Český trh e-commerce. Kdy dosáhne čtvrt bilionu korun?

Nakupování přes internet je stále na vzestupu. Už za tři roky by se na něm mohlo nakoupit zboží za 250 miliard korun.

Praha, 1. listopadu 2018 – Podíl online nakupování na celkovém obratu maloobchodu činí v České republice zhruba 10 procent, přitom ve Velké Británii je to již 19 procent. Český trh e-commerce zároveň už několik let po sobě vykazuje velmi slušné tempo růstu –  meziročně o 15 až 20 procent. A tento trend zatím nijak výrazně nezpomaluje.

„Existují silné důvody pro další růst e-commerce. Především je to postupná digitální transformace doposud čistě kamenných maloobchodníků, investice do logistiky a e-commerce infrastruktury, rostoucí popularita přeshraničního obchodování a v neposlední řadě je zde velký prostor v e-commerce pro B2B zákazníky,“ říká Václav Liška, partner fondu Leverage Technology.

Podle Lišky proto není důvod letos neočekávat atakování hranice 140 miliard. „Pokud trh poroste tímto tempem i nadále, je reálné dosažení 250 miliard korun do tří, maximálně čtyř let,“ dodává Liška.

Boj o seniory

V poslední době si některé české e-shopy (např. Rohlík.cz nebo Košík.cz) začaly více všímat starších zákazníků, kterým nabízejí různé typy slev, aby je nalákaly k nakupování přes internet. A je velmi pravděpodobné, že podobnou cestou se postupně vydají i ostatní na trhu a s podobným trendem se čeští zákazníci budou setkávat stále častěji.

„Tím, jak populace postupně stárne a seniorů přibývá, jedná se o skupinu zákazníků, kterou není rozumné ignorovat. Naproti tomu jde také fakt, že čím dál více seniorů si s internetem velmi dobře rozumí a nebojí se zkoušet nové služby a produkty,“ vysvětluje Matěj Boruta, výkonný ředitel Leverage Technology.

Velké změny v segmentu fashion

V “tradičních” kategoriích e-commerce trhu, jako je například elektro a výpočetní technika, jsou karty víceméně rozdány, a nejsilnější hráči postupně posilují na úkor malých, případně dochází k postupné vzájemné konsolidaci. U kategorií v ranější fázi vývoje, například v módě, dům/zahrada nebo sport, je situace ještě otevřená a lze zde podle odborníků očekávat zajímavý vývoj, ovlivněný i zahraničními hráči vstupujícími na český trh.

„V oblasti módy nejsou karty ještě zdaleka definitivně rozdány a my můžeme v následujících měsících čekat intenzivní bitvu o české zákazníky. Očekávám, že Zalando a About You nebudou jediní velcí zahraniční hráči, kteří si budou chtít ukousnout z rostoucího koláče českého online byznysu. Tradiční “kamenní” prodejci nebudou chtít zůstat stranou a budou posilovat svou online přítomnost. Dobrým příkladem jsou značky jako H&M nebo třeba Tchibo,“ myslí si Liška.

Co požadují Češi po e-shopech? Kvalitu i inspiraci

Nakupování v e-shopech se pro zákazníky stalo naprosto běžnou součástí každodenního života. Už to není experiment či dobrodružství jako před 10 lety. Zákazníci od e-shopů očekávají stejnou kvalitu služeb a míru záruk jako od kamenného obchodu. Zároveň ale od kamenných obchodů očekávají stejné ceny a šíři nabídky jako od e-shopů. To na online prodejny klade obrovské nároky a vytváří enormní tlak.

„Jiným typem chování, které pozorujeme, je chuť a ochota nechat se inspirovat. Častokrát zákazníci přesně nevědí, co chtějí nebo potřebují a chtějí jen tak zkusit, jestli je něco zaujme nebo nadchne. Toto lze velmi dobře zažít například na internetových tržištích. V případě aukčních portálů je zážitek navíc obohacen o faktor hry a soutěžení. Mnohdy do poslední vteřiny nevíte, jestli vytoužený objekt bude opravdu váš,“ informuje Liška.

Jaká je situace v zahraničí?

Podle globálních průzkumů e-commerce bude do 4 až 5 let probíhat více než 50 procent všech obchodů prostřednictvím některého z “market place” portálu/elektronického tržiště. V USA a západní Evropě dominuje Amazon, s odstupem jej následuje eBay. Z Číny expanduje do světa Alibaba se svými službami AliExpress, Lazada, Taobao a dalšími. V Japonsku vládne Rakuten a v Latinské Americe e-shop MercadoLibre.

Podobná situace je i v Polsku, kde už skoro 20 let celý e-commerce trh formuje a posouvá Allegro. Maďarský e-commerce trh je o zhruba 60 procent větší než slovenský, ale stále třikrát menší než trh v České republice. V obou zemích je velký potenciál pro další rozvoj a růst.

V Německu měl v elektronickém obchodování významnou roli eBay, nyní už ale s přehledem vede Amazon. V Německu zároveň vznikají nové ambiciózní projekty s apetitem expanze do zahraničí, příkladem je právě About You nebo Zalando.

V poslední době zažívají velkou renesanci aukční portály velkou renesanci. Například nizozemský portál Catawiki dosáhl tržní valuace 1 miliardy dolarů.

Leverage Technology je fond orientující se na technologické společnosti působící na trhu e-commerce ve střední a středovýchodní Evropě. Fond byl založen v roce 2017 investory Matějem Borutou, Lumírem Kunzem a Janem Borutou. Aktuálně je fond řízen čtyřčlennou správní radou, kde vedle Matěje Boruty a Lumíra Kunze zasedá Václav Liška a Patrik Czetö. Celková aktiva fondu dosáhnou v roce 2018 zhruba 100 milionů korun. Více informací naleznete na stránkách společnosti: http://leverage-t.com/