Šanon je stále víc než cloud. České firmy se v kancelářích drží papíru

PRAHA, 20. srpna 2019 – Budoucnost kanceláří je zcela jistě digitální, tvrdí to většina firem 

oslovených v průzkumu společnosti Canon. Zároveň ale přiznávají, že se zatím bez papíru obejít neumějí. Tři čtvrtiny reprezentativního vzorku českých firem stále veškeré smlouvy, objednávky či další vnitřní procesy řeší výhradně na papíře. O poznání lepší je jejich připravenost na práci na dálku. Vše potřebné pro home office dnes má už každý druhý podnik.

Přetrvávající „papírovost“ českých firem v rámci výsledků průzkumu společnosti Canon podtrhuje fakt, že polovina oslovených automaticky tiskne veškeré dokumenty, faxy a elektronické faktury dříve, než jsou postoupeny k dalšímu zpracování. Podobně tak zhruba každá druhá firma většinu důležitých věcí projednává v papírové podobě a stejně je i ukládá.

„Ve výsledcích našeho průzkumu se projevuje určitý konzervatismus českých kanceláří. Šanon je pro firmy stále více než cloud. Polovina respondentů si ale také stěžuje, že je v práci zavalena papírem a papírovými procesy. Tam, kde vlastní multifunkční kancelářská zařízení, téměř z poloviny přiznávají, že jej využívají spíše pro kopírování než skenování. Což je také výmluvné,“ říká Eva Kučmášová, ředitelka korporátní a marketingové komunikace společnosti Canon.

I přes přetrvávající důraz na papír nelze říci, že by české firmy digitalizaci svých dokumentů nepovažovaly za jedno z vůdčích témat. Důležitost toho, aby procesy probíhaly elektronicky, však podle dat z průzkumu významně roste s velikostí firmy. U velkých podniků s ročním obratem přes 1,25 miliardy korun je tato důležitost na 72 %, naopak u malých firem s obratem do 3 milionů je bezpapírovost důležitá pouze z 53 %.

„Těší nás, že si větší firmy stále více uvědomují prostor pro navýšení efektivity svého provozu skrze posun do opravdu digitální kanceláře. Snižuje se tím nejen zatížení životního prostředí, ale také všech zaměstnanců, kteří dnes zbytečně ztrácejí čas a nervy při hledání založeného klíčového dokumentu. Tento trend podporuje také historicky nízká nezaměstnanost, která nutí firmy zvažovat, kde je možné lidskou sílu smysluplně nahradit,“ říká k výsledkům šéfka komunikace Canon.  

Práce z domu? Jsme připraveni

V průzkumu společnosti Canon najdeme různé motivace firem pro větší digitalizaci každodenních firemních procesů. Čtyři pětiny oslovených uvádí jako důvod k přechodu na jedničky a nuly časovou efektivitu, zatímco 73 % firem má na zřeteli především úsporu nákladů. Trojici nejzmiňovanějších důvodů uzavírá umožnění práce z domova.

Polovina oslovených českých firem ale uvedla, že již nyní má veškeré zázemí a vybavení pro plnohodnotnou práci mimo kancelář. Dalších deset procent pak hodlá tyto nástroje zavést. „Home office je příkladem procesu, jehož vznik usnadnila právě digitalizace dokumentů. Stále ale existují brzdy, které firmám brání v dalšímu rozvoji soustavnější práce odkudkoliv. Příkladem jsou papírové smlouvy a objednávky, které chodí poštou do kanceláře,“ uvádí Eva Kučmášová.

Její slova potvrzuje fakt, že dle průzkumu služeb digitální podatelny, kterou firmám již několik let Canon nabízí, využívá zatím pouze třetina podniků. Zavést automatizovaný příjem, digitalizaci a distribuci pošty nyní plánuje další desetina firem. Automatické zpracování faktur, kterých Canon Delivery Centre v Praze a Ostravě pro klienty z celého světa zdigitalizuje a vytěží přes deset milionů ročně, má dnes zavedena jen každá třetí firma a další čtvrtina oslovených chce výhody tohoto procesu začít využívat.

Kvalitnější a plnohodnotnější práci z domu nahrává i fakt, že v téměř každém druhém podniku už nyní probíhají firemní porady bez tištěných podkladů. Dalších 32 % procent firem plánuje na bezpapírová interní jednání přejít v brzké budoucnosti.

„Papír z českých kanceláří zatím nijak rychle nemizí, ale podobně jako ve zbytku západní Evropy sledujeme trendy, které společně ke stále větší digitalizaci firem v Česku vedou. Výhody zkrátka již dnes výrazně převyšují náklady na zavádění nových technologií a procesů,“ shrnuje Eva Kučmášová ze společnosti Canon, která se prostřednictvím svého projektu Kancelář budoucnosti snaží nabízet inspirace a vize pro moderní pracovní prostředí.

  O projektu Kancelář budoucnosti

V kanceláři tráví většina lidí velkou část svého života. To, jak nové technologie a přístupy v mnoha oblastech mění a budou měnit kanceláře, proto ovlivní také jeho kvalitu. Ambicí projektu Kancelář budoucnosti je přispět ke zmapování těchto trendů a nabídnout prostřednictvím našeho think tanku na speciální stránce vizi pracovního prostředí v roce 2037. 

Projekt Kancelář budoucnosti přináší inspirativní články i běžné postřehy z pracovního života a nabízí je k zamyšlení. Prvním vrcholem celého projektu byla 9. října 2018 odborná konference, za účasti vybraných členů think tanku.

Partnerem projektu je společnost Canon, která je už dnes průvodcem řady firem do digitálního světa. Jako globální lídr v inovacích poskytuje služby z oblasti zpracování obrazu či tiskových služeb a je dodavatelem inteligentních kancelářských řešení jako automatické zpracování faktur, digitální podatelna nebo správa firemních dokumentů. 

Canon dále podporuje také projekty Kopírka hledá kancelář a setkává se s podnikateli v rámci soutěže Firma roku.
O společnosti Canon Europe

Canon Europe je zastoupení japonské společnosti Canon Inc., globálního poskytovatele technologií a služeb z oblasti zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává 18 tisíc lidí. Na celkových celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou. 

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Canon obohacuje životy běžných lidí i firem prostřednictvím inovací v mnoha segmentech – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie. 

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon minimalizovali množství produkovaného odpadu. 

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

 

Reklamy