Každý druhý zaměstnanec nechce, aby se jeho nadřízený dozvěděl o jeho aktivitách na sociálních sítích

14. května 2019 – K internetu se během pracovní doby opakovaně přihlásí až 90 % lidí. A je přitom často obtížné rozlišovat mezi soukromými a pracovními online aktivitami. Aktuální průzkum společnosti Kaspersky Lab „Global privacy report“ odhaluje, že se každý druhý Čech (61 %) snaží skrýt svoji aktivitu na sociálních sítích před svými nadřízenými. 47 % Čechů dokonce nechce, aby ani kolegové věděli, co na internetu v práci dělají.

Průměrný zaměstnanec stráví v práci za svůj život neuvěřitelných 13 let a 2 měsíce. Neznamená to ale, že veškerý tento čas věnuje plnění pracovních úkolů. Téměř dvě třetiny (64 %) uživatelů přiznávají, že každý den navštěvují internetové stránky, které nemají s náplní jejich práce nic společného.

Třetině respondentů (29 %) by vadilo, kdyby jejich zaměstnavatelé věděli, jaké webové stránky navštěvují. Zajímavější ale je, že celá polovina (52 %) lidí nechce, aby ani jejich kolegové věděli, co dělají, když jsou online. Průzkum nicméně neodhalil, co je k tomu vede. Jestli za to může obava, že by na ně kolegové mohli donášet, nebo se za tím naopak skrývá respekt k soukromí druhých.

Naopak aktivity na sociálních sítích považuje větší část lidí za méně soukromé, a proto se s nimi rádi pochlubí svým kolegům. Nikoliv však nadřízeným. Domnívají se totiž, že by je mohli potrestat za sníženou produktivitu, nebo poškození dobrého jména firmy. 61 % českých zaměstnanců proto nechce, aby jejich nadřízení věděli a jejich aktivitách na Facebooku nebo Instagramu. Necelá polovina (43 %) si pak nepřeje, aby o těchto aktivitách měli přehled ani jejich kolegové. Dalších 26 % dotázaných Čechů nechce svým zaměstnavatelům ukazovat ani obsah zpráv a e-mailů.  

Negativní kariérní důsledky toho, když se na světlo světa dostaly jejich osobní informace, pocítilo 5 % dotázaných. I takovéto zkušenosti často stojí za tím, že si zaměstnanci snaží budovat dobrou pověst uvnitř organizace a přátelské vztahy s kolegy.

„Ruku v ruce s tím, jak se internet stal nedílnou součástí našich životů, se začala pomalu stírat hranice mezi pracovním a soukromým online světem. Nelze jednoduše říct, jestli je to dobře nebo ne. Taková je dnešní doba. Je ale důležité si uvědomit, že jako zaměstnanec firmy musím být ostražitý, na jaké stránky v práci přistupuji a jaké informace veřejně sdílím. Jedna nevhodná aktivita může mít dlouhodobé a negativní následky pro léta budovanou kariéru,“ varuje Marina Titova, vedoucí spotřebitelského marketingu ve společnosti Kaspersky Lab.

Následujícími tipy by se měli řídit ti, kteří nechtějí doplatit na své online aktivity v pracovní době:

  • Nesdílejte na sociálních sítích nic, co by mohlo být považováno za hanlivé, obscénní, pomlouvačné nebo patřící do soukromí.
  • Mějte na paměti, že systémoví administrátoři mohou mít přinejmenším představu o tom, co na internetu vyhledáváte.
  • Nepomlouvejte, nezastrašujte nebo nediskriminujte kolegy, partnery, konkurenci ani zákazníky. Nedělejte to na sociálních sítích, ale ani v soukromých zprávách nebo
    e-mailech.
  • Nezveřejňujte fotografie zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů ani firemních produktů bez písemného souhlasu zúčastněných.
  • Chraňte své sociální sítě před neoprávněným přístupem cizích uživatelů. V tom vám pomůže správce hesel, jako je například Kaspersky Password Manager.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je mezinárodní společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností již více než 21 let. Své rozsáhlé odborné znalosti kybernetických hrozeb využívá Kaspersky Lab při vytváření bezpečnostních řešení a služeb nové generace zaměřených na ochranu podniků, kritické infrastruktury, vládních organizací a uživatelů po celém světě. Portfolio společnosti zahrnuje špičkové zabezpečení koncových bodů a specializovaná bezpečnostní řešení a služby sloužící k ochraně proti sofistikovaným a neustále se vyvíjejícím digitálním hrozbám. Technologie Kaspersky Lab chrání celosvětově více než 400 milionů uživatelů a 270 tisíc korporátních klientů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.

Reklamy