Na letní festivaly se v Česku jezdilo, jezdí a jezdit bude! Pouhá třetina Čechů nemá tuto letní zábavu v oblibě

Tisková informace, Praha, 20. června – Festivaly mají Češi jednoduše v povaze, pro dvě třetiny z nás jsou vyhledávanou letní aktivitou. Kromě hudebních festivalů (51 %) lákají dlouhodobě hlavně ty gastronomické (21 %) a filmové (16 %). Z dat červnového průzkumu agentury NMS Market Research dále vychází, že za adekvátní cenu jednodenního lístku na festival považujeme 201 – 500 korun a že nejvíce jezdíme právě na jednodenní festivaly.

Jak příjemněji strávit slunečné letní dny než v obklopení lidí se stejným smýšlením, dobrou hudbou, nezdravým jídlem a kapkou alkoholu? Lepší definici správného hudebního festivalu byste asi jen těžko hledali, a právě proto jsou oblíbenou letní zábavou 65 % Čechů, zejména těch mladších. S přibývajícím věkem zájem postupně opadá. „Když si představíme několikadenní hudební festival, kde se často pije alkohol na prudkém slunci a nikomu se nedostává dostatečně kvalitního spánku, jsou tyto akce na lidský organismus často velmi náročné. I proto můžeme pozorovat mezi jednotlivými věkovými skupinami postupný pokles zájmu, zatímco ve skupině 18 – 24 let alespoň občas vyrazí na festival 81 % dotázaných, v kategorii 35 – 44 už je to „jen“ 65 %,“ vysvětluje Kamil Kunc, Client Service Manager agentury NMS Market Research.

Obecně vzato vyrážíme raději na jednodenní festivaly (76 %) než na ty vícedenní (49 %). Akce i s přespáním na místě si užíváme především do 34 let (64 %). Tento zlom však neznamená, že bychom přestali na festivaly jezdit, jen po 34. narozeninách už raději volíme jednodenní možnost s odpočinkem ve vlastních postelích. Vícedenní festival však nemusí nutně znamenat nepohodlné spaní ve stanu, přestože právě to je nejčastější varianta ubytování, kterou si vyzkoušelo 65 % dotázaných. Stále oblíbenější je i volba hotelu v okolí (38 %) nebo spaní u známých (33 %).

Za zábavu se platí

Při výběru festivalu neopomíjíme ani finanční stránku. Cenově se chce 81% většina dotázaných vejít do 500 korun za jednodenní vstup, dalším 16 % pak přijde jako přijatelná částka až tisíc korun.  Za průměrný den na festivalu pak utratíme obvykle dalších 201 – 500 korun (47 %), případně až 1000 korun (28 %). Kromě toho někteří z nás investují i do vzpomínek. Přestože za památeční předměty víc než polovina z nás utrácí jen velmi nerada a ze zásady se vejdou do částky 200 korun, najdou se i tací, kteří si koupí něco na památku v hodnotě více než 500 korun, těch je celých 17 %.

Hudební festivaly však nejsou to jediné, co nás láká. Na ty filmové někdy vyrazilo 16 % z nás, za gastronomickými zážitky dokonce zhruba každý pátý. A právě gastro-festivaly jsou oblíbenou aktivitou ve věkové kategorii 25 – 34, z ní svým chuťovým buňkám dopřává na festivalu 33 % Čechů.

Lokální akce vedou

Když na festivaly vyrážíme, tak ideálně v okolí domova. Takové festivaly si vybírá 72 % z nás. Kamkoliv po Česku někdy vyrazila nadpoloviční většina, 13 % vyzkoušelo nějaký zahraniční festival v Evropě a 8 % za ním vycestovalo dokonce mimo Evropu.

Výběr velký, volba těžká

Možností kam vyrazit je v Česku i mimo něj mnoho. Ti z nás, kteří loni nějaký festival navštívili, si vybrali nejčastěji jen jeden (60 %), popřípadě dva (21 %). Najdou se však i výjimky potvrzující pravidlo, 6 % respondentů se totiž účastnilo dokonce 4 nebo více akcí. Mezi festivaly, které si v životě vyzkoušelo nejvíce z nás, patří České hrady, Benátská noc, Rock for People nebo Votvírák. Plány na letošní léto jsou podobné, jen Rock for People v žebříčku nahradily stále populárnější Colours of Ostrava.

Za festivalovými zážitky sebou bereme nejčastěji své partnery (37 %) a kamarády (35 %), každý desátý se ale nebrání ani tomu vyjet sám.  A na co nás festivaly nejvíce nalákají? Téměř polovina dotázaných se rozhoduje podle oblíbené kapely, umělce nebo osobnosti, více než čtvrtina podle celkového programu. Další se pak řídí podle celkové atmosféry festivalu (13 %).

*Průzkum proběhl v červnu 2018 na reprezentativním vzorku 1004 respondentů ve věku 18-64 let. Data se sbírala on-line v Českém národním panelu.

NMS Market Research

Již od roku 1999 pomáháme svým klientům – zpravidla největším hráčům na trhu – zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Kromě centrály v Praze máme pobočku i na Slovensku, průzkumy však poskytujeme také v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Jsme členem organizací SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění) a ESOMAR (světová organizace pro výzkum veřejného mínění a marketingový výzkum).

 

Reklamy