New TV jako odpověď na měnící se divácké návyky

Český televizní trh stojí před výrazným mezníkem, kterým je zahájení přechodu z DVB–T na DVB–T2. Už při přecházení z analogového vysílání na DVB–T v roce 2012 jsme na televizním trhu zaznamenali revoluci. Vznikla celá řada nových televizních stanic, většinou tematicky zaměřených, a diváci měli náhle mnohem větší výběr obsahu, který mohou sledovat. Další prostor pro nové TV stanice vznikne také po druhé vlně digitalizace, která bude zahájena již na podzim tohoto roku. Společně se vznikem nových TV stanic ale můžeme očekávat ještě větší fragmentaci sledovanosti. Pro jednotlivé stanice bude udržení diváka o to větší výzvou.

Občas můžeme slýchat, že je televize jako médium již přežitá nebo mrtvá. Data ale hovoří o opaku. Televize dnes denně osloví téměř ¾ Čechů starších 15 let, ti jejím sledováním stráví v průměru 3 hodiny a 45 minut, tedy o 0,5 hodiny více než například před 10 lety. Avšak k jisté změně došlo, ačkoli by data mohla indikovat opak. V první řadě – pozornost českých diváků se dělí mezi nejvíce televizních stanic v historii. Zatímco se v roce 2009 podílelo na 80 % sledovanosti 5 největších TV stanic, dnes se na stejné míře sledovanosti podílí již 13 TV stanic. Po druhé vlně digitalizace můžeme předpokládat, že se jejich počet ještě zvýší. Televizní chování diváků se však mění ještě v jedné rovině. Nejvíce je to patrné u mladší věkové kategorie ve věku 15–34 let. Ačkoliv průměrný čas trávený sledováním televize roste, pro uvedenou věkovou kategorii platí něco jiného. Mladší diváci si totiž kromě živého vysílání v televizi rádi pustí oblíbený pořad i zpětně, nebo si vyberou film v některé z VOD služeb. Stále oblíbenější je také zhlédnutí více dílů jednoho seriálu najednou. Mladší diváci tedy sice věnují menší pozornost živé televizi, ale před televizními obrazovkami tráví stále stejně času – akorát jinak.

Aby televizní stanice udržely tempo s měnícími se diváckými požadavky, potřebují reagovat. Diváka je potřeba zaujmout relevantním obsahem odpovídajícím trendům, a to napříč všemi platformami a zařízeními. Přesně takovou cestu nabízí model New TV aplikovaný v některých zemích v zahraničí. Divák díky němu získává přístup k jednomu typu televizního obsahu na různých platformách a zařízeních, obsah mu je navíc k dispozici kdykoliv a odkudkoliv, a získává tak mnohem větší kontrolu nad svým uživatelským zážitkem. Oblíbené pořady může navíc sledovat až několik dní zpětně. S novým modelem se zároveň proměňuje myšlenka toho, co si lidé představují pod pojmem „koukat na televizi“. Dnes to není jen o sledování živého televizního vysílání, ale právě o zpětném sledování TV a zhlédnutí seriálů a filmů na VOD aplikacích. Jednou z variant, jak se proměňujícím uživatelským zvyklostem přizpůsobit, bude tedy obsazení více platforem, vhodnou cestou může být i propojení s dalšími TV stanicemi a vytvořením vlastní VOD aplikace. Diváci mohou takový obsah sledovat buď prostřednictvím předplatného (SVOD) či po zhlédnutí reklam (AVOD).

Aktuální dění na televizním trhu komentuje Michaela Vasilová, Managing Director ve společnosti Atmedia

Reklamy