Pedagogická komora podporuje navýšení rozpočtu pro školství

Poslanci podali více než 20 pozměňovacích návrhů ke státnímu rozpočtu na rok 2019 v kapitole 333 Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Pedagogická komora podporuje všechny změny, které povedou k navýšení rozpočtu pro školství. Pokud by byly schváleny, podíl výdajů na české školství vzhledem k hrubému domácímu produktu se výrazně přiblíží průměru států OECD, což je 5,2 % HDP. Díky tomu by konečně mohl být splněn slib, že učitelé budou pobírat 130 % průměrné mzdy v ČR, který zazněl již před 15 lety.

Pedagogická komora rovněž podporuje změny ve střednědobém výhledu státního rozpočtu na roky 2020 a 2021, který v tuto chvíli nepočítá s dalším růstem financí na platy zaměstnanců ve školství. Pokud by mělo být splněno programové prohlášení současné vlády, že výše platů učitelů bude činit 150 % vzhledem k roku 2017, musí by být částky ve střednědobém výhledu navýšeny minimálně o 21 miliard korun.

K poslaneckým návrhům, které by znamenaly přesuny financí uvnitř rozpočtu školství, zaujala Pedagogická komora stanovisko neutrální. „Rozhodně jsme proti tomu, aby byly finance přesouvány z kapitoly školství jinam,“ upozorňuje Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „ již dnes je školství výrazně podfinancováno, což je hlavní příčinou většiny problémů, s kterými se potýkáme.“

Na půdě Pedagogické komory vznikl otevřený dopis politikům za záchranu českého školství, který upozorňuje na největší problémy a přináší i návrhy jejich řešení. Během prvního týdne od zveřejnění se k tomuto otevřenému dopisu připojilo přes 2 800 pedagogů. Podporu mu vyjadřují i celé školy. Návrhy Pedagogické komory chce projednat školský výbor Senátu. Prezident spolku Radek Sárközi již požádal o osobní jednání k otevřenému dopisu ministra školství a premiéra.

Radek Sárközi k tomu dodává: „Půl roku čekáme, kdy Poslanecká sněmovna projedná v prvním čtení novelu zákoníku práce, která navyšuje příplatky za třídnictví a specializované činnosti, které se 15 let nevalorizovaly. Poslanecké kluby ANO, ČSSD a někteří poslanci za KSČM ji bohužel blokují. Školství je prioritou pouze na papíře nebo ve vyjádřeních politiků pro média, skutečnost je opačná. Jinak by Česká republika nefigurovala v mezinárodních statistikách na posledních místech ve výdajích na školství a na zcela posledním místě ohledně platů učitelů. Právě stagnující příplatky ukazují, že školství prioritou není. Zatímco v jiných profesích v roce 2019 výrazně vzrostou, pedagogové se jejich navýšení nedočkali.“

Pedagogická komora, z.s.

www.pedagogicka-komora.cz

Pedagogická komora, z.s., je v současnosti největší školský spolek v České republice. Má více než 2 400 členů, z nichž většinu tvoří učitelé všech stupňů škol (ředitelů škol sdružuje více než 400). V minulosti zorganizovali zakladatelé Pedagogické komory úspěšnou výzvu senátorům (7 400 signatářů) a petici za nepřijetí kariérního řádu (21 609 podpisů z 1 150 škol). Jednáme s ministry, premiérem, poslanci i senátory. Tlumočíme názory pedagogů z praxe novinářům. Účastníme se pracovních skupin MŠMT (např. skupiny pro společné vzdělávání, která navrhla změny v inkluzivní vyhlášce). Jako první jsme upozornili již v únoru, že školám chybí peníze na nenárokové části platu kvůli přednostnímu financování inkluze krajskými úřady – výsledkem bylo, že MŠMT poslalo letos na podzim krajům navíc 1 miliardu korun. Výrazně jsme se podíleli na zrušení garance míst pro všechny dvouleté děti v mateřských školách a uvolnění podmínek pro vznik přípravných tříd na ZŠ nebo na zafinancování překrývání učitelek v MŠ již od roku 2019. Aktuálně navrhujeme zvýšení příplatků pro třídní učitele a za specializované činnosti na minimálně 2 500 Kč měsíčně a zvýšení platů všech pedagogických pracovníků od ledna 2019 o 20 %.

Reklamy