Před 15 lety vstoupil Lidl na český trh

Přesně před 15 lety, 26. června 2003 otevřela společnost Lidl prvních 14 prodejen. Soustředila se na rychlou expanzi svých prodejen a v sortimentu kladla důraz hlavně na cenu.

Dnes, 26. června 2018 provozuje Lidl po celé ČR 237 prodejen, jejím heslem je čerstvost a nabídku staví na nejvyšší kvalitě za nejlepší ceny.

26. června 2018 – V roce 2003 po více než dvouletých přípravách otevřel Lidl prvních 14 prodejen, které byly rozmístěny po celé republice – ve Zlíně, Kadani, Olomouci, Chebu, Jindřichově Hradci, Rakovníku, Brandýse n/L., České Lípě, Písku, Uherském Hradišti, České Třebové, Brně, Bruntálu či Českých Budějovicích. Zaměstnával tehdy 800 zaměstnanců a jeho slogan zněl Lidl je levný.

Na konci roku mohli přijít zákazníci nakoupit již do 50 prodejen, o 15 let později je Lidl se svými 237 pobočkami v téměř 200 městech.

Co se za 15 let změnilo?

  1. Sortiment

Lidl je dnes známý svými tematickými týdny – časově omezený sortiment spotřebního zboží nabízel již od začátku, s vyhlášenými týdny v potravinách začal v roce 2006. Úplně prvním byl Asijský týden.

Od roku 2010 se Lidl s novým sloganem Lidl – správná volba více orientuje na kvalitu v sortimentu a i v expanzi svých prodejen upřednostňuje kvalitu před kvantitou. Soustředí se tak na nejvyšší  kvalitu za tu nejlepší cenu. Vysokou kvalitu výrobků privátních značek dokládají četná vítězství ve spotřebitelských testech, ocenění v anketách oblíbenosti veřejnosti i od odborné poroty. Jen od roku 2012 výrobky privátních značek Lidl zvítězily ve 36 nezávislých spotřebitelských testech  (dTest, MF Dnes, Blesk). V anketě Obchodník roku pak Lidl obdržel již 23 ocenění, loni se stal potřetí v řadě vítězem ankety Nejdůvěryhodnější značka v kategorii Prodejce potravin. V soutěži Diamantová liga kvality se prodejna Lidl v Mnichově Hradišti v roce 2017 stala vůbec nejlepší prodejnou v České republice.  

Na zvyšování kvality svých produktů Lidl pracuje stále.

V roce 2014 pod privátní značkou Toppo uvedl Lidl pomazánky bez ztužených tuků, separátů a umělých dochucovadel. Od roku 2015 neobsahují žádné uzeniny prodávané v prodejnách Lidl pod vlastní značkou strojově oddělené maso.  Prostor dostaly kvalitní masné produkty mnohdy až s 96% podílem masa.

V posledních 2 letech se také výrazně rozšířila nabídka zdravých potravin (například ořechové a ovocné směsi, raw tyčinky, čerstvé saláty a šťávy), od roku 2017 lze ve všech prodejnách nalézt speciální regály s bezlepkovými a od letošního jara i s BIO výrobky.  

Aktuálně nabízí Lidl své výrobky pod více než 300 privátními značkami. Díky nim také výrazně podporuje české výrobce, kteří dodávají nejen do prodejen v České republice, ale i v zahraničí. Jen za rok 2017 vyvezlo 145 českých firem zboží v hodnotě 5,5 miliard Kč do 24 zemí Evropy.

  1. Prodejní síť

Lidl provozuje v současné době 237 prodejen a letos otevře několik dalších, například v pražském Karlíně nebo ve Znojmě.

V roce 2015 Lidl představil první prodejnu podle konceptu „nové generace“ – dvoupatrovou budovu s prostorným proskleným zádveřím. Tyto prodejny odpovídají nejnovějším nárokům spotřebitelů na komfortní nakupování a zároveň myslí i na zaměstnance. Ti mají k dispozici celé horní patro včetně terasy. Dnes Lidl provozuje 24 prodejen nové generace po celé republice.

