Jen jedna z deseti českých firem věří, že bude motorem změn ve svém odvětví, zjistil nový průzkum

Velkou brzdou rozvoje inovací je zastaralá firemní kultura.

Praha, 2. října 2018 – České firmy podceňují nástup digitalizace, zjistil nový středoevropský průzkum Microsoftu. Osm z deseti podniků vidí v nástupu nových technologií prostor pro růst, ale jen polovina (51 %) má strategii, jak tuto příležitost opravdu využít. Sotva desetina (9 %) českých firem vytvořila specializovaný tým pro digitální transformaci. Průzkumu „Necháváme si ujet vlak? Zpráva o stavu digitalizace českého byznysu“, který si nechal zpracovat Microsoft, se zúčastnilo téměř 800 šéfů firem z šesti zemí střední a východní Evropy (CEE).

Překvapilo mě, jak málo českých firem vnímá, že jejich trh se dramaticky mění. Jen 12 % českých manažerů očekává během nadcházejících dvou let disrupci, tedy výraznou změnu v jejich odvětví, a dvě pětiny si myslí, že se nic zásadního nestane. Těmto firmám může velmi rychle ujet inovační vlak,“ zhodnotil výsledky průzkumu Rudolf Urbánek, generální ředitel Microsoftu Česko a Slovensko.

Většina firem čeká, že inovace přijdou od konkurence

Téměř čtvrtina českých firem se vůbec nezabývá tím, jak technologie mění jejich byznys. V regionu střední a východní Evropy je to přesně naopak – čtvrtina firem má zvláštní tým na digitální transformaci a jenom 10 % ji ještě neřeší.

Převratnou změnu svého odvětví očekává více než třetina respondentů průzkumu z ostatních zemí. Rozdíl panuje i v tom, odkud inovace přijdou. Jen jeden z deseti (12 %) českých respondentů vnímá svou firmu jako tahouna změn (oproti 23 % v regionu CEE). Nejvíce tlaku očekávají čeští manažeři od stávající konkurence z vlastního oboru (39 % oproti 30 % v CEE) či příbuzného odvětví (14 %, v CEE je to 11 %). Jen 8 % se obává zcela nových hráčů (17 % v CEE).

„Typickým rysem dnešní ekonomiky je to, že konkurence může přijít odkudkoli a je velmi krátkozraké sledovat jen své tradiční soupeře,“ upozorňuje Rudolf Urbánek. „Platí to i naopak – úspěšné firmy aktivně vytvářejí inovační kulturu, protože i skvělý nápad se může zrodit kdekoli.“

Zaměstnanci nejsou připraveni na změny

Právě firemní kultura představuje citelnou brzdu digitální transformace v celém regionu. Jakkoli největší překážkou je obava z bezpečnostních incidentů, kterou uvedlo 48 % českých respondentů (46 % CEE), lidé jsou v těsném závěsu: Celých 42 % firem (v rámci CEE i v Česku) uvedlo, že vedení a zaměstnanci nejsou dostatečně připraveni na změny.

Tato skutečnost se odráží i v prioritách českých lídrů. Pro dvě třetiny (64 %) je nejdůležitější zlepšit spolupráci zaměstnanců a zvýšit jejich angažovanost a produktivitu, teprve pak následuje optimalizace procesů (59 %), interakce se zákazníky (36 %) a produktová inovace či změna obchodního modelu (28 %).

„I to ukazuje, že řada českých organizací je teprve na začátku cesty – ve fázi vnitřních příprav. Ve světě už je ale digitální transformace v plném tempu,“ uzavírá Rudolf Urbánek.

*Průzkum pro Microsoft realizovala agentura Ipsos Mori, která se dotazovala zástupců vedení 763 středně velkých a velkých firem (nad 250 zaměstnanců) v Rusku, Polsku, Řecku, Maďarsku, Rumunsku a České republice. V Česku šlo o 109 firem.  Průzkum se zaměřil na tři odvětví: finanční služby, retail a výroba.

O společnosti Microsoft

Microsoft (Nasdaq “MSFT” @microsoft) umožňuje digitální transformaci v éře inteligentního cloudu a inteligentního internetu věcí. Naší misí je pomoci každému člověku a každé organizaci na světě dokázat více. Microsoft Corporation vznikla před více než 40 lety – v dubnu roku 1975. Česká pobočka zahájila činnost v roce 1992. Na podzim 2015 jsme se spolu s pražskou divizí  Skype přestěhovali do nového světa práce – kanceláře vytvořené pro svět práce odkudkoli. V červenci 2016 spojila česká pobočka síly se slovenskou a vznikl Microsoft Česká republika a Slovensko. Na podzim 2016 bylo v Praze otevřeno vývojové centrum Microsoft Dynamics.

Reklamy