Glycanostics dostal evropský grant, může zachránit tisíce životů

Po úspěchu v soutěži Vodafone Nápad roku zabodoval slovenský startup Glycanostics v Evropské výzkumné radě (European Research Council). Jeho inovativní metodu diagnostiky rakoviny prostaty schválila a udělila mu grant. Revoluční objev, který může zachránit nespočet životů, by se tak mohl naplno používat už za 3 roky.

2018-10-05 11_17_49-Glycanostics Ltd..png

Doposud se rakovina prostaty diagnostikovala pomocí množství tzv. prostatického specifického antigenu (PSA) v krvi, což je značně nepřesné. Glycanostics je schopné onemocnění diagnostikovat v závislosti na změnách ve složení sacharidů na povrchu PSA. Jde o řešení, které poskytuje signifikantně lepší parametry diagnostiky se znatelnou cenovou výhodou, a tím pádem se může uplatnit v klinické praxi v celosvětovém rozsahu.

Za startupem Glycanostics stojí vědci Jan Tkáč a Tomáš Bertók ze Slovenské akademie věd a multiexpertní tým (Pavol Čekan – CEO Multiplex DX a experti spolupracující s Ministerstvem zdravotnictví SR). Jejich finálním produktem mají být diagnostické sady, které se budou nabízet ve dvou formách – jako klinické testy pro onkologická pracoviště a nemocnice a poté jako domácí testy pro běžnou veřejnost. Díky grantu od Evropské výzkumné rady by se měly na trhu objevit v roce 2021.

O Glycanostics

Společnost Glycanostics vznikla v roce 2017 a zaměřuje se na jednoduchou a včasnou diagnostiku rakoviny prostaty a prsu. Jejím posláním je stanovení diagnostiky rakoviny na základě přesných, cenově dostupných a neinvazivních testů v počátečních fázích nemoci, což by mohlo zachránit tisíce lidí a zabránit zbytečné léčbě. Diagnostika se provádí analýzou změn glykanů na specifických proteinech v krvi, jako je např. antigen specifický pro prostatu (PSA) a probíhá neinvazivním způsobem, tedy bez nutnosti biopsie. Firma vyvíjí několik typů diagnostických kitů pro domácí i klinické využití.

O soutěži Vodafone Nápad roku

Startupová soutěž Vodafone Nápad roku hledá nadějné podnikatele v České republice a na Slovensku. Byla založena roku 2007, což z ní dělá nejstarší soutěž svého typu u nás. Za jedenáct let se jí zúčastnilo více než 1600 týmů, z nichž mnoho se teď těší úspěchům na domácím i zahraničním trhu. Soutěže se mohou zúčastnit jednotlivci či firmy, jejichž produkt není na trhu déle než dva roky. Na finalisty každoročně čekají zajímavé výhry. Mezi hlavní ceny letošního ročníku patřila částka 300 000 Kč, 3x cesta do Číny a výjezd na konferenci TechCrunch v Berlíně. Titulárním partnerem soutěže je Vodafone, hlavními partnery jsou J&T Banka, Visa a Huawei. Mezi další partnery se řadí společnosti Profinit, Kooperativa, Peterka Partners a Stable.cz.

Reklamy