Čtyři z pěti Čechů přiměla kampaň #nepozornostzabiji zamyslet se a změnit svoje chování za volantem

Praha 29. listopadu 2018 – Kampaň #nepozornostzabiji, věnující se problematice používání telefonu za volantem, celý rok cílila na všechny věkové skupiny řidičů. Ve sdělovacích prostředcích toto téma zaznamenaly tři čtvrtiny Čechů, přičemž před začátkem kampaně to byla jen necelá třetina. Vyplývá to z dat agentury STEM/MARK. Osvětová preventivní kampaň zasáhla především nejmladší generaci řidičů do 30 let. Ti začali jednak používání telefonu za volantem vnímat kritičtěji a zároveň se zvýšilo i procento těch, kteří za volantem nikdy netelefonují. Protože ale policejní statistiky stále ukazují, že nepozornost je nejčastější příčinou nehod, chce Česká asociace pojišťoven (ČAP) s kampaní pokračovat i v dalším roce.

Kampaň České asociace pojišťoven #nepozornostzabiji, která všemi komunikačními kanály od května upozorňovala na rizika spojená s používáním mobilního telefonu za jízdy, v letošním roce pomalu končí. Její dosah byl podle průzkumu STEM/MARK pro Českou asociaci pojišťoven velmi vysoký, neboť problematiku ve sdělovacích prostředcích zaznamenaly celé tři čtvrtiny respondentů. Před začátkem kampaně letos v březnu to bylo o čtyřicet procent lidí méně.

Konkrétně alespoň jeden z emotivních televizních spotů, které zobrazují děti po autonehodě rodičů, vidělo 68 % dotazovaných. Výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek k výsledkům kampaně říká: „Kampaň byla velmi úspěšná, průzkum dokonce ukazuje, že čtyři z pěti lidí, kteří zaznamenali naši reklamu, to přimělo se nad tématem nepozornosti při řízení zamyslet a alespoň částečně své řidičské chování změnit.“ A dodává: „S kampaní budeme dále pokračovat a upozorňovat na problematiku nepozornosti řidičů i v příštím roce.“

Největší dopad měla kampaň na mladé řidiče od 18 do 29 let. Zatímco v březnu považovalo telefonování za volantem za velmi nebezpečné pouze 20 procent z nich, říjnová data ukazují, že nyní už je to 40 procent. Tato skupina řidičů zároveň nejvíce omezila telefonování během jízdy. V březnu průzkumy ukázaly, že s mobilem v ruce volal téměř každý čtvrtý, nyní je to až každý šestý. U všech věkových skupin se také zvedl počet řidičů, kteří když už telefonují, tak pouze se zařízením handsfree. Ani to však není zcela bezpečné. „Snaha být nepřetržitě online a kontrolovat nové zprávy je stále rozšířenějším návykem. Řidiči sice uznávají, že telefon za volantem je nebezpečný, velké procento z nich ho ale přesto bere do ruky a nechá se jím rozptýlit. Podle hloubkové analýzy nehod je ale právě nepozornost nejčastějším faktorem, který přispívá ke vzniku nehody. Roli hraje ve více než 40 procentech nehod,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Zároveň je držení mobilního telefonu čtvrtým nejčastějším přestupkem českých řidičů. „S tímto přestupkem se u řidičů nesetkáváme jen u nás, manipulaci s mobilním telefonem nebo chatování během jízdy řeší momentálně všude ve světě. Je zjevné, že se jedná o celosvětový společenský problém,“ říká ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR brig. gen. Tomáš Lerch a dodává: „Aby se lidé špatných návyků skutečně zbavili a změna se pozitivně projevila v číslech nehodovosti, je potřeba na všechna rizika stále dokola upozorňovat.“ Na osvětové kampaně podobné té od České asociace pojišťoven může každý narazit i v dalších evropských zemích. Například ve Velké Británii probíhala kampaň „Smart phone, stupid driver“ (Chytrý telefon, hloupý řidič), v Německu pak kampaň Hände ans Steuer – Augen auf die Strasse (Ruce na volant, oči na silnici) a ve Francii Au volant, le téléphone peut tuer (Za volantem mobil zabíjí).

Další statistiky a materiály naleznete také na webových stránkách projektu www.nepozornostzabiji.cz.   

* Průzkum společnosti STEM/MARK proběhl během října 2018 na vzorku cca 1 000 lidí.