České domácnosti obnovují počítače a nakupují druhý notebook 85 % Čechů má nový notebook nebo plánuje jeho nákup v následujících dvou letech

Praha 5. prosince 2018 – Průzkum společnosti Microsoft zaznamenal zvýšený zájem o nákup nových notebooků na českém i slovenském trhu. 85 % českých respondentů v nedávné době obnovilo svůj notebook nebo plánuje zakoupit nový. Na Slovensku je to dokonce 92 % oslovených. V posledních dvou letech si nový notebook pořídilo 34 % českých uživatelů a více než polovina oslovených uživatelů jej plánuje zakoupit do dvou let. Domácnosti si pořizují i druhé notebooky do rodiny. Notebooky nakupují převážně mladí lidé, vysokoškolsky vzdělaní uživatelé a lidé, pro které jsou IT technologie koníčkem. Uživatelé preferují nákup v e-shopech.

Zájem o notebooky mezi českou populací neustále roste. Aktuálně již vlastní notebook 86 % domácností. Výzkum nákupního chování uživatelů také potvrdil, že 34 % oslovených zakoupilo nový notebook v posledních dvou letech a zájem o koupi notebooku se stále zvyšuje. Dokonce více než polovina uživatelů plánuje koupi nového notebooku nejpozději do dvou let. Nejen odborníci na moderní technologie a prodejci tento trend vítají. Vývoj technologií jde neustále kupředu a nový notebook přináší uživatelům nejen větší produktivitu, ale také flexibilitu, zajímavější design i lepší zabezpečení dat. Tuto skutečnost si uvědomují i uživatelé na slovenském trhu. Na Slovensku je zájem o notebooky dokonce ještě vyšší, přestože zde alespoň jeden notebook vlastní 92 % representativního vzorku domácností.

Jak Češi nakupují notebooky?

Češi rádi nakupují notebooky z pohodlí svého domova. Až 58 % uživatelů zakoupilo notebook v posledních dvou letech právě v e-shopech. Výběr vhodného notebooku není jednoduchou záležitostí, neboť každý uživatel má jiné a zcela individuální požadavky. Čechům obvykle trvá nákup 2,8 týdne. Ženy dle výzkumu vybírají vhodný notebook delší dobu než muži. Taktéž lidé, pro které jsou IT technologie koníčkem, hledají správný notebook déle z důvodu vyšších požadavků. Hlavním kritériem pro výběr notebooku již nejsou pouze technické parametry, cena nebo operační systém. Stále více uživatelů klade důraz také na design, váhu nebo velikost notebooku. „Notebooky se, stejně jako jiné technologie, stávají součástí životní stylu. Lidé chtějí, aby notebook nejen dobře vypadal, ale zároveň byl i lehký, skladný a mohli si jej vzít kdykoliv s sebou. O vzhled a rozměry notebooku se více zajímají například studenti, IT nadšenci a vysokoškoláci,“ uvádí manažerka komunikace společnosti Microsoft Česko a Slovensko Lenka Čábelová.

Kdo notebooky nakupuje?

Z výzkumu vyplývá, že nový notebook plánují nakoupit v nejbližší době převážně mladí lidé ve věku 18 až 29 let, dále IT nadšenci nebo osoby s vyšším vzděláním. Může za to skutečnost, že velká část domácností již nějaký notebook má a jeho výměnu plánují z velké části osoby se zájem o inovativní technologie. Poptávka roste i u rodin s dětmi a Češi nakupují druhé notebooky do rodiny.  Příjem domácnosti nemá na nákupní rozhodnutí zásadní vliv. Významný podíl kupujících tvoří i domácnosti s příjmem do 20 tis. Kč měsíčně, což ukazuje, že notebooky se stávají pro české uživatele dostupnější a běžnou pomůckou. „V nabídce obchodů je možné nalézt nepřeberné množství modelů a značek. Můžete si vybrat různé notebooky s ohledem na své požadavky, výši ceny nebo jejich použití, ať už se jedná o první notebook pro děti nebo profesionální notebook k práci. Jako klíčový technický parametr pro výběr počítače bych zvolila SSD disk a dále pak moderní vzhled a dotykovým displejem pro snadné ovládání. Lidé často vybírají notebook jako vánoční dárek pro své blízké,“ říká Šárka Vostarková, produktová manažerka Windows pro spotřebitelský segment společnosti Microsoft.

Zájem o koupi notebooků je podpořen i růstem počtu malých podnikatelů a živnostníků, na hlavní nebo vedlejší pracovní činnost, kteří potřebují nový a výkonnější notebook ke své práci. Dalším stimulem k nákupu jsou atraktivní cenové nabídky. Ty využívají převážně IT nadšenci nebo lidé ve věku 40 až 49 let s příjmem nad 50 tis. Kč. Aktuálně zvyšují poptávku po noteboocích předvánoční i jiné slevy, neboť se notebook stává oblíbeným vánočním dárkem, a to nejen pro studenty a děti.

„S novinkami na poli hardwaru přichází i inovace operačního systému Windows 10. Společnost Microsoft neustále vylepšuje možnosti ovládání počítače pomocí a dotyku. Nové rozhraní získala aplikace Fotky, díky které si můžete velmi jednoduše vytvořit domácí video s různými efekty, a také aplikace Malování, která nyní podporuje 3D a hybridní realitu,“ dodává Šárka Vostarková.

On-line průzkum se uskutečnil v červenci 2018 na reprezentativním vzorku více než 1 500 respondentů z ČR a SR ve věku od 18 do 65 let a pro společnost Microsoft ho zpracovala agentura GfK.

Potřebujete vybrat notebook pro své blízké například k Vánocům? Nevíte, jaké jsou potřeby vašeho dítěte či profesionálního uživatele? Doporučení a rady odborníků společnosti Microsoft naleznete zde.

O společnosti Microsoft

Microsoft (Nasdaq “MSFT” @microsoft) umožňuje digitální transformaci v éře inteligentního cloudu a inteligentního internetu věcí. Naší misí je pomoci každému člověku a každé organizaci na světě dokázat více. Microsoft Corporation vznikla před více než 40 lety – v dubnu roku 1975. Česká pobočka zahájila činnost v roce 1992. Na podzim 2015 jsme se spolu s pražskou divizí  Skype přestěhovali do nového světa práce – kanceláře vytvořené pro svět práce odkudkoli. V červenci 2016 spojila česká pobočka síly se slovenskou a vznikl Microsoft Česká republika a Slovensko. Na podzim 2016 bylo v Praze otevřeno vývojové centrum Microsoft Dynamics.

Reklamy