Firma roku vyrábí konvektomaty světové úrovně, mezi živnostníky zaujal příběh kvality českého textilnictví

12. prosince 2018 – Na slavnostním galavečeru na pražském Žofíně byli vyhlášeni vítězové podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku a Česká spořitelna Živnostník roku. V celorepublikovém klání jednoznačně uspěla společnost Retigo vyrábějící gastronomická zařízení. Mezi živnostníky se dokázala prosadit Kristina Tomandlová, která šije oděvy pro hotely a wellness.

Dokonalé konvektomaty putují do celého světa. Vítěznou firmou je Retigo!

Firma Retigo se zabývá vývojem a výrobou jedněch z klíčových pomocníků pro kuchaře od školních jídelen až po luxusní restaurace. Parní konvektomaty jsou stroje, které se používají v profesionálních kuchyních. „Jsou to zjednodušeně řečeno velké trouby, které pracují na bázi horkého vzduchu a páry. Jedná se o multifunkční stroje, které jsou ekvivalentem vaření ve vodě, smažení ve fritézách, grilování na grilech nebo dušení v papiňácích,“ uvádí manažer marketingu společnosti Retigo Pavel Vokatý. Firma se po celých pětadvacet let své existence snaží expandovat, majitelé jsou prozíraví a jsou nakloněni smysluplným investicím.

Vítězná firma má své vlastní výrobní prostory, testovací centrum, předváděcí a prodejní centra a další technicko-hospodářské zázemí. Prodává nejen na tuzemském trhu, ale hlavně v zahraničí. Téměř 80 % produkce se exportuje do celého světa, především do Německa, Francie, Švýcarska, Norska, Polska, Singapuru a Japonska. Jako první firma vyrábějící konvektomaty přišla na trh s dotykovým displejem na těchto strojích. „Vyrábíme šest velikostí konvektomatů. Velikosti jsou určené počtem porcí, které je daný provoz schopný za den uvařit. Je to od třiceti porcí až po tisíc porcí,“ přibližuje Pavel Vokatý.

Celkově se v rožnovské společnosti vyrobí ročně až pět tisíc konvektomatů. Největší typ má rozměry jako půl klasické skříně. „Je to stroj, který má dvacet zásuvů, vejdou se tam dvě klasické gastronádoby vedle sebe. Jsou i provozy, kde jsou tyto konvektomaty vedle sebe třeba tři,“ chlubí se právem Vokatý. Firma má vlastní vývojové středisko rozdělené do strojní a elektročásti. Pak přichází samotná fáze výroby, která začíná zpracováním plechu na laserech, na ohraňovacích lisech, až po samotnou montáž. Co se týká výhledů do budoucna, ve firmě se v poslední době hodně investuje do rozšíření kapacity. V současné době se počet kmenových zaměstnanců blíží číslu 210, přičemž posledních osmdesát zaměstnanců bylo přijato během posledních dvou let.

„Rožnovská firma Retigo je inspirací pro český trh. Nebojí se expandovat do světa, sleduje inovace, investuje do testování a vývoje a každým rokem zvyšuje konkurenceschopnost svých konvektomatů,“ popisuje letošního vítěze soutěže Jonathan Rutherford, viceprezident pro firemní segment společnosti Vodafone. „Takové firmy hrají důležitou roli nejen v našem hospodářství, ale i ve společnosti a rozvoji regionu,“ doplňuje Rutherford.

Druhou příčku obsadila společnost Workswell, světový výrobce termovizních systémů. V současné době vyrábí sedmnáct různých typů přístrojů a sedm různých typů softwaru spojených s bezdotykovým měřením teploty. Pro jejich distribuci má firma v Evropě, Asii i USA řadu distributorů, kteří zajišťují nejen prodej, ale také propagaci firmy. „Za největší úspěch považujeme to, že jsme na světových trzích úspěšní s výrobky, které lze zařadit do high-tech a které se v České republice nikdy předtím nevyráběly,“ uvádí spoluzakladatel firmy Workswell Jan Sova. V jistých směrech začala společnost udávat tempo, například v oblasti termovizních systémů pro drony. Výrobky jsou využívány při hledání a lokalizaci tepelných ztrát budov, opravách teplovodů, optimalizaci při výrobě, diagnostice fotovoltaických elektráren, pro protipožární aplikace ve spalovnách i na skládkách nebezpečného odpadu.

