Kapsch se ohrazuje proti urážkám ze strany odstupujícího ministra dopravy Ťoka

Nový mýtný systém podle firmy navíc státu žádné úspory nepřinese

Praha 10. dubna 2019 – Společnost Kapsch, globální technologický holding kótovaný na rakouské burze, se ohrazuje proti dehonestacím, které na její adresu zaznívají zejména z úst končícího ministra dopravy Dana Ťoka. Zejména v jeho aktuální pozici mají jeho tvrzení nikoliv věcný, ale jednoznačně neopodstatněně defamační charakter.

„Útoky na společnost Kapsch se exministr Ťok snaží ex post obhajovat své resortní neúspěchy. Faktem je, že bez ohledu na okolnosti našel ministr pro daňové poplatníky to nejméně hospodárné řešení budoucnosti mýta. Jen tak prostě vyhodil stávající státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě. Ten mohl občanům ještě spolehlivě sloužit další desetiletí, ať už provozován jakoukoliv vysoutěženou externí firmou nebo státem. Provoz stávajícího systému mezi lety 2020 a 2030 by navíc vyšel maximálně na 8,9 miliardy za 10 let, na rozdíl od satelitního mýta od společnosti SkyToll/CzechToll s cenou 10,75 mld. Kč,“ upozorňuje David Šimoník, mluvčí společnosti Kapsch.     

„Skutečnost, že odstupující ministr Ťok dává svou rezignaci do přímé souvislosti s tím, že kvůli společnosti Kapsch by měl být oslabovaným ministrem, není chlapská a už vůbec ne pravdivá. Transparentní kritika nemusí být příjemná nikomu, zvlášť když jedná nehospodárně a proti zájmům daňových poplatníků. Znamená to snad, že nakonec můžeme i za rychlé střídání ministrů dopravy v posledních desetiletích?“ říká David Šimoník z Kapsche. 

„Všechny veřejné výroky, které zazněly na adresu společnosti Kapsch podrobíme pečlivé právní analýze. Ani představitelé státu či ústavní činitelé si nemohou bez důkazů dovolit nepodloženě opakovaně zpochybňovat pověst seriózní firmy, která je navíc více než dvanáct let spolehlivým partnerem českého státu při provozu mýta,“ vysvětluje David Šimoník, mluvčí firmy Kapsch.    

Kapsch také upozorňuje na nepravdivá tvrzení představitelů státu o závratných úsporách, které měla přinést smlouva na dodávku satelitního mýtného systému s jiným soutěžitelem. „Není pravda, jak v poslanecké sněmovně tvrdil Jaroslav Faltýnek, že ministr dopravy Dan Ťok ušetřil mýtným tendrem ve porovnání s předchozím provozem mýta 15 miliard korun na příštích deset let,“ říká David Šimoník, mluvčí společnosti Kapsch. Společnost Kapsch totiž na základě změkčených tendrových požadavků předložila státu už na začátku výběrového řízení nabídku na provoz stávajícího státního mýtného systém do roku 2030 za 8,9 miliardy korun, což je o 1,89 miliardy méně, než byla nakonec vítězná nabídka konsorcia SkyToll/CzechToll. Ministr dopravy ji však nevzal v úvahu. Dokonce rezignoval i na možnost vyjednat nižší cenu v průběhu výběrového řízení, kdy mohl formou soutěžního dialogu, jak v tendru stanoveno, stlačit cenu ještě níž, než nakonec v mýtné smlouvě podepsal.