Amazon králem žebříčku nejhodnotnějších značek světa BrandZ TOP 100 2019

  • Značky s širokým „ekosystémem“ si získávají přízeň zákazníků na úkor tradičních kategorií
  • Značky spotřebitelských technologií překonávají hodnotovou hranici 1 bilionu USD
  • Roste poptávka po ‘mindful marketingu,’ protože lidé hledí na etické aspekty podnikání

11.ČERVNA 2019 New York, USA – Amazon se stal nejhodnotnější značkou světa podle žebříčku BrandZTM Top 100 2019, který dnes na Newyorské burze publikovaly společnosti WPP a Kantar.

Úspěšné akvizice Amazonu, které mu zajistily nové zdroje příjmů, výborný zákaznický servis a schopnost udržet si náskok před konkurencí díky nabídce širokého ekosystému produktů a služeb, umožnily Amazonu průběžně zvyšovat tempo růstu hodnoty značky.

Technologické značky vedou žebříček BrandZTM Top 100 od jeho prvního globálního uvedení v roce 2006, kdy na vrcholu stanul Microsoft.

Společnosti Amazon vzrostla hodnota značky z roku na rok o úctyhodných 52 % na 315,5 miliardy USD. Amazon tak předstihl Apple (č.2, 309,5 miliardy USD) a Google (č.3, 309 miliard USD) a ukončil tak nadvládu těchto technologických gigantů trvající 12 let. Hodnota značky Apple se zvýšila z roku na rok o 3 % a hodnota značky Google o 2 %.

V Top 10 zůstává na 6. místě Facebook.  Alibaba předstihla Tencent a stala se nejhodnotnější čínskou značkou. Vystoupala o dvě místa výš na 7. pozici s růstem hodnoty značky o 16 % na 131,2 miliardy USD. Tencent se propadl o tři místa na 8. pozici. Jeho hodnota značky poklesla o 27 % na 130,9 miliard USD, což BrandZ přisuzuje silně kolísajícímu prostředí, ve němž se značky musí neustále snažit předvídat vyvíjející se potřeby a očekávání zákazníků.

Zatímco ostatní sociální sítě čelí otázkám důvěry a atraktivity, Instagram (č.44, 28,2 miliardy USD), aktuálně s více než 1 miliardou uživatelů po celém světě, se stal skokanem roku. Poskočil v žebříčku o 47 míst a hodnota jeho značky vzrostla o 95 %.

Lululemon, jógou inspirovaná značka sportovního oblečení, je druhou nejrychleji rostoucí značkou s meziročním růstem o 77 %. Její hodnota se vyšplhala na 6,92 miliardy USD.

Růstoví rekordmani jako Netflix (+65 %, č. 34, 34,3 miliardy USD), Amazon (+52 %, 315,5 miliardy USD) a Uber (+51 %, č. 53, 24,2 miliardy USD) odrážejí rychle se měnící svět řízený technologiemi, kde zákazníci kladou větší důraz na rozmanité zkušenosti se značkou.

David Roth, CEO The Store WPP EMEA a Asie a šéf BrandZ, k tomu uvádí: “Výrazný nárůst hodnoty letošních top 100 značek je důkazem síly investic do rozvoje značek. Za tímto oslnivým údajem se skrývá úspěch, který plyne z nového fenoménu budování „ekosystémů značek“. Sledujeme posun od značek, které fungují v rámci jednotlivých produktových kategorií nebo oblastí služeb do nové éry velmi „disruptivních“ ekosystémů. Firmy musí pochopit hodnotu, kterou jim tento model může pro jejich značky přinést. Chtějí-li v budoucnu uspět, měly by si tento přístup osvojit.”