Stupně vítězů doplňuje olomoucká firma OLTIS Group, která je evropskou špičkou v informačních systémech pro železniční dopravu. Působí na trhu informačních a komunikačních technologií jako integrátor informačních systémů podporujících všechny procesy a segmenty železniční dopravy, od datové základny a číselníků přes softwarovou podporu řízení provozu nákladní a osobní dopravy. Je řešitelem řady rozsáhlých informačních systémů pro řízení železniční dopravy s celosíťovou působností a vazbami na evropskou dopravní síť. Podílí se také na návrhu, vývoji a testování informačních standardů v oblasti železniční dopravy. „Přístup ke každému zákazníkovi se opírá o kompaktní tým specialistů, kteří jsou schopni identifikovat a analyzovat potřeby zákazníka a navrhovat i realizovat jejich řešení. Cílem všech zaměstnanců je tak nepřetržitá spolupráce se zákazníkem a pružná reakce na jeho požadavky,“ říká výkonný ředitel Miroslav Fukan.

Funkčnost a elegance! To jsou pracovní uniformy vítězné živnostnice Kristiny Tomandlové

Kristina Tomandlová se specializuje na výrobu originálních pracovních uniforem pro hotely a wellness. Na tuzemském trhu vytváří pro jednotlivé klienty specifické kolekce oděvů, ve spolupráci s německou firmou dodává výrobky do Německa, Rakouska a Švýcarska. Vzhledem k dlouhodobé spolupráci se zahraničním partnerem si udržuje neustálý přehled o profesních trendech v oboru gastronomie v zahraničí, který potom uplatňuje i ve výrobě pro tuzemsko. „V současné době, vzhledem ke kladným a doporučujícím ohlasům, hledáme cesty ke zvýšení kapacity výroby a k udržení stávající dobré kvality,“ uvádí Kristina Tomandlová. Jejími zákazníky jsou například hotely Savoy, Bristol, Kolonáda, Imperial Karlovy Vary, Golf Mariánské Lázně, Grandhotel Pupp.

Ten, kdo by si myslel, že v regionu plném lázeňských hotelů, má doslova zlatý důl, by se nicméně mýlil. „Lázeňská města nejsou zlatý důl, spíše se mi daří mimo Karlovy Vary. Ve Varech mám svojí starou klientelu, kterou jsem si musela takzvaně vybojovat, vybudovat a ukázat jim, že jim mám se svým týmem co nabídnout,“ vysvětluje Kristina Tomandlová. Tyto vztahy se budují těžko a musí se jim člověk věnovat, aby měl zákazník důvěru a aby viděl a mohl si sám posoudit, co mu nabízí. A co může nabídnout za sortiment například konkrétně pro hotel? Pokud se domluví na schůzce, přinese ukázat vzorky, materiály a vlastní hotové výrobky, aby si je například ředitel hotelu uměl představit. Když ji osloví, že potřebuje obléci pokojské nebo wellness, číšníky, servírky, kuchaře, nachystá si vzorky a ukáže, jak jsou zpracované, jaké má látky. Oděv pak musí především ladit s duchem hotelu.

Vítězná živnostnice nevydává žádné katalogy, dělá věci individuálně, protože chce, aby každý hotel měl svoje logo, svůj vlastní styl. Pokud jde o trendy v hotelovém oblékání, hodně prosazuje jednoduchost, protože když si číšník nebo servírka po náročné práci ještě musí udržovat svoji uniformu, tak jim nechce dávat žádné volánky, všechno musí být příjemné, jednoduché. Musí to být praktické, tak aby se v tom zaměstnanci osm až deset hodin mohli pohybovat. Materiály pro výrobu získává těžce, také vzhledem k tomu, že spousta domácích firem zanikla. Vzhledem k tomu, že už podniká 25 let, tak kontakty má, stejně jako vytipované dodavatele. Dováží například z Nizozemska. Práce je zároveň jejím hobby a cíle má takové, že s nimi nezbývá než plně souhlasit, i když k nim není možná ještě vždy a všude úplně blízko: „Chtěla bych se posunout tak, aby když přijdu do restaurace, kde si zaplatím servis, kde si zaplatím drahé jídlo, jsem v pěkném prostředí, tak abych měla i kulturní zážitek z toho oděvu, z toho číšníka a z té servírky, z personálu, který mě obsluhuje.“

„Podpora živnostníků patří ke strategickým cílům České spořitelny ve snaze naplnit naše historické poslání – budovat prosperitu jednotlivých regionů i celé naší země,“ zdůrazňuje ředitel segmentu MSE České spořitelny Petr Zelenka. „Výsledky letošního ročníku soutěže Živnostník roku dokládají fascinující množství energie i kreativity, kterou v sobě živnostníci mají. Pustit se do podnikání v oblasti pracovních uniforem, funerálního designu, či psaní knih pro děti i dospělé se může při pohledu na tržní konkurenci zdát jako předem ztracený boj. Ocenění živnostníci ale jasně dokázali, že odvaha v kombinaci s inovačními nápady k úspěchu vede. To je důležitá zpráva nejen pro podnikatele, ale pro každého z nás,“ dodává Petr Zelenka.