Před více než rokem se Lidl otevřel dalším možnostem a vybudoval první provozovnu v rámci nákupního centra Rotunda v Havířově. Začátkem července otevírá novou prodejnu v bytovém komplexu v pražské čtvrti Karlín, koncem se objeví ve vznikajícím Retail Parku v pražských Štěrboholích, v roce 2018 pak v obchodně administrativním centru Letná, kde bude největším nájemcem.

  1. Zaměstnanci

Aktuálně zaměstnává Lidl 10 500 zaměstnanců, kteří pracují na centrále, v 237 prodejnách, 4 logistických centrech zásobujících kamenné prodejny a v distribučním centru pro e-shop v Plzni. V následujících třech letech chce přitom dát práci dalším přibližně 2 tisícům zaměstnanců.

Lidl klade důraz na dobré ocenění náročné práce svých provozních zaměstnanců. Výrazný krok učinil v roce 2017, který letos v březnu zopakoval.  Současná nástupní mzda na pozici prodavač(ka)/pokladní činí 28 tisíc korun při úvazku čtyřicet hodin týdně a platí pro celou Českou republiku, pouze v Praze a okolí zůstává kvůli specifickým podmínkám na pracovním trhu o něco vyšší, a to 29 143 korun. Zároveň se snaží o vyváženost pracovního a soukromého života svých zaměstnanců a také nabídnout uplatnění například matkám s dětmi, proto ve velké míře nabízí zkrácené pracovní úvazky, nejčastěji ve výši 25, 30 nebo 35 hodin týdně.

  1. Životní prostředí

Při výstavbě nových a při modernizaci stávajících prodejen Lidl používá moderní stavební materiály a technologie šetrné k životnímu prostředí, například tepelná čerpadla, podlahové vytápění a chlazení, přírodní chladiva apod. U vybraných prodejen instaluje i rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Do dvou let také vymění ve všech svých prodejnách zastaralé zářivky za úsporné LED osvětlení, čímž ušetří 10 180 MWh energie ročně, což odpovídá roční spotřebě 4070 domácností. Při výstavbě nových prodejen nebo při modernizaci LED osvětlení instaluje automaticky. Díky svému energetickému  managementu splnil koncem loňského roku pro všechny své budovy podmínky energetického auditu a získal certifikát ISO 50001.

Lidl se také snaží přispět ke snížení spotřeby plastů. Již před rokem proto zrušil prodej jednorázových igelitových tašek a letos zveřejnil svůj závazek snížit do roku 2025 množství plastů u svých privátních značek o 20%  a dále pak mít do roku 2025 všechny plasty 100% recyklovatelné.

  1. Společenská odpovědnost

Sbírka Srdce dětem

Letos bude již poosmé Lidl pořádat ve spolupráci se sdružením Život dětem, o.p.s. celorepublikovou sbírku na pomoc vážně nemocným dětem. Částku vybranou od zákazníků Lidl vždy navýší. Dosud se podařilo vybrat a následně poskytnout rodinám pečujícím o vážně nemocné děti pomůcky nebo rehabilitační programy za 97 milionů korun.

Projekt Rákosníčkova hřiště

Od roku 2012 Lidl staví moderní dětská hřiště s postavičkou Rákosníčka. Doposud jich po celé ČR postavil 84 hřišť za 126 milionů. Celkem jich plánuje postavit 100.

Lokální podpory

Při výstavbách nebo modernizacích Lidl podporuje místní vzdělávací instituce pro děti. Jen za rok 2017 jim věnoval na nákup učebních nebo sportovních pomůcek více než 2,6 milionu korun.

  1. E-shop a Lidl Stravenky

V roce 2017 vznikly v ČR 2 nové společnosti patřící do stejné skupiny jako Lidl. Lidl E-Commerce Logistics s.r.o. zásobuje  e-shop Lidlu v České republice, Lidl-shop.cz. Ten od svého spuštění pro veřejnost v září 2017  odeslal více než 2 miliony zásilek.

Druhou společností je Lidl stravenky v.o.s., která vstoupila na trhu loni v březnu s Naší stravenkou a především velmi výhodnými podmínkami – jednotnou provizí 2,5 % pro akceptační místa a nulovou provizí pro zaměstnavatele. Od letošního jara ke Naše stravenka k dispozici i ve formě elektronické stravenky.

Reklamy
Označeno tagem