AČTO: Zvyšování mezd v oblasti venkova je velmi citlivé téma

Líbivá politika odborů ohledně požadavku na zvyšování mezd v českém maloobchodě se sice dobře poslouchá, ale hůře realizuje. V českém maloobchodě se zvyšují mzdy, ale jde to pouze do takové výše, která odpovídá hospodářským výsledkům. Zejména v oblasti venkova, kde se hospodaření pohybuje kolem nuly nebo i pod ní, je zvyšování mezd velmi citlivé téma.

Jedním ze základních cílů AČTO na českém trhu je udržení obchodní obslužnosti venkova na potřebné úrovni, což ale bohužel znamená i za cenu přiměřených mezd. Odbory by si tak měly vybrat. Buď podpoří naší snahu v této oblasti, nebo nepřiměřeným zvýšením mezd dojde k dalšímu hromadnému uzavírání venkovských prodejen z důvodu nárůstu jejich ztrátovosti.

V době, kdy jsem působil ještě jako prezident Svazu obchodu, si pamatuji, a někteří odboráři jistě také, že jsem právě na základě požadavků odborů jednal s vybranými zahraničními řetězci, na které přicházely stížnosti z řad vlastních zaměstnanců. Řešili jsme špatné zacházení, šikanu vůči nim ze strany vedení prodejen apod.

Následně jsme do řad zaměstnanců ryze českého maloobchodu přijímali mnoho bývalých pracovníků nadnárodních řetězců, kteří vyměnili lépe placenou práci v zahraničním řetězci za vstřícné prostředí tradiční české prodejny. Oceňovali totiž lidštější přístup a často konstatovali, že výše mzdy není pro jejich spokojenost vždy to nejdůležitější.

Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO)

———————————————————————————————————

Asociace českého tradičního obchodu je historicky první a největší konsolidovaný subjekt, který sdružuje české maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. V současnosti má AČTO 19 členů z řad českých maloobchodních sítí i českých výrobců potravin. Reprezentuje na 7 000 prodejen s 30 000 zaměstnanci, čímž představuje cca 25% podíl na trhu s potravinami. Hlavním posláním AČTO je hájit zájmy svých členů před trvale nepříznivým působením nekalé konkurence, obchodních řetězců i ostatních institucí, ohrožujících další existenci českých obchodů, z velké části zajišťujících obchodní obslužnost venkova. Navíc si zakladatelé dali do vínku hájit vše české a to znamená i podporovat výrobu a prodej českých potravin u nás.  Projekt certifikace, spojený s udílením značky TRADIČNÍ ČESKÝ OBCHOD – CERTIFIKOVÁNO ASOCIACÍ ČESKÉHO TRADIČNÍHO OBCHODU, spustilo AČTO na konci listopadu 2016 za podpory ministra zemědělství a prezidenta Potravinářské komory.

Reklamy