BrandZ Top 10 nejhodnotnější značky světa 2019

Pořadí 2019 Značka Kategorie Hodnota značky 2019 ($MLD) Změna hodnoty Pořadí 2018
1 Amazon Retail 315,505 +52 % 3
2 Apple Technologie 309,527 +3 % 2
3 Google Technologie 309,000 +2 % 1
4 Microsoft Technologie 251,244 +25 % 4
5 Visa Platební systémy 177,918 +22 % 7
6 Facebook Technologie 158,968 -2 % 6
7 Alibaba Retail 131,246 +16 % 9
8 Tencent Technologie 130,862 -27 % 5
9 McDonald’s Fast Food 130,368 +3 % 8
10 AT&T Telekomunikace 108,375 +2 % 10

Bez ohledu na ekonomickou nejistotu provázející americká a čínská obchodní cla, hodnota značek světového žebříčku BrandZ Top 100 vzrostla za poslední rok o 328 miliard USD. Jejich kumulovaná hodnota tak činí zhruba 4,7 bilionu USD. To je srovnatelné s kumulovanou hodnotou HDP Španělska, Korey a Ruska.

Velký podíl této hodnoty pochází z technologických značek, jejichž kumulovaná hodnota nyní přesahuje 1 bilion USD. Jedná se například o nováčky Xiaomi (č.74, 19,8 miliard USD), značku čínských mobilních zařízení, která využívá internet věcí (IoT) k propojení chytrých zařízení a která v současnosti zažívá rapidně rostoucí poptávku v zemích jako jsou Rusko, Indie a Malajsie. Další čínská značka Meituan (č.78, 18,8 miliard USD), je technologická platforma, která je považována za disruptora kategorie. Zákazník zde nalezne cokoliv od dovážky jídla, rezervace pokojů, projížďky na koni až po vypůjčení kola. Také Uber využívá model ekosystému a expanduje do dalších oblastí, jako je dovážka jídla a další služby. Značka Haier (č.89, 16,3 miliardy USD), největší světová platforma domácích spotřebičů a IoT, zaměřuje své aktivity na vytvoření otevřeného ekosystému společně se svými zákazníky a partnery.

Doreen Wang, Kantar Global Head pro BrandZ, dodává: „Fenomenální růst hodnoty značky Amazon o téměř 108 miliard USD za poslední rok je potvrzením faktu, že značky jsou stále méně připoutány k jednotlivým kategoriím a regionům. Hranice se rozpínají a technologie umožňují značkám jako Amazon, Google a Alibaba nabízet škálu služeb napříč širokým spotřebitelským spektrem. S využitím svých zákaznických zkušeností a expertízy přecházejí do oblasti služeb, kde si vytváří další prostor pro růst. Modely disruptivních ekosystémů se rozmáhají především v Asii, kde jsou spotřebitelé více technologicky zdatní a kde se značky zapojují do všech oblastí každodenního života lidí.”

Hlavní trendy letošního žebříčku BrandZ Global Top 100 jsou:

  • Luxus je nejrychleji rostoucí kategorií (+29 %), následuje Retail (+25 %), motorem růstu je změna v preferencích generací Y a Z, a jejich zaměření na digitální kanály.
  • Dominují kategorie Technologie, Finance a Retail, jsou to nositelé více než dvou třetin celkové hodnoty všech značek.
  • V Top 100 žebříčku je 9 nováčků, převážně z řad čínských a amerických technologických značek s disruptivním obchodním modelem – mezi jinými Dell Technologies, Xbox, Haier, Meituan a Xiaomi.
  • Asijské značky posilují svou přítomnost díky 15 čínským, třem indickým a jedné indonéské značce a zvyšují zastoupení tohoto regionu v žebříčku s celkem 23 značkami, včetně například LIC a Tata Consultancy Services.
  • Objevuje se nová generace značek – značky Generace Z (etablované po roce 1996), které jsou svým tempem růstu velmi odlišné. Mezi nimi sledujeme vysoké navyšování hodnoty za každý rok existence – téměř čtyřikrát více než značky, které vznikly mezi lety 1977 a 1995. V žebříčku BrandZ Top 100 je zastoupeno celkem 23 značek GenZ, které jsou na trhu průměrně 16 let v porovnání s 18 značkami s průměrným stářím 33 let.
  • Udržitelné značky – firmy jsou aktivní v oblastech “společenské zodpovědnosti”, především prostřednictvím sociálních, environmentálních a korporátních iniciativ.
  • Obchodní války mezi Čínou a Spojenými státy ovlivnily růst značek žebříčku Top 100, který v posledních dvanácti měsících zpomalil na 7 %. Vnímání zákazníků bylo zasaženo obchodními cly ovlivňujícími několik kategorií. Nejvíce utrpěly segmenty automobilů, logistiky a bankovnictví.