Druhé místo obsadil Jiří Ďuriš, který se věnuje funerálnímu designu. Chtěl se jako nadšený student průmyslového designu věnovat něčemu, co se zanedbává a co v průběhu posledních několika desítek let nepodstoupilo žádný redesign. Vzpomněl si na moment, kdy mu zemřela maminka. Bylo to v 80. letech a pohřeb se nesl v duchu bezmoci a smutku. Od té doby se toho v tomto směru moc nezměnilo. Pohřební předměty mají téměř stejný tvar, barevnost a kýčovitý ornament. Dlouho vymýšlel nové tvary a hledal správnou cestu. Poté, co byl první model na světě, navštívil několik lidí přímo z pohřebních ústavů a krematorií. K tomu, aby z Optimistic Coffin udělal skutečný produkt, ho přiměly velice pozitivní reakce lidí a nečekaně vstřícné reakce majitelů pohřebních služeb. V současné době má domluvenou spolupráci s více jak osmdesáti pohřebními službami po celé ČR. „Můj současný produkt je jiný nejen tvarem a barevností, ale hlavně myšlenkou návratu důstojného rozloučení s blízkou osobou,“ uvádí Jiří Ďuriš.

Bronz získává Pavla Soletka Krátká, která píše a tvoří originální knihy pro děti i dospělé. Od malička planula vášní pro příběhy, slova, jazyky a pohyb. A v dospělosti to všechno chtěla propojit. S narozením prvního syna začala psát příběhy pro děti, zábavné, inspirující a zaměřené na jazykovou propedeutiku, tedy objevování jiných jazyků skrze poznání toho mateřského. Brzy přišel další nápad, a to ukázat dětem i dospělým, jak knihy vznikají. Vznikly autorské tvořivé semináře pro mateřské a základní školy a knihovny. Kniha Pohrátky se zalíbila Janu Jiráňovi, oblíbenému režisérovi mluveného slova, a tak vznikla audioverze namluvená mimo jiné Jiřím Lábusem a Bárou Hrzánovou. „Psaní knih pro děti a tvořivým autorským seminářům se chci dále věnovat a rozšiřovat obzory své i ostatních,“ říká Pavla Soletka Krátká.

Odpovědnou firmou roku je Colognia Press

V rámci podnikatelských soutěží je vyhlašován také vítěz kategorie Vodafone Odpovědná firma roku 2018. Tuto cenu uděluje společnost Vodafone Czech Republic ve spolupráci s Nadací Vodafone firmě, která se příkladně stará o své zaměstnance, životní prostředí a rozvoj regionu. O vítězi kategorie letos rozhodovali Milena Jabůrková ze Svazu průmyslu a dopravy, Lucie Mádlová, ředitelka Asociace pro společenskou odpovědnost, Vladimír Smrž, náměstek pro řízení sekce politiky životního prostředí Ministerstva životního prostředí, Milan Macholán, generální ředitel První brněnské strojírny Velká Bíteš, vítěz kategorie Odpovědná firma roku 2017 a Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone. „Odborná porota ocenila příkladný přístup k zaměstnancům, který zahrnuje nejen oblasti vzdělávání, flexibilních pracovních podmínek nebo rovných příležitostí a odměňování mezi muži a ženami, ale i rostoucí nabídku částečných úvazků pro rodiče. V kolínském regionu je firma vnímaná jako významný podporovatel znevýhodněných komunit, ať už lidí z Alzheimerovou chorobou nebo s postižením zraku. Zároveň Colognia Press investuje do rozvoje mládeže, a to jak fyzického – prostřednictvím sportovních akcí –, tak i profesního. S ohledem na svůj obor podnikání je firma důsledná ve snižování negativního dopadu na životní prostředí, zdraví zaměstnanců a obyvatel regionu. Systematicky zavádí technologické inovace do pracovního procesu, a také v oblasti produkce odpadů a znečištění ovzduší,“ okomentovala Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone.

Nejlepším Startupem 2018 je Retino!

