42 % z nich. Přinést by podnikům měla vyšší efektivitu, pomůže jim pak řešit i současný nedostatek lidí na trhu práce. Používaní datových cloudů přisuzuje důležitost 31 % oslovených ředitelů, 28 % zmiňuje umělou inteligenci a 26 % internet věcí. Naopak drony považuje za významnou technologii jen 6 % ředitelů a jen 5 % sází na speciální decentralizovanou databázi blockchain, která je základním stavebním kamenem kryptoměn.

„Z hlediska významu technologických inovací pro české společnosti jednoznačně dominuje robotika a cloud. Většina firem tyto technologie testuje a řada i již prakticky využívá. Naopak zkušenosti s efektivním využitím umělé inteligence a internetu věcí v praxi jsou zatím velmi malé,“ říká Petr Ložek, partner v oddělení poradenství PwC ČR.

Digitalizace má přinést úspory, později i vyšší výnos

V krátkodobém horizontu označuje úsporu nákladů za hlavní motiv pro digitalizaci společnosti 45 % oslovených generálních ředitelů, pro 26 % je nejdůležitějším důvodem vyšší výnos. Zatímco

v krátkodobém horizontu převažují úvahy o vnitřních úsporách, ve střednědobém horizontu (3–5 let) je situace opačná. Důležitost úspory nákladů se pro šéfy firem snižuje na 36 % a dominuje naopak zvýšení výnosu (40 %). „Tento fenomén není překvapením a ukazuje na to, že firmy řeší raději a lépe momentální provozní problémy a méně času a sil věnují střednímu a dlouhodobému plánování. Příkladem toho je i výsledek hlasování o pro společnosti nejvýznamnějších technologických produktech. Robotika a cloud na prvních dvou příčkách představují právě ta řešení, která se zaměřují na efektivitu vnitřních procesů a spoří náklady firem,“ uvádí Tomáš Kuča, partner oddělení Řízení rizik, PwC ČR.

GDPR jako hrozba i příležitost

Nové regulace obvykle pro firmy představují větší zátěž a již účinné nařízení Evropské komise známé pod zkratkou GDPR není žádnou výjimkou. Pro 59 % oslovených představuje nové nařízení pro ochranu osobních údajů výrazný nárůst administrativy, třetina firem pak v GDPR vidí podstatný nárůst nákladů. Naopak pozitivní je, že až 40 % firem považuje nařízení za dobrou příležitost udělat si pořádek v datech. „Podnikatelé pracující s osobními údaji mohou díky chytrým, probyznysově nastaveným mechanismům vyhovujícím nařízení GDPR získat mnohdy konkurenční výhodu oproti těm, kteří danou problematiku brali jako nutné zlo a věnovali se pouze formálnímu uvedení do souladu s nařízením. Zejména v ostrém konkurenčním prostředí, kde se využívá všech zbraní, bych doporučoval nebrat na lehkou váhu sankce, které z nařízení plynou,“ na závěr upozorňuje Bořivoj Líbal, řídící partner PwC Legal.

O průzkumu

Devátého ročníku Českého průzkumu názorů generálních ředitelů se během posledního čtvrtletí 2017 zúčastnilo 141 vedoucích představitelů nejvýznamnějších společností působících na českém trhu. Český průzkum názorů generálních ředitelů navazuje na PwC Celosvětový průzkum názorů generálních ředitelů. Výsledky jeho již 21. ročníku byly stejně jako v předchozích letech zveřejněny na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu.

Více o průzkumu a jeho výsledcích na www.pwc.cz/ceo

O PwC

V PwC usilují o obnovení důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC  je síť firem s více než 236 tisíci lidmi ve 158 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů. Více se o PwC dozvíte na www.pwc.com/cz.

Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem.

Více informací na www.pwc.com/structure.

Další tiskové zprávy, publikace a studie vydané PwC a články jejich odborníků naleznete na www.pwc.cz/czpress.

Reklamy
Označeno tagem