Česko, jako jedna z mála zemí Evropy, nerecykluje nápojové plechovky. Změnit to má kampaň #replechuj

Praha, 29.11.2018 – Dnes odstartovala kampaň #replechuj, české asociace WIACA (Wine in a can association). Všichni její členové od dnešního dne poskytují zákazníkům možnost vrácení plechovek od jejich produktů na vybraných místech prodeje a současně i vratnou zálohu. Vytříděné plechovky následně na vlastní náklady dopraví do recyklačního zařízení v zahraničí. V České republice totiž žádné takové zařízení není a na rozdíl od zbytku vyspělých států Evropy se v Čechách nápojové plechovky speciálně nerecyklují. Hlavním posláním kampaně a iniciativy #replechuj je zahájení veřejné debaty o recyklaci plechovek a celospolečenská změna v chování.

Kampaň #replechuj si klade za cíl jít příkladem těm největším hráčům na trhu, kteří emitují miliony plechovek ročně, jenž končí ve směsném odpadu. Jedná se hlavně o výrobce piva a nealkoholických či energetických nápojů.

Chceme ukázat těmto Goliášům trhu, že recyklace plechovek je správná a především možná. Stačí chtít a začít pro to něco dělat. Ve vyspělých státech Evropy je recyklace a zálohování plechovek naprosto běžnou záležitostí. Pokud tedy tyto firmy vyváží své produkty do zahraničí, nebo ze zahraničí pocházejí, ví že recyklovat plechovky lze bez závažnějších problémů. Jen by to pro ně momentálně v rámci českého trhu znamenalo zvýšené náklady a starosti. My, pomyslní Davidové trhu, sdružení pod asociaci WIACA, zvýšení nákladů a větší nápor na naše kapacity podstoupíme. Jde totiž o správnou věc. To, že v této oblasti zatím selhávají státní instituce, neznamená, že se zodpovědnosti nemůžeme my výrobci a prodejci chopit sami,“ vysvětluje hlavní myšlenku a pohnutky projektu #replechuj, Tomáš Polák, výkonný ředitel značky vín v plechovkách Secco+ a spoluzakladatel asociace WIACA.

Miliony plechovek končí ve směsném odpadu. WIACA to chce změnit

Asociace WIACA sdružuje tři subjekty působící na českém trhu. Dva z nich jsou výrobci a prodejci vín v plechovkách. Jedná se o zmiňovanou společnost Secco+ a dále značku Vi WINE, kterou v projektu zastupuje Jan Langhans, její výkonný ředitel. Třetím členem asociace je výrobce nealkoholických nápojů Smarty se svým majitelem a ředitelem Dominikem Haškem, bývalým hokejovým brankářem a olympijským vítězem.

„Asociace má sice v názvu, že sdružuje výrobce vín v plechovkách, nicméně když jsme Dominikovi Haškovi náš záměr představili, chtěl do toho jít s námi a projekt podpořit. A jelikož jde o dobrou věc, rozhodli jsme se, že čím více nás na začátku projektu bude, tím spíše se nám podaří celospolečenskou změnu nastartovat. Proto jsme rádi nápoj Smarty přibrali lidově řečeno do party,“ vysvětluje členství nealkoholického nápoje Smarty v asociaci WIACA Tomáš Polák.

Všechny tři společnosti dohromady ročně emitují plechovky v řádech statisíců, přičemž drtivou většinu jich vyprodukuje Smarty. Pro úplnost je třeba dodat, že se započtením plechovek výrobců piva či energetických a jiných nealkoholických nápojů, se roční produkce plechovek v České republice rázem dostává do řádu desítek milionů kusů ročně.

„Hliníku, ze kterého se plechovky vyrábějí, je na planetě omezené množství. Jako národ, natož lidstvo, si tedy nemůžeme dovolit s ním jen tak plýtvat a kvůli jeho získávání ničit životní prostředí. Přesně kvůli tomu jsme se rozhodli na vlastní náklady, bez dotací či pomoci státu, tuto iniciativu zrealizovat, abychom veřejnosti ukázali, že společně můžeme věci změnit k lepšímu a být o něco zodpovědnější,“ říká k aktuální situaci Jana Drozdová, ředitelka provozu společnosti Vi WINE a předsedkyně asociace WIACA.