Mladé, inspirativní firmy a podnikatele vyhodnocuje porota složená z top investorů, zástupců velkých korporací a akcelerátorů z ČR i zahraničí. Odborným garantem je akcelerátor StartupYard a kategorii podpořil také portál Startupjobs.cz. Vítězná společnost Retino se věnuje reklamacím, což je vždy nejkritičtější místo vztahu firem se zákazníkem. Zatímco v běžném trhu je spokojenost zákazníků s vyřízením reklamací 50 procent, v případě Retino je to 95 procent, přičemž náklady jsou o 60 procent nižší. Spokojených společností jsou desítky a ušetří v průměru 60 procent času a neustále se opakující úkony. Retino například pro e-shop založí reklamaci, vyřeší dopravu, urychlí zpracování, informuje zákazníka, jednoduše zajistí kompletní a kvalitní servis. Díky Retinu vidí zákazník všechny informace o svém případu online a například provozovatel e-shopu ušetří spoustu času. Odpadá hlavní důvod k nespokojenosti pro zákazníky, kterým je nedostatek informací o průběhu vyřízení reklamace. Retino automatizuje většinu procesů, a každá společnost se tak můžete věnovat svému oboru podnikání.

„Udělat z „noční můry“ každého obchodu – reklamací a vratek zboží – konkurenční výhodu se zdá být utopická představa. Vítězný Startup 2018, Retino, přeměnil zdánlivou utopii v inspirativní realitu,“ ohlíží se za výsledkem této kategorie zástupce titulárního partnera soutěže Petr Zelenka z České spořitelny. „V České spořitelně víme, že existuje celá řada odvážných projektů, které mají potenciál vyrůst v úžasný byznys. Na začátku ale potřebují důvěru okolí a podporu. Motto České spořitelny zní: ,Když ve vás někdo věří, dokážete vícʻ. Startupy proto u nás mají dveře otevřené a jsme rádi, že můžeme přispět také k jejich veřejnému oceňování,“ doplňuje Petr Zelenka.

Českým stříbrem pro rok 2018 je výrobce kuchyňských potřeb Tescoma

Kategorie České stříbro oceňuje tradici, kvalitu a šíření dobrého jména českého podnikání v zahraničí. O držiteli titulu rozhoduje na základě nominací poradní sbor tvořený osobnostmi ze společenského a především podnikatelského světa. Historie vítězné společnosti Tescoma začala v roce 1992 v pronajaté garáži ve Zlíně a v tomto městě je také stále centrála firmy. Společnost se věnuje vývoji, výzkumu, designu a následně prodeji kuchyňských potřeb. Počet výrobků aktuálně přesahuje 3 800. Obchodní pobočky má Tescoma v sedmi zemích, vyváží však do více než stovky zemí světa. Na českém a slovenském trhu má výsadní postavení, silnou pozici má značka také v Itálii a v posledních letech expanduje do Číny. Tescoma dlouhodobě podporuje Krajskou nemocnici ve Zlíně, SOS dětské vesničky, Charitu ČR, Filharmonii Bohuslava Martinů a Městské divadlo Zlín.

Vodafone Firma roku 2018
1. místo Retigo, s.r.o. – výroba gastronomického zařízení (Rožnov pod Radhoštěm)
2. místo Workswell s.r.o. – vývoj a výroba termovizních systémů (Praha 13)
3. místo OLTIS Group a.s. – integrace informačních systémů (Olomouc)

Česká spořitelna Živnostník roku 2018
1. místo Kristina Tomandlová – výroba profesních oděvů pro hotely a wellness (Karlovy Vary)
2. místo Jiří Ďuriš – designové pohřební předměty (Olomouc)
3. místo Pavla Soletka Krátká – psaní a tvorba originálních knih pro děti i dospělé (Lety)

Vodafone Odpovědná firma roku 2018
1. místo Colognia Press a.s. – moderní tiskárna (Kolín)

Česká spořitelna Nejlepší Startup 2018
1. místo Retino.cz s.r.o. – správa reklamací a vratek (Praha 10)

České stříbro 2018
1. místo Tescoma s.r.o. – výrobce kuchyňských potřeb (Zlín)

***

Vyhlašovatelem soutěží je deník Hospodářské noviny vydavatelství Economia. Titulárním partnerem soutěže Firma roku 2018 je společnost Vodafone Czech Republic a.s. Titulárním partnerem soutěže Živnostník roku 2018 je Česká spořitelna a.s. Partnery soutěží jsou společnosti EUROVIA CZ a Skupina ÚJV, a.s. Mediálním partnerem soutěží je Česká televize. Záštitu a odborný dohled zajišťuje Hospodářská komora ČR. Záštitu projektu dále poskytli hejtmani krajů ČR.

 

Reklamy