Vyšší průměrný obrat než v Praze a méně inovací. Startupy v Jihovýchodním regionu mají dobře nakročeno, ale mají prostor ke zlepšení, informuje Google a soustředí se na jejich vzdělávání

Praha 7. 11. 2018 – Podle nejnovější studie společnosti Deloitte a dat Evropské komise mají startupy v Jihovýchodním regionu, kam spadá i Brno, nejvyšší průměrný obrat v České republice. Ve srovnání s těmi pražskými ale zaostávají v inovacích, vzdělávání a vyspělosti digitální ekonomiky. Google se proto v rámci celoevropské vzdělávací iniciativy Grow with Google zaměří na další vzdělávání brněnských start-upů a studentů. Podnikatelé i studenti se pod vedením expertů ze sítě Googlu připraví na práci budoucnosti a ověří si své podnikatelské nápady.

Rivalita mezi Prahou a Brnem se již několik let odehrává i na poli startupů. Podle studie Deloitte, kterou si nechal vypracovat český Google, se ty v Jihovýchodním regionu, kam spadá i Brno, mohou pyšnit nebývale vysokým průměrným obratem 548 milionů korun. V druhém Jihozápadním regionu to je 175,4 milionů a ve třetím Moravskoslezsku 16,1 milionů. Až pak následuje Praha s pouhými 14,3 miliony.

Praha versus Brno

Jiný pohled nabízí srovnání vyspělosti digitální ekonomiky. V podílu domácností připojených k internetu se s 85 % nachází až za středními Čechami s 87 % a Prahou s 89 %. V počtu e-shopů a lidí využívajících sociální sítě je Jihovýchodní region s 55 % a 48 % dokonce čtvrtým nejhorším v republice. V těchto statistikách jasně dominuje Praha s 66 % a 56 %.

Ani podle žebříčku Evropské komise Regional Innovation Scoreboard nemá souboj jasného vítěze. V podnikových výdajích na výzkum a vývoj Jihovýchodní region předčí nejen Prahu ale i celoevropský průměr, který překonává o 15 %. Podobně tomu tak je i v případě výdajů na jiné inovace než v oblasti výzkumu a vývoje, kde se Praha nachází pod průměrem EU, zatímco Jihovýchodní region nad ním ční o téměř 60 %.

Málo inovací malých a středních podniků

V terciárním vzdělávání a počtu vědeckých publikací ale jasně vítězí Praha, která překonává průměr EU o 28 % a 82 %. Jihovýchodní region se pohybuje v obou oblastech až pod průměrem. Pod ním se nachází i v případě inovativních spoluprací mezi malými a středními podniky a jejich vnitropodnikovými inovacemi. Podpora malých a středních podniků a jejich inovací by měla být do budoucna jednou z priorit, na kterou by se Jihovýchodní region měl zaměřit, protože v tomto ohledu zaostává i za českým průměrem.

Vzdělávací iniciativa Grow with Google: pro start-upy, studenty i vývojáře

Evropská společnost prochází digitální transformací, s kterou přicházejí obrovské příležitosti pro růst, inovace a nové pracovní pozice. Mění se tak ale schopnosti a dovednosti, které lidé potřebují, aby získali dobrou práci nebo rozvíjeli své podnikání. Automatizace významně změní během příštích patnácti let pracovní podmínky. V Evropě sice vznikne 21 milionů nových pracovních míst, ale téměř všechny pozice budou vyžadovat pokročilejší digitální dovednosti, které podle odhadů Evropské komise zatím nemá téměř polovina Evropanů. Google se proto po celé Evropě zaměřuje na zvýšení digitálních znalostí obyvatelstva. Konkrétně v Česku se pak věnuje studentům, vývojářům a start-upům. Pro poslední zmíněnou skupinu přichystal informační rozcestník Google for Startups a sérii workshopů.

Start-upy musí inovovat, aby uspěly

Podpora start-upů je podle Googlu zvlášť důležitá i proto, že nejmenší české firmy patří v Česku zároveň k těm nejméně inovativním. Podle údajů Deloitte z českých firem do 50 zaměstnanců inovuje pouze 35,2 % (evropský průměr je 45 %), naopak u velkých firem nad 250 zaměstnanců už je to 77,2 %.

Workshopy a přednášky od expertů

Ve čtvrtek 8. listopadu v Impact Hub Brno odstartuje první ze série workshopů pro začínající startupy s názvem Google for Startups Academy. V průběhu 4 workshopů se účastníci naučí, jak validovat svůj produkt či službu, jak zvolit správný design na základě podle potřeb svých zákazníků či jak vytvořit životaschopný produkt a přizpůsobit jej trhu. Zaměří se na to, jak vše správně strategicky a marketingově naplánovat a uchopit. Od předních koučů i podnikatelů získají tipy, jak měřit svůj postup a jaké k tomu mohou využít nástroje. Další tři workshopy proběhnou v Impact Hub Brno ve dnech 15. 11., 22. 11. a 29. 11. Na workshopy, které kromě Brna nabízí Google také v Praze a Ostravě, se zatím přihlásilo více než 200 startupů, z nichž porota podle předem stanovených kritérií vybírá 20 týmů do každého běhu.

Startupy, které absolvují program Google for Startups Academy, budou připraveny pro účast v nadstavbovém mentoringovém programu Launchpad. Pokročilé startupy se v Launchpadu setkají se zahraničními a místními mentory a budou diskutovat o řešení svých konkrétních otázek. Za uplynulý rok české startupy využili víc než 150 osobních setkání.

Na Masarykově univerzitě v Brně se též můžete těšit na sérii přednášek, kterou odstartuje ředitelka Googlu pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Táťána le Moigne. První z nich se bude konat 20.11. a nabídne vhled do pracovního trhu budoucnosti, hledání práce v inovativních firmách a praktický trénink měkkých a tvrdých dovedností potřebných pro úspěšnou kariéru v technologických firmách. Druhá vlna přednášek se zaměří na ověření podnikatelského nápadu, porozumění potenciálním zákazníkům a způsobům, jak rychle rozjet podnikání. Účastníci získají tipy od zkušených podnikatelů, kteří je provedou procesem zakládání startupu a představí online i offline nástroje, které nejvíce využívají.