Jak si vybrat havarijní pojištění a vyhnout se kličkám od pojišťoven

Každý řidič má ze zákona povinnost sjednat si povinné ručení, tedy pojistku proti tomu, když nehodu způsobí on sám. V tomto případě se pojistná částka vyplatí poškozenému a pokud jste viníkem vy, vaše škoda zůstane bez úhrady. Od toho tu je právě havarijní pojištění, které se stará o finanční zajištění škod na vašem vozidle. Ale opatrně, opravdu kvalitní havarijní pojištění vždy závisí na tom, jaký produkt si s pojišťovnou sjednáte.

Proč havarijní pojištění

Rozhodně stojí za uvážení, sjednat si povinné ručení a havarijní pojištění zároveň. Kromě mnohdy výrazné slevy se to vzhledem k vysokým výskytům havárií na silnicích opravdu vyplatí. V roce 2009 to bylo ještě 74 815 vzniklých nehod. Tendence však každý rok stoupá a za rok 2017 se počet nehod na pozemních komunikacích vyšplhal až na hodnotu 103 821. Dokonce se také zaznamenalo, že minulý rok v říjnu byla nehodovost vůbec nejvyšší. *

Kromě nehody pokrývá havarijní pojištění také řadu jiných možných událostí. Pro řidiče vlastnící nové dražší modely vozů je například téměř povinností pojištění rizika odcizení.

„Jakkoli starý model může potkat i poškození způsobené přírodními živly, jako jsou například kroupy nebo silný vítr. Takové poškození totiž může přijít, i když je auto bezpečně‛ zaparkované před domem,“ radí Simona Kuldová, produktová specialistka pojišťovny Direct.

Stejně tak riziko vandalismu či srážky se zvířetem. Když tedy sjednáváte pojištění, vezměte v potaz, které události mohou potkat právě vás nebo si sjednejte balíček, který kryje všechny možná rizika. Ten bývá v dobré pojišťovně většinou doprovázen různými slevami nebo výhodami.

Sestavte si produkt na míru

Pojišťovny mohou nabízet, kromě pojištění na jednotlivé události, také nějaké ty služby navíc. Můžete se setkat například s bezplatnou pomocí právních kanceláří pojišťovny, kde vám poradí, jak uplatit nároky na odškodnění, které z nehody plynou. To platí i v opačném případě, tedy poskytnutí rady, jak postupovat, pokud jste viníkem nehody vy.

Setkat se můžete i s doplňkovým připojištěním. Například pojištění pořizovací hodnoty vozidla. Nabízí se v případě sjednání více pojistných nebezpečí najednou (jako dopravní nehoda, střet a poškození zvířaty, odcizení, vandalismus a přírodní nebezpečí) a umožňuje vlastníkovi vozidla takové plnění, aby si mohl v případě škody pořídit jiné vozidlo ve stejné hodnotě. Běžné plnění, tedy plynoucí pouze z havarijního pojištění, totiž pokryje pouze aktuální tržní hodnotu vozidla. Vzhledem k tomu, že bere v potaz stáří a typ vozidla, jeho výbavu nebo počet najetých kilometrů, na koupi nového auta to pak mnohdy ani zdaleka nestačí.

Například pojištění pořizovací hodnoty ojetého vozidla neboli pojištění GAPO, nabízí zatím jako jediná pojišťovna Direct. V případě velké škody se vyplatí rozdíl mezi pojistnou částkou a aktuální obvyklou cenou vozidla tak, abyste si mohli pořídit podobné vozidlo. Plnění však dosahuje nejvýše 50 % z pojistné částky, na kterou bylo vozidlo pojištěno.

Navíc u většiny pojišťoven máte delší prodlevu vydání zelené karty a peníze musíte zaplatit ihned. Třeba Direct pojišťovna kromě nejvyššího plnění na trhu, nabízí okamžité vydání zelené karty a možnost zaplacení až 7 dní po sjednání.

V jakém případě vás pojišťovna nevyplatí

Myslete na to, abyste měli všechny zákonem dané náležitosti v pořádku. Pokud jezdíte s autem, které má propadlou technickou kontrolu, pojišťovna se na stav vozidla může odvolat. Nezapomeňte také na správné a šetrné zacházení s vozidlem. Pokud na vašem vozidle budou stopy, které ukazují neopatrnou obsluhu či údržbu, na plnění můžete zapomenout.

Vůbec nejčastější chybou, které se řidiči dopouštějí, je odkládání přezutí pneumatik. Někteří odvážlivci dokonce jezdí na letních pneumatikách po celý rok. Přitom zákonem daná povinnost, mít na motorovém vozidlu zimní pneumatiky, začíná už 1. listopadu nebo s první námrazou či vrstvou sněhu. Řidiči, kteří jezdí po namrzlých pozemních komunikacích, vystavují sebe i ostatní účastníky provozu velkému riziku nebezpečí. To vědí také všechny pojišťovny. Proto pokud se v případě nehody v zimním období zjistí, že jste neměli nazuté zimní pneumatiky, pojišťovna vám nevyplatí ani korunu. Vymlouvat se na plné termíny v pneuservisech nemá smysl, v sezóně na jaře i na podzim mají všechny servisy plno. Proto se musí tyto věci řešit s předstihem, nejlépe právě teď.

Další známou kličkou, díky které vám pojišťovna nemusí vyplatit peníze, je nehoda mimo pozemní komunikaci. Podle zákona značíme pozemní komunikaci jako takové místo, na kterém platí pravidla silničního provozu. Pokud tedy dojde ke srážce vozidel například na polní cestě, nárok na plnění vám zaniká.

Všeobecně se kličkám od pojišťoven dá předejít jen pevně stanovenými podmínkami v pojistné smlouvě, dodržováním zákonů a výběrem takové pojišťovny, na kterou se opravdu můžete spolehnout.

*Informace o nehodovosti na pozemních komunikacích za rok 2017 podle PČR