Zprávu a žebříčky BrandZ™ Top 100 nejhodnotnějších značek světa a mnoho dalšího ze zjištění v klíčových regionech světa a 14 tržních odvětvích naleznete online zde. Globální report, žebříčky, grafy a články jsou k nalezení v aplikaci BrandZ, zahrnující stejné oblasti pro všechny regionální reporty a je zdarma ke stažení pro Apple IOS a všechna zařízení s operačním systémem Android na www.brandz.com/mobile nebo vyhledávejte dle klíčového slova BrandZ v iTunes nebo GooglePlay.

O žebříčku BrandZ™ Top 100 nejhodnotnějších značek světa

Letos jde o 14. ročník žebříčku, který realizuje Kantar, konzultační firma v oblasti výzkumu trhu, pro společnost WPP.

Hodnocení kombinuje expertní analýzu tržních dat od společnosti Bloomberg s rozsáhlým spotřebitelským výzkumem realizovaným s více než 3,7 miliony spotřebitelů po celém světě. Zahrnuje více než 166 000 různých značek na více než 50 trzích.

Jako jediné hodnocení značek, které je založené na analýze názoru spotřebitelů, umožňují výsledky BrandZTM firmám rozpoznat sílu své značky na trhu a využít tato data jako strategickou oporu pro dlouhodobé budování hodnoty.  

Kritéria jsou následující:

 

  • Značka je ve vlastnictví veřejně obchodované firmy nebo jsou její finanční údaje dostupné na veřejné doméně
  • Bankovní značky mají alespoň 20 procent svých výdělků z retailového bankovnictví
  • „Jednorožci“: jejich poslední ocenění je veřejně dostupné (v předchozích letech byly analyzované pouze značky veřejně obchodované nebo auditované).

Hodnocení značek BrandZTM a reporty zahrnují tyto země: Austrálie, Čína, Francie, Německo, Indie, Indonésie, Itálie, Latinská Amerika (Argentina, Brazílie, Chile, Kolumbie, Mexiko, Peru), Holandsko, Jižní Afrika, Španělsko, Velká Británie, USA. Nově byly v roce 2019 zahrnuty Kanada a Japonsko.

O Kantaru

Kantar je vedoucí datová, analytická a konzultační společnost. O tom, jak lidé žijí, nakupují, hlasují, sledují či sdílí, víme více než ostatní. Pomáháme značkám růst v celém marketingovém a prodejním cyklu. Kantar je součástí WPP, která má své klienty mezi více než polovinou společností zařazených v žebříčku Fortune 500 ve 100 zemích světa. Díky řadě mediálních řešení pro měření kampaní a jejich efektu na tradičních a digitálních kanálech pomáhá Kantar v mediálním světě zadavatelům s rozhodnutími, která mají vliv na růst značky.

O WPP

WPP je světová jednička v poskytování komunikačních služeb. Skupina poskytuje komplexní služby včetně digital, ecommerce a shopper marketingu; řízení investic do reklamy & médií; řízení investic do dat; public relations & public affairs; brand consulting; a komunikační služby v oblasti health&wellness. Pro více informací navštivte www.wpp.com