V kancelářích budoucnosti budeme poroučet robotům, pracovat i schůzovat na dálku, ale osobní kontakt si neodpustíme.

PRAHA, 11. října 2018 – Nové technologie za dvacet let zcela změní styl kancelářské práce. Rutinu převezmou roboti a lidé se budou moci věnovat kreativním činnostem. Pomocí sdílené techniky spolu budou komunikovat na dálku, ale velmi důležitý zůstane i nadále osobní kontakt, shodli se účastníci diskusního setkání Institutu pro veřejnou diskusi (IVD) na téma Kancelář budoucnosti v pražském Centru současného umění DOX.

Ovládání strojů hlasem a využití virtuální reality při poradách „na dálku“ budou nejvýznamnějšími technologickými změnami v kancelářích v následujících dvou dekádách. Rutinu přenecháme robotům, s nimiž se však lidé budou muset naučit komunikovat.

„Digitalizace a robotizace jsou mnohem efektivnější. Na účinnost administrativní práce kladli důraz už ve starém Egyptu. Novým trendem bude sdílení informací a kreativita. Stále větší roli bude hrát obraz: „Co se vám vybaví, když řeknu slovo opice? Ne pět písmen, ale obrázek. Nyní se to týká hlavně grafů nebo prezentací, ale v budoucnu se to bude týkat veškeré komunikace,“ řekl Ladislav Paleček, generální ředitel společnosti Canon CZ, která je partnerem projektu Kancelář budoucnosti.

Digitalizace rutinních procesů se dotkla i Markéta Markesová, manažerka logistické společnosti DB Schenker ČR, která si od roku 2012 nechává od Canonu automaticky zpracovávat faktury. „V minulosti vyřizovalo faktury 15 lidí. Práce byla neefektivní a drahá. Díky počítačovému vytěžení a archivaci těchto dokumentů dnes zpracujeme asi milion faktur ročně – efektivně a šetrně k životnímu prostředí,“ popsala Markesová.

Lenka Čábelová, manažerka komunikace a společenské odpovědnosti firmy Microsoft ČR, se zaměřila na to, jak nové technologie mění způsob práce: „Můžeme pracovat odkudkoliv, v týmech distribuovaných po různých koutech světa. Kancelář se stává víc konceptem než místem – můžeme si ji jako takový „pop-up“ vytvořit kdekoliv a kdykoliv. V kavárně, u někoho doma, nebo třeba v parku.“ Varovala ale také před úskalími, která tento trend přináší: „Mezi lidmi snadno vznikne virtuální vzdálenost, a to i když spolu sedí v jedné kanceláři nebo u jednoho stolu. Představte si dva lidi v restauraci, jak koukají do mobilů, a neřeknou si přitom ani slovo. Musíme si vytvořit nové vzorce chování a vést týmy jinak než dosud, aby nám technologie přinesly to, co od nich čekáme.“

Názor, že budoucnost mnohdy považujeme za mnohem revolučnější, než bývá skutečnost, zastává Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Czech Fund: „Kancelář se do budoucna možná tolik nezmění proti té dnešní, vybavené nejmoderněji. Třeba bude vypadat jako bývalé mléčné bary. Místa budou ke stání, aby nás nebolela záda, a moderní technologie si budeme nosit s sebou. Díky nim pak budeme hledat rovnováhu mezi touhou po svobodě a flexibilitě a zároveň potřebou společnosti a úzké spolupráce v týmu,“ dodal Kovanda.

Petr Hnilička, produktový specialista Canon pro kancelářská zařízení a dokumentové skenery, soudí, že digitalizace by měla přinést zaměstnancům pohodlnější a spokojenější život, aby se jim v kancelářích chtělo pracovat. „Cílem je, aby nás kancelářská technika neodpuzovala žádnými bariérami. Ať přijdou nová zařízení, ale těším se na jejich jednoduchost, která nám pomůže vyznat se v nekonečném labyrintu administrativy,“ sdělil Hnilička.

Digitalizace se netýká jen soukromých firem, ale také státní správy. Stát již má k dispozici řadu klíčových technologií a dvě zásadní – portál veřejné správy a datové schránky. To však podle ředitele odboru provozu informačních technologií a komunikací Ministerstva vnitra ČR Bohdana Urbana nestačí. „V budoucnosti by se díky digitalizaci měl úředník opět stát takovým šafářem a posléze průvodcem státní správou. Bude vědět, jaké služby může veřejnosti nabídnout, a jak dosáhnout toho, aby státní správa svého zákazníka – tedy občana – plně a rychle uspokojila. Práce úředníka bude podle mne tedy v budoucnu mnohem více kreativní,“ uvedl Urban.

Podle spisovatele a publicisty Ondřeje Neffa může lidstvo v moderních kancelářích očekávat příchod umělých úředníků nebo dokonce avatarů. „Z toho mám radost. Na druhou stranu s tím, jak roste efektivita kancelářské techniky, narůstá i agenda, a to možná s ještě větší dynamikou. Z čeho mám ale strach, je snadná identifikovatelnost a s ní spojená možnost zneužití osobních dat,“ řekl Neff.

  O projektu Kancelář budoucnosti

V kanceláři tráví většina lidí velkou část svého života. To, jak nové technologie a přístupy v mnoha oblastech mění a budou měnit kanceláře, proto ovlivní také jeho kvalitu. Ambicí projektu Kancelář budoucnosti je přispět ke zmapování těchto trendů a nabídnout prostřednictvím našeho think tanku na speciální stránce vizi pracovního prostředí v roce 2037.

Projekt Kancelář budoucnosti přináší inspirativní články i běžné postřehy z pracovního života a nabízí je k zamyšlení. Prvním vrcholem celého projektu byla 9. října 2018 odborná konference, za účasti vybraných členů think tanku.

Partnerem projektu je společnost Canon, která je už dnes průvodcem řady firem do digitálního světa. Jako globální lídr v inovacích poskytuje služby z oblasti zpracování obrazu či tiskových služeb a je dodavatelem inteligentních kancelářských řešení jako automatické zpracování faktur, digitální podatelna nebo správa firemních dokumentů.

Canon dále podporuje také projekty Kopírka hledá kancelář a setkává se s podnikateli v rámci soutěže Firma roku.
O společnosti Canon Europe

Canon Europe je zastoupení japonské společnosti Canon Inc., globálního poskytovatele technologií a služeb z oblasti zpracování obrazu. Canon Europe působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává 18 tisíc lidí. Na celkových celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Canon obohacuje životy běžných lidí i firem prostřednictvím inovací v mnoha segmentech – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon minimalizovali množství produkovaného odpadu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

 

Reklamy