Rodiče chtějí, aby se děti na táborech učily samostatnosti a týmové spolupráci. Na zákazu mobilních telefonů během táborů se ale neshodnou, zjistil průzkum T-Mobile

  • Dvě třetiny rodičů uvedly, že s dítětem na táboře komunikovat nepotřebují

 

  • Přes 10 % rodičů očekává, že bude s dítětem na táboře intenzivně komunikovat i několikrát denně

 

  • Mobil na táboře omezuje navazování vztahů a paradoxně zvyšuje stesk po domově, říká terapeut

24. června, Praha – Kdo čeká, že většina rodičů vyžaduje s dětmi na letních táborech denní kontakt přes mobilní telefon, toho průzkum společnosti T-Mobile vyvede z omylu. Dvě třetiny rodičů uvedly, že s dítětem na táboře v podstatě komunikovat nepotřebují. Většina pro své děti ani nevyžaduje dostupnou Wi-Fi síť. Letní tábor dospělí stále vnímají jako příležitost, aby se děti naučily samostatnosti a týmové spolupráci, a fungovaly bez moderních technologií, ke kterým právě mobily patří.

Tento postoj odpovídá vzpomínkám dotázaných na tábory z jejich dětství. Třetina říká, že rodičům za celý třítýdenní tábor napsala jen jednou, pouze 29 % tvrdí, že psalo třikrát a víc. Dle očekávání mnohem více dopisů a pohledů posílaly holčičky (40 % dotázaných žen) než kluci (22 % dotázaných mužů). Podobně to bylo s rodičovskými návštěvami: 63 % uvedlo, že je rodiče nepřijeli navštívit ani jednou, 30 % jen jednou.  

„Zjistili jsme, že moderní doba přemýšlení rodičů nezměnila. Chtějí, aby si děti tábory užily stejně jako kdysi oni. Vítají také, že si jejich děti od moderních technologií odpočinou a se svými vrstevníky stráví čas off-line,“ říká manažerka firemní komunikace T-Mobile Martina Kemrová. 66 % rodičů si dovede představit, že by během tábora nebyli s dětmi vůbec v kontaktu přes mobil. Dalších 12 % by s tím nemělo problém v odůvodněných případech. Jen 7 % je zvyklých být s dětmi v kontaktu několikrát za den. Většina rodičů (60 %) nepodporuje ani přístup k Wi-Fi síti. Jen 25 % rodičů přijde volně dostupný internet na táboře užitečný a 15 % toto téma vůbec neřeší.

Patří mobily na dětský tábor?

Z průzkumu vyplývá, že téměř 55 % rodičů stačí, když dostanou zprávu od dětí, že na tábor dorazily v pořádku a následně je v případě nutnosti bude informovat vedoucí. Jen 15 % rodičů by bylo rádo v kontaktu s dítětem alespoň jednou denně a přes 10 % rodičů očekává, že bude s dítětem intenzivně komunikovat i několikrát denně. To však táboroví vedoucí i psychologové vnímají jako problém.

Častá komunikace s rodiči může dětem na táboře spíš uškodit. „Mobilní telefon odvádí pozornost dítěte, které se pak není schopno soustředit na přítomný okamžik v rámci tábora,“ potvrzuje terapeut Lucian Kantor a doplňuje: „Mobilní telefon by dítě mělo při odjezdu na tábor nechat doma, protože smyslem tábora je vytvářet vrstevnické vztahy a učit se komunikovat ve skupině. Tento názor zastávám nejenom jako rodinný terapeut, ale i jako dlouholetý účastník dětských táborů a školitel pracovníků pracujících s dětským kolektivem.“

Tradice, ale i GPS technologie

Přesto se dnešní tábory musí vyrovnávat s nástupem technologií. „V přihlášce máme uvedeno, že děti nesmějí mít na táboře u sebe elektroniku. Akci pořádně prožijí a lépe se vyrovnají se steskem po domově. Na táboře máme 20 jednoduchých erárních telefonů, které dovedou pouze volat a posílat SMS. Ty dáváme vedoucím skupinek na různé hry a aktivity,“ říká Vít Kubíček, vedoucí táborového Střediska Radost v Orlických horách.

Podobný přístup mají i skauti. „Věříme, že rodiče dávají děti do skautu proto, že v nich rozvíjí samostatnost a zodpovědnost, a jsou tedy připraveni dát jim k tomu prostor bez přehnané kontroly,“ vysvětluje mluvčí českého Junáka Barbora Trojak. Skauti moderní technologie využívají během školního roku, ať už jde o mapy, počasí, lov kešek, plánování tras nebo určování rostlin. Většina skautských táborů ale probíhá v přírodě bez elektřiny, a tak je využití technologií omezené. „Skautské oddíly přistupují k mobilům různě. Často mohou rodiče v určitý čas během do tábora volat, spíše ale vedoucím. Na některých táborech bude určitě fungovat i dohoda, že v určitý čas během dne, například o poledním klidu, si mohou kluci a holky mobily zapnout,“ doplňuje Trojak.

Zájem o tábory proti „starým časům“ poklesl

Na tábory jezdilo 87 % dotazovaných a své děti jich na ně dnes neposílá 27 %. U těch, kteří tak činí, jsou nejoblíbenější příměstské tábory (39 %). Klasické letní stanové tábory jsou favoritem pro 34 % rodičů, do sportovních táborů své děti posílá 24 %. Na skautské tábory své děti vysílá 9 % rodičů. Délka pobytů je proti třítýdenním táborům dnešních rodičů jednoznačně kratší. Děti 78 % rodičů stráví během prázdnin na jednom či dvou táborech jeden či maximálně dva týdny. Jen 18 rodičů říká, že jejich děti mimo domov prožijí třítýdenní nebo delší dobrodružství – složené ale z více táborů. Na jeden dlouhý třítýdenní tábor jezdí jen děti 4 % rodičů.

O společnosti

Společnost T-Mobile Czech Republic, člen mezinárodní telekomunikační skupiny Deutsche Telekom, vloni oslavila 20 let na českém trhu. S více než šesti miliony mobilních zákazníků je jedničkou na českém mobilním trhu.
T-Mobile je ale především integrovaným operátorem a kromě telekomunikačních služeb nabízí i komplexní ICT řešení nejen pro firmy. Svým klientům poskytuje nadstandardní služby ve vysokorychlostní síti a špičkové inovace v oblasti technologií.

T-Mobile Czech Republic, zakládající člen národní sítě UN Global Compact v České republice, klade důraz na odpovědný přístup k okolí a ke společnosti. Drží se férových pravidel podnikání, pomáhá na svět prospěšným aplikacím a službám, podporuje neziskové organizace, drobné podnikatele i jednotlivce a pomáhá při mimořádných událostech. Zaměstnanci společnosti působí jako dobrovolníci na řadě míst celé republiky.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz, www.t-press.cz, www.t-mobile.cz/pomahame (informace o společenské odpovědnosti) a www.rozjezdy.cz (T-Mobile Rozjezdy – program podpory drobných podnikatelů).

Reklamy