M-commerce v Česku roste, přes mobil nakupují nejčastěji mladí. Mimo Evropu mobilní prodeje dominují

Praha, 30. října 2018Zkušenost s nakupováním po internetu má v ČR téměř každý. Dlouhou dobu byl takový nákup v e-shopu spojován s objednávkou přes klasický počítač či notebook. V posledních letech však stále více stoupá počet objednávek z chytrých telefonů či tabletů. Oproti Asii je to však stále daleko méně. Jaká je tedy budoucnost české m-commerce?  

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se ve svém aktuálním výzkumu ptala spotřebitelů, jaká je jejich zkušenost s nakupováním prostřednictvím mobilních zařízení. „Alespoň jeden nákup pomocí smartphonu či tabletu provedlo 50 % respondentů. To je o 8 % víc než v roce 2017,“ zhodnotil vývoj výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Není asi velkým překvapením, že nejvíce populární je m-nakupování u nejmladších spotřebitelů. Ve věkové kategorii 15 – 24 let využilo chytrý telefon či tablet k objednávce zboží 74 % respondentů. Naopak mezi staršími 55 let má zkušenost s takovým způsobem nákupu pouze 21 % zákazníků e-shopů.

Nakupování prostřednictvím mobilních zařízení plynule roste. Je však třeba říct, že jeho popularita v České republice a Evropě vůbec je ve srovnání například s Asií stále velmi malá. Díky historickému vývoji, kdy obyvatelé asijských zemí často přeskočili vlastnictví počítače rovnou ke smartphonu, je naprostá většina objednávek v tomto významném regionu provedena pomocí mobilního zařízení,“ říká Jan Vetyška. „U nás jsou mobily často používány spíše ke sběru či srovnání informací, samotné nákupy pak stále dominantně provádíme na počítači či notebooku.

Zákazníci využívají mobil například při nákupu v kamenných prodejnách. 39 % respondentů uvedlo, že alespoň občas využijí svůj chytrý telefon k porovnání internetových cen oproti obchodu, kde si výrobek právě prohlíží. Výjimečně se takto poradí se svým smartphonem dalších 25 % nakupujících.

„Zákazníci se ale podobně chovají i ve vztahu k e-shopům. 22 % dotázaných na to, jak mobilní zařízení změnilo jejich nákupní chování, odpovědělo, že zboží v internetových obchodech si vyhledávají a porovnávají v mobilu, ale pro vyřízení objednávky volí počítač,“ doplnil Jan Vetyška. 29 % respondentů také na stejný dotaz uvedlo, že díky těmto chytrým zařízení častěji vyhledávají informace o zboží či službách, 23 % pak více vyhledává hodnocení a recenze jiných uživatelů oproti minulosti.

Jak je vidět z celosvětového trendu, prodej prostřednictvím mobilních zařízení bude nadále získávat na významu. Také proto e-shopy investují do rozvoje responzivních webů či vlastních prodejních aplikací. Přesto nelze v dohledné době u nás ani v Evropě očekávat takovou dominanci, jakou můžeme sledovat na východních trzích.

O APEKu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 550 firem, podnikatelů a odborníků
v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Více informací na www.apek.cz.