Od dnešního dne startuje replechace

Prakticky všechny vyprodukované nápojové plechovky nyní končí v koších na směsný odpad. To však bude již minulostí. Na vybraných prodejních místech produktů asociace WIACA jsou ode dneška rozmístěny speciální koše na recyklaci plechovek. Po jejich naplnění členové asociace na vlastní náklady všechny vytříděné plechovky odvezou do recyklačního centra v zahraničí, kde je bezztrátově zrecyklují na nové plechovky. V České republice totiž žádné zařízení, které by dokázalo plechovky zrecyklovat neexistuje. Pro posílení motivace zákazníků třídit plechovky hodlá asociace na své produkty zavést vratnou zálohu 1 Kč, kterou zákazníci obdrží při vytřídění plechovky do speciálního koše.

Trh chceme formovat a motivovat ke změně také pomocí petice, která ostatním ukáže, že změnu si přejí lidé této země, a ne pouze několik výrobců s pár set tisíci plechovkami. Podepsat ji mohou všichni, kdo vnímají recyklaci plechovek jako krok správným směrem, na webu asociace www.wiaca.org,“ říká Dominik Hašek, výkonný ředitel společnosti Smarty.

Recyklace plechovek je bezztrátová. Jsou nejekologičtějším obalem

Recyklace plechovek se oproti ostatním typům obalů jako je papír, plast nebo sklo pyšní takzvanou bezztrátovostí. Plechovky je totiž možné recyklovat jedna k jedné. Od momentu, co prázdnou plechovku vytřídíte, to trvá přibližně osm týdnů, než z té samé zrecyklované plechovky pijete znovu. Tento proces recyklace lze navíc opakovat prakticky donekonečna.

„Plechovky jako nápojový obal mají mnoho výhod a silných stránek. Jednak jsou bezztrátově recyklovatelné. Oproti sklu jsou dále značně odolnější a své o tom ví každý výrobce i přepravce. Když se převrátí kamion s lahvemi, je to pro výrobce pohroma, jelikož jsou všechny produkty zničené. Když se to samé stane s kamionem plným plechovek, tak jsou škody na zboží minimální,“ popisuje výhody plechovek Jan Langhans a dodává, „plechovky jsou také lehčí a skladnější než skleněné lahve. Na přepravu stejného množství nápoje při plnění do plechovek zatížíte kamion výrazně méně. To vám dovoluje převést větší objem produktů na jednu jízdu a méně tak zatěžujete životní prostředí. Plechovky zároveň poskytují nápojům nejdelší trvanlivost. Navíc na rozdíl od skleněných lahví nepropouští světlo ani vzduch přes korek, což ocení hlavně vinaři. Víno nedozná během čekání na zákazníka žádnou změnu a ponechá si všechny správné chutě a vlastnosti. Kdo by se chtěl o plechovkách jako obalu dozvědět více, může se podívat na stránky naší asociace www.wiaca.org.“

Kampaň v kinech i mezi influencery

Veřejnost kampaň #replechuj zasáhne především díky spotům před filmy v multiplexech CinemaCity, které se tímto způsobem rozhodly do iniciativy zapojit. Důležitou složkou komunikace a edukace veřejnosti bude také spolupráce s desítkami influencerů a známých osobností, které projektu zdarma přislíbily podporu. Jsou mezi nimi youtubeři, blogerky i herci nebo hudebníci. Autoři projektu věří, že se jejich kampaní podaří otevřít celospolečenskou debatu a zvýšit poptávku veřejnosti po možnosti recyklace plechovek. Ta by následně měla k akci motivovat další emitory nápojových plechovek nebo státní instituce.

WIACA

je asociace sdružující značky Secco+, Vi WINE a Smarty, které se společně zavázaly svým zákazníkům poskytovat možnost recyklace jejich nápojových plechovek a na své produkty dávají vratnou zálohu. Společně spustily kampaň #replechuj, kterou se s pomocí českých influencerů snaží veřejnost upozornit na problematiku třídění a recyklace plechovek. Hlavním cílem kampaně je pak celospolečenská změna v myšlení i chování a motivace dalších emitorů plechovek ke konkrétním krokům, které povedou ke 100 % recyklaci nápojových plechovek v České republice. Celá realizace projektu proběhla výhradně z vlastních prostředků společností v asociaci. Nedošlo k žádné formě spolupráce se státem ani nadnárodními subjekty. Všichni zapojení influenceři i lidé, kteří projektu připravovali webové stránky, texty či loga, se do projektu zapojili bez nároku na honorář. Jejich kompletní seznam je k nalezení na stránkách www.wiaca.org.