České firmy upozorňují na často nízkou produktivitu letních brigádníků. Odborníci varují i před podvodnými nabídkami

Praha, 31. května 2019 – V měsíci květnu poptávají české firmy vůbec nejvíc brigádníků v roce. Na čistě letní výpomoci pak cílí především až v průběhu prázdnin. Existují však i výjimky, které hledají letní brigádníky už půl roku dopředu. Část společností zároveň upozorňuje na nízkou produktivitu některých brigádníků, zejména studentů. Podle odborníků je v tomto směru řešením spolupráce s dětmi zaměstnanců nebo s brigádníky z předchozích let. Experti taktéž varují před některými podvodnými nabídkami brigád, zejména za zahraničí.

Sezóna letních brigád se rychle blíží, během jara se na ni připravují zejména firmy, které na období prázdnin vypisují volné pozice. „Podle našich statistik se největší počet brigád v roce zadá v květnu, ale z toho je jen velmi malé množství s nástupem od 1. 7. Největší zájem ze strany uchazečů je pak v srpnu. Čistě letní výpomoci si firmy, soukromníci i pracovní agentury zadávají nejvíce v červenci a srpnu, tvoří zhruba 60 % ze všech inzerovaných nabídek. Je vždy lepší, pokud firmy s náborem začnou co nejdříve, ať mají časovou rezervu a nemusí se stresovat.“ řekl Daniel Hrtáň, jednatel společnosti Fajn-brigady.cz.

Jeho slova potvrzují i zástupci jednotlivých společností. „Před létem se vše snažíme řešit s dostatečným předstihem, tedy ideálně už během května,“ řekla Bohumila Žáková, vedoucí personálního oddělení společnosti Enbra, která se zabývá prodejem otopné techniky. Naopak firmy, které shánějí větší množství brigádníků na léto, se na jejich nábor zaměřují už začátkem roku. „Letos jsme navýšili kapacitu našich táborů na 5000 míst. Tomu odpovídá i počet výchovného a provozního personálu, který se vyšplhal na 300 brigádníků. S jejich hledáním jsme proto začali už v zimě, období dvou měsíců do letních prázdnin pak využíváme k celkovému proškolení personálu,“ řekl Michal Chmelař z Agentury Tapaza pořádající letní dětské tábory.

Nízká produktivita studentů

Zatímco některé firmy počítají se stabilním náborem i několika desítek brigádníků během léta, v jiných se může situace rok od roku lišit. „Vloni jsme řešili brigádníky prakticky po celý rok, nejen přes léto. Odvíjelo se to od postupného růstu tržeb velkoobchodu. Extrémem bylo loňské září, kdy jsme s 30 brigádníky složitě vykrývali provoz a vychystávání zboží na rozvozy. Letos v létě počítáme s tím, že se bude jednat pouze o jednotky brigádníků,“ uvedl předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.

Nejčastějšími brigádníky bývají zpravidla studenti, existují však i četné výjimky. „Často se setkáváme s tím, že se jedná o běžné pracující lidi, kteří tuto brigádu vykonávají ve svém volnu, například během dovolené,“ doplnil Chmelař. Právě studentům však přitom podle Mazáka často chybí dostatečná produktivita. „Studenti berou brigádu jako jednorázový přivýdělek. Je proto potřeba je sledovat, v jejich práci lze často hledat velké rozdíly. Zatímco někteří pracovat chtějí a umějí, u jiných je situace opačná,“ doplnil Mazák.

Podle Marcely Vyskokové z personální agentury Advantage Consulting se některé firmy tento problém snaží řešit náborem studujících dětí svých zaměstnanců. „Takoví brigádníci jsou mnohem zodpovědnější, protože pracují ve stejné firmě jako rodiče a mnohdy mají možnost i přímo poznat jejich práci,“ uvedla.

Náskok firem před agenturami

Variantou je také navázaní spolupráce s brigádníky z minulých let, kteří se dané firmě osvědčili. „S brigádníky máme velmi dobré zkušenosti, vzhledem k celoroční spolupráci se školami se nám intenzivně hlásí i sami. Ne jednou se stalo, že u nás nakonec zůstali natrvalo,“ řekla Žáková. Mezi firmami v posledních letech také roste konkurence, aby pracovníkům v létě nabídly zajímavé podmínky.

