93 % lidí by nevadilo poslouchat v práci umělou inteligenci

Nová studie společnosti Oracle ukazuje, že zaměstnanci i specialisté na lidské zdroje mají zájem na rychlém přijetí AI v podnicích. Hlavní překážkou je nedostatek znalostí, firmy by měly své zaměstnance na nové technologie lépe připravovat.

Nová analýza společností Oracle a Future Workplace ukazuje, že lidé jsou připraveni přijímat v rámci práce pokyny od „robotů“. Studie AI at Work byla provedena mezi vedoucími pracovníky z oddělení lidských zdrojů (HR) i mezi samotnými zaměstnanci. Do studie se zapojilo celkem 1 320 respondentů z amerických organizací všech velikostí působících v různých oborech.

Podle výsledků studie lidé chápou jak přínosy umělé inteligence (AI), samotné podniky ale nedělají dost pro to, aby AI nasazovaly a zaměstnancům pomohly nové technologie přijmout. Důsledkem je pak zvýšené riziko zastarávání kvalifikace. Zaměstnanci se bojí, že o práci přijdou nikoliv kvůli AI, ale kvůli jejímu ignorování.

Studie také ukázala velké rozdíly mezi tím, jak lidé používají umělou inteligence pro své vlastní potřeby a jak v rámci svého zaměstnání. Zatímco 70 % respondentů umělou inteligence nějak využívá v osobním životě, v zaměstnání je to už jen 24 % a AI aktivně nasazuje pouhých 6 % profesionálů z HR. Přitom celých 93 % zaměstnanců uvedlo, že nemají žádný problém přijímat pokyny od robotů (automatizovaných systémů umělé inteligence).

Potenciál AI

Všichni respondenti průzkumu souhlasili s názorem, že umělá inteligenci bude mít na jejich organizaci pozitivní dopad. Šéfové HR i zaměstnanci spatřují hlavní přínos ve zvýšení produktivity. Pro další 3 roky účastníci průzkumu uvádějí také následující výhody AI:

  • Podle zaměstnanců AI zvýší efektivitu provozu (59 %), umožní rychlejší rozhodování (50 %), významně sníží náklady (45 %), zlepší jak zákaznickou zkušenost (40 %), tak i zaměstnaneckou zkušenost 37 %.
  • Vedoucí lidských zdrojů věří, že AI vylepší vzdělávání a rozvoj (27 %), řízení výkonnosti podniku (performance management, 26 %), odměňování a mzdy (18 %), nábor zaměstnanců a řízení zaměstnaneckých výhod (13 %).

Zaměstnance je třeba na AI více připravovat

Navzdory jasnému potenciálu AI pro zvýšení výkonnosti podniku se však obě skupiny respondentů průzkumu domnívají, že organizace nedělají dost pro to, aby zaměstnance na nástup umělé inteligence připravily. Dotazovaní identifikovali i několik dalších překážek, které zpomalují nasazování AI:

  • Téměř všichni šéfové HR se obávají, že se nedokáží přizpůsobit rychlému přijetí AI, ani (což je ještě horší) nejsou oprávněni v rámci organizace řešit nedostatek kvalifikace ve vztahu k AI.
  • Více než polovina zaměstnanců (51 %) se rovněž obává, že s rychlým přijetím AI nedokáží držet krok. 71 % se domnívá, že znalosti a dovednosti vztahující se k umělé inteligenci budou v příštích 3 letech důležité, 72 % respondentů z oblasti lidských zdrojů ale přiznává, že jejich organizace nemá pro AI žádné školicí programy.
  • Jako hlavní překážky pro nasazení AI v podniku obě skupiny respondentů vnímají náklady (74 %), riziko selhání technologie (69 %) a bezpečnostní rizika (56 %).

Možné důsledky ignorování AI

Navzdory všem tvrzením o tom, jak se lidé umělé inteligence obávají, dokazují výsledky průzkumu naprostý opak. Respondenti (79 % dotazovaných z HR, 60 % zaměstnanců) naopak věří, že selhání při zavádění AI bude mít negativní dopad na jejich vlastní pracovní kariéru, na jejich kolegy i organizaci jako celek.

  • Za tři hlavní rizika, která mohou být důsledkem nepřijetí AI, pokládají dotazovaní pokles produktivity, zastarávání jejich znalostí a ztrátu zaměstnání
  • Z hlediska organizace jako celku se účastníci průzkumu domnívají, že umělá inteligence bude mít nejpříznivější dopad na ředitele včetně nejvyššího vedení firem (C-suite). Bez přijetí AI na této úrovni, tedy bez toho, že by umělá inteligence přímo podporovala i řízení firmy, mohou organizace přijít o svou konkurenční výhodu.
O společnosti Oracle

Oracle nabízí kompletní sadu aplikací SaaS pro systémy ERP, HCM a CX, nejlepší databázi v podobě platformy PaaS a služby IaaS. Cloudové služby Oracle jsou poskytovány z datových center v Severní a Jižní Americe, Evropě i Asii. Podrobnější informace o společnosti Oracle (NYSE: ORCL) najdete na www.oracle.com.