Prostějov zazářil v celorepublikovém výzkumu Město pro byznys 2018

7. května 2019 – Prostějov se výborně podnikatelsky rozvíjí, což mu zajistilo vítězství v celorepublikovém srovnání výsledků výzkumu Město pro byznys. Na finálových stupních vítězů ho následují stříbrný Humpolec a bronzové Brno. Výzkum již jedenáctým rokem hodnotí podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy ve všech obcích s rozšířenou působností v České republice.

Celorepublikovým vítězem se stalo město Prostějov, které vykazuje skvělé výsledky v aktuálním rozvoji podnikatelského prostředí. Město má velmi vysoký podíl právnických osob, vysoký podíl malých a středních firem, stejně jako vysoký růst počtu ekonomických subjektů. Pracovní trh zaznamenává velmi nízkou nezaměstnanost, podnikatele láká dobrá dopravní dostupnost města. V přístupu veřejné správy boduje Prostějov zejména výbornou komunikací s podnikateli. Má velmi kvalitní webové stránky z pohledu podnikatele, dále kvalitní elektronickou komunikaci, která je v rámci výzkumu ověřována mystery testováním.

„Mám z toho velkou radost. Prostějov je výborné místo pro život a podnikatelské prostředí s tím naprosto souvisí. Město pro byznys ve velké ocenění, kterého si vážíme. Jsme rádi za kvalitní podnikatelské prostředí a také za to, že máme přívětivý úřad. Je to úřad, který dává jasné informace, v dostatečné rychlosti a kvalitě. Náš magistrát pracuje, a to nejen pro podnikatele, rychle a kvalitně. Aktuálně přemýšlíme o dalších pobídkách pro podnikatele v malé průmyslové zóně,“ uvedl k celorepublikovému vítězství primátor Prostějova František Jura.

Humpolec se může pochlubit dlouhodobě dobrým podnikatelským prostředím, což mu zajistilo stříbrnou pozici. Město jednoznačně boduje vysokým podílem podnikatelů, může se pochlubit velmi vysoký přírůstek obyvatel, stejně jako vysokým počtem studentů a učňů v odborném vzdělávání. K výhodné poloze na dálniční tepně České republiky se přidává také velmi nízká dlouhodobá nezaměstnanost, svědčící o vyváženosti pracovního trhu. V přístupu veřejné správy se Humpolec blýskl vysokými kapitálovými výdaji a vysokou likviditou. O otevřenosti místní radnice nejen směrem k podnikatelům zase svědčí vysoký počet úředních hodin místního úřadu.

„Nejvýhodnější je naše poloha mezi Prahou a Brnem, to není třeba zastírat. Humpolec podnikatelům svědčí dlouhodobě, vedení města ve spolupráci s podnikateli minimalizovalo překážky v podnikání, komunikuje a vychází vstříc. Podnikatele u nás nejvíce v poslední době zajímají pozemky na stavbu bytových domů a bytů. Druhou věcí je rozvoj další průmyslové zóny, ve které chceme dát určitá omezení, aby tam především nebyla výroba zatěžující životní prostředí,“ okomentoval letošní stříbrnou příčku místostarosta Humpolce Vlastimil Brukner.

Brno zaslouženě obhájilo loňskou třetí příčku. Boduje v podnikatelském prostředí vysokým podílem právnických osob a vysokým počtem studentů a učňů v odborném vzdělávání. Další silnou stránkou Brna je velmi vysoký podíl malých a středních firem. V přístupu veřejné správy Brno vyčnívá především svými výsledky v komunikaci v podnikateli. Prokázalo velmi dobré výsledky v testu elektronické komunikace, město má výborné webové stránky ve vztahu k podnikatelům a také nízké místní poplatky.