„Uchazeče se snaží zaujmout různými způsoby, nejenom finančními odměnami. Oblíbené jsou i jiné typy benefitů jako výplata po směně či týdně a home office,“ popsal Hrtáň. Mezi další populární benefity pak lze zařadit i rozložení směn nebo příplatky za víkendové či noční směny. „Pokud je odměna menší, dorovnávají to firmy většinou benefity jako občerstvení či zdarma oběd nebo slevu na výrobky,“ doplnila Vyskoková.

Brigádu je možné sjednat si buď prostřednictvím agentury nebo přímo u daného zaměstnavatele. V prvním případě odpadá pro zájemce většina administrativy, zároveň to však znamená také nižší odměnu. Podle odborníků přitom existují dva typy uchazečů. „Jedni agentury ze zásady odmítají, druhým nevadí. V našem případě nejvíce brigád inzerují firmy, a to zhruba ze tří čtvrtin, v 16 procentech pak agentury,“ přiblížil Hrtáň.

Nábor letních brigádníků se však netýká všech firem v Česku. „V závodě nemáme takový chod, abychom brali letní brigádníky. Práce často vyžaduje potřebnou odbornost a dovednosti, zpravidla ji proto zastávají pouze kmenoví zaměstnanci. V letních měsících máme navíc celozávodní dovolené,“ řekl Jiří Prášil mladší, výkonný ředitel koncernu ZKL, který se zabývá výrobou ložisek.

Podvodné nabídky ze zahraničí

Variantou pro tuzemské zájemce je také brigáda v zahraničí, kde zpravidla mohou získat více peněz. V posledních letech se však množí počet podvodných nabídek. „Jejich součástí je často snový výdělek, se kterým se pojí vstupní poplatek. Po jeho uhrazení se však zájemci už nikdo neozve. Odolat vysokému ohodnocení a lákavým pracovním podmínkám není často snadné. Důkladný výběr zprostředkovatele brigády ale lidi před podvodníky může ochránit. Jednoduchou radou, jak nenaletět, je důkladně si prověřit zprostředkovatele brigády,“ řekla Vyskoková. Podle ní je zároveň nutné vždy i kratší brigádu smluvně podložit. „Nejčastěji jedná o dohodu o provedení práce, ústní dohody neplatí,“ uzavřela.

Družstvo CBA CZ

Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá více než 1000 prodejen a produkuje obrat více než 3 miliardy Kč. Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek.

Společnost ENBRA

Firma ENBRA byla založena roku 1991 a od svých počátků až do dnešní doby se profiluje jako klíčový hráč v oblasti technického zařízení budov. Obchodní a zakázkové aktivity společnosti zahrnují mimo jiné také oblast měření spotřeby vody a tepla, indikace dodaného tepla v bytech, rozúčtování nákladů na vytápění, dodávky bojlerů, kotlů, tepelných čerpadel, energetické audity budov a mnoho dalšího. Společnost ENBRA provozuje rovněž nejrozsáhlejší síť špičkově vybavených autorizovaných metrologických středisek v ČR a SR.

Koncern ZKL

Koncern ZKL vznikl integrací českého ložiskového průmyslu s více než sedmdesátiletou tradicí zajišťujícího výzkum, vývoj, výrobu a prodej ložisek ZKL. Vznik koncernu je datován k 1. 7. 1999. ZKL je největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě. ZKL Group se zaměřuje především na vývoj a výrobu svých produktů. Proto oblast prodeje, podpory a obsluhy koncových uživatelů zajišťuje obchodní organizace ZKL Bearings CZ, a. s., která kromě přímého zaměření na partnery z oblasti OEM spolupracuje také s rozsáhlou sítí autorizovaných distributorů. Ve významných světových teritoriích pak zajišťují prodej a podporu přímo také dceřiné společnosti koncernu ZKL