Tiskárny, eSport a kryptoměny čelily náporu DDoS útoků ve druhém čtvrtletí

30. července 2018 – Společnost Kaspersky Lab zveřejnila svůj čtvrtletní report týkající se botnetových DDoS útoků. V období od dubna do června 2018 začali hackeři opět využívat staré zranitelnosti kamer a tiskáren, které podle kyberbezpečnostních odborníků zneužili k DDoS útokům. Zároveň útočili na širší spektrum cílů a své snahy zpeněžili prostřednictvím kryptoměn.

Ve druhém čtvrtletí tohoto roku zaútočily DDoS botnety na online zdroje v 74 zemích světa. Poprvé od začátku uveřejňování pravidelných čtvrtletních DDoS reportů společností Kaspersky Lab se mezi prvními třemi státy s nejvyšším počtem zaznamenaných útoků objevil Hong Kong. Po Číně na něj bylo zacíleno nejvíce útoků, jejichž množství se více než zpětinásobilo – z celosvětového objemu na Hong Kong cílilo 17 % DDoS útoků. Třetí místo zaujaly Spojené státy a čtvrté Jižní Korea. V Hong Kongu byly nejvíce postiženy hostingové služby a cloudové platformy. Státem s největším množstvím hostovaných C&C serverů se staly USA, na jejichž území se ve druhém čtvrtletí nacházela téměř polovina (45 %) všech aktivních botnetových C&C serverů.

V uplynulém čtvrtletí výrazně klesla aktivita Windowsových DDoS botnetů, zároveň ale o 25 % vzrostla aktivita Linuxových botnetů. Ty se postaraly o 95 % všech DDoS útoků v letošním druhém čtvrtletí. To také zapříčinilo výrazný nárůst podílu SYN flood útoků, které se z 57% podílu vyhouply na 80%.

Kyberzločinci znovuobjevili velmi staré zranitelnosti, které využili ve svých útocích. Odborníci tak například odhalili DDoS útoky, které zahrnovaly zranitelnost v Universal Plug-and-Play protokolu, která je známá už od roku 2001. Tým společnosti Kaspersky Lab zabývající se ochranou před DDoS útoky dokonce zaznamenal útok využívající zranitelnost v CHARGEN protokolu, která byla poprvé popsána už v roce 1983. I přes to, že je tento protokol velmi pomalý a jeho kapacita značně omezená, vyskytuje se na internetu stále mnoho otevřených CHARGEN serverů. Jedná se většinou o tiskárny a kopírky.

Kyberzločinci nicméně vytvářeli i nové botnety. Například v Japonsku využili více než 50 000 bezpečnostních kamer ke spuštění DDoS útoků.

Aby útočníci své aktivity proměnili v peněžitý zisk, cílí často na burzy s kryptoměnami i běžnými měnami. Typickým příkladem je útok na kryptoměnu Verge, kdy napadli pooly pro těžbu této virtuální měny a v nastalém chaosu dokázali ukrást 35 milionů XVGs.

„K zorganizování DDoS útoků vede kyberzločince řada motivů – může se v určitých případech jednat o politický nebo společenský protest, osobní odplatu, vzájemnou rivalitu. Ve většině případů jsou ale hlavní motivací peníze, proto kyberzločinci z pravidla útočí na firmy a služby, které kumulují velké zisky. DDoS útoky buď fungují jako kamufláž pro krádež peněz, nebo k vyhrožování a případnému vyžadování výkupného. Kyberzločinci si tímto způsobem mohou vydělat stovky tisíc až miliony dolarů,“ varuje Alexey Kiselev, manažer týmu Kaspersky DDoS Protection.

Nežádoucímu zájmu hackerů se také těší herní platformy, které největšímu náporu čelí v průběhu eSport turnajů. Jak zjistili odborníci Kaspersky Lab, DDoS útoky nebývají zacíleny pouze na herní servery (hackeři jejich prostřednictvím vydírají organizátory turnajů, že naruší probíhající soutěže, přičemž požadují výkupné), ale i na samotné hráče, kteří se připojují na svých vlastních platformách. Cílený DDoS útok na klíčového hráče e-gaimingového týmu ho může jednoduše vyřadit ze hry, a celý tým tak může přijít o veškeré šance na vítězství v turnaji. Stejnou taktiku kyberzločinci využívají i na streamovací služby, které přenášejí online přenosy z turnajů. Protože je v této oblasti silná konkurence, mohou hackeři negativně ovlivnit výdělky jednotlivých hráčů a streamerů.

„V České republice jsme zatím žádný podobný útok na turnaj nebo přímo účet hráče ještě nezaznamenali. Ve světě se sice z elektronického sportu za posledních několik let stal miliardový business, u nás se v něm ale zatím netočí takové peníze, abychom byli pro kyberzločince atraktivní. Se zabezpečením našich turnajů spoléháme také na třetí strany, na jejichž cloudových serverech jsou jednotlivé turnaje hostovány,“ říká Marek Sýkora z českého herního týmu eSuba.

Řešení Kaspersky DDoS Protection v sobě spojuje dlouholeté odborné zkušenosti s bojem proti kybernetickým hrozbám a vlastní vyvinuté nástroje. Nabízí tak ochranu proti všem DDoS útokům bez ohledu na jejich složitost, sílu nebo trvání.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je mezinárodní společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností již více než 20 let. Své rozsáhlé odborné znalosti kybernetických hrozeb využívá Kaspersky Lab při vytváření bezpečnostních řešení a služeb nové generace zaměřených na ochranu podniků, kritické infrastruktury, vládních organizací a uživatelů po celém světě. Portfolio společnosti zahrnuje špičkové zabezpečení koncových bodů a specializovaná bezpečnostní řešení a služby sloužící k ochraně proti sofistikovaným a neustále se vyvíjejícím digitálním hrozbám. Technologie Kaspersky Lab chrání celosvětově více než 400 milionů uživatelů a 270 tisíc korporátních klientů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.