„Otevřený dialog s podnikatelským sektorem a rozvoj podmínek pro podnikání je jedna z priorit města. Prostřednictvím pravidelných schůzek, workshopů a návštěv ve firmách systematicky zjišťujeme potřeby místních podnikatelů. Daří se nám realizovat konkrétní projekty, jedná se zejména o oblast lákání talentů, popularizaci klíčových ekonomických sektorů s cílem zatraktivnit studium technických a přírodovědných oborů a vhodně prezentovat potenciál místních zaměstnavatelů v souladu s inteligentní specializací regionu,“ zhodnotila celorepublikový úspěch primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Celkové pořadí – Město pro byznys 2018

  1. Prostějov
  2. Humpolec
  3. Brno
  4. Olomouc
  5. Jihlava
  6. Pardubice
  7. Frýdek-Místek
  8. Zlín
  9. Pacov
  10. Pelhřimov
  11. Jablonec nad Nisou
  12. Hranice
  13. Uherské Hradiště
  14. Dobruška
  15. Brandýs nad Labem / Stará Boleslav

 

Srovnávací výzkum Město pro byznys již jedenáctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Detailnímu zkoumání jsou podrobena všechna města a obce s rozšířenou působností v České republice. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. Pořadí vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku. Pro pracovníky městských úřadů, podnikatele ale i širokou veřejnost je sestavován jedinečný žebříček nejlepších měst s největším podnikatelským potenciálem v ČR. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskuzi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR.

CzechInvest zná finalisty 3. ročníku Investičně atraktivního regionu

Samostatnou soutěžní kategorií, kterou vyhlašuje Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest, je Investičně atraktivní region, která hodnotí přístup místních samospráv vůči podnikům a připravenost podnikatelského prostředí dané lokality pro nové soukromé investice. Jejím cílem je především propagace regionů, které aktivně pracují na atraktivitě svého území pro podnikatele. Letošními nominovanými do celostátního kola jsou Polná, Žďár nad Sázavou, Mikulov, Pardubice, Litoměřice, Slavičín a divoké karty CzechInvestu získala města Znojmo a Lanškroun. Nominovaní se utkají před odbornou porotou, která bude zasedat 21. května v Praze. První tři místa v celostátním klání pak budou vyhlášena na 6. června 2019.

Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Partnery jsou společnosti Ekolamp, Eurovia a CzechInvest. Podporovatelem Svaz měst a obcí. Odborným garantem je zpracovatel bonity obcí iRatingu CRIF – Czech Credit Bureau. Zpracovatelem dat pro výzkum Město pro byznys je agentura Datank.

Město pro byznys 2018

Základní informace o výzkumu

Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již jedenáctým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a ve všech městských částech Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.

Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím.

Metodika hodnocení

Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí Hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 15 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF – Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy či největšího online průzkumu platů www.platy.cz. Další data se získávají vlastními „mystery testováními“ a vlastními šetřeními.

Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 23 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:

  • Podnikatelské prostředí – 14 kritérií
  • Přístup veřejné správy – 9 kritérií

1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 14 kritérií (50 % hodnocení)

  • podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
  • podíl firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
  • podíl malých a středních firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s méně než 250 zaměstnanci na 100 ekonomických subjektů); čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
  • vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
  • stabilita krajiny (poměr ekologicky pozitivně využívaných ploch k negativním; pozitivně hodnocené plochy – zahrady, travní porosty, lesy a vodní plochy; negativně hodnocené plochy – orná půda, zastavěná plocha, ostatní plocha); údaj je za celé ORP
  • index stáří (poměr obyvatel ve věku do 15 let ku obyvatelům nad 65 let); čím mladší populace, tím lépe
  • vzdálenost k dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu
  • cena stavebních pozemků (průměrné kupní ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu
  • nezaměstnanost (podíl nezaměstnaných osob); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím je město hodnoceno lépe
  • nezaměstnanost mladých (podíl osob ve věku do 24 let z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je zastoupení osob ve věku do 24 let, tím je město hodnoceno lépe

    dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním úřadě, tím je město lépe hodnoceno
  • průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel portálu platy.cz)
  • změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno
  • počet učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání (podíl učňů a studentů k počtu obyvatel); údaj je za celé OR

2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 9 kritérií (50 % hodnocení)

  • kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
  • výdaje na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu – objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu
  • test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
  • úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny
  • cena vodného a stočného (součet cen vodného a stočného za m3 včetně DPH); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
  • daň z nemovitostí pro podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu