Na prohlídky k lékaři se může online objednávat už 1 000 000 pacientů

V roce 2017 uvedla společnost Plus4U Medical s.r.o. na trh online rezervační systém +4U Lékař pro zdravotníky a ambulantní zdravotnická zařízení, který má lékařům a pacientům zjednodušit komunikaci při objednávání se na pravidelné prohlídky a díky upozorněním na nadcházející návštěvy ordinace také dlouhodobě zvyšovat docházku pacientů na preventivní prohlídky. Za dva roky ostrého provozu systému ho využívá přes 450 zdravotníků, kteří v něm evidují již 1 000 000 pacientů. 

Společnost Plus4U Medical a celá myšlenka vývoje informačních zdravotnických systémů vznikla na základě nutnosti řešit „obyčejné“ problémy, se kterými se pacienti i lékaři setkávají. Ať už jsou to přeplněné čekárny, nemožnost se do ordinace dovolat a domluvit si termín, nebo že zapomeneme, že se k lékaři máme vůbec objednat, uvedl Jan Měřinský, člen představenstva společnosti Plus4U a.s. 

S vývojem informačního systému +4U Lékař, který by tyto problémy pomohl alespoň částečně vyřešit, se začalo v roce 2016 pod střechou holdingu Unicorn, do něhož patří i skupina firem Plus4U. Systém měl v první řadě snižovat administrativní zátěž lékařů a sester, uvolnit přeplněné čekárny a umožnit pacientům domluvit si termín prohlídky jinak než telefonicky či osobně během ordinační doby. Tento způsob komunikace nyní může v +4U Lékař využívat už milion pacientů a 450 zdravotníků v České republice a na Slovensku. 

Prevenci zanedbává až třetina dospělých

Pro lékaře ale není výše zmíněné těmi klíčovými vlastnostmi a přidanou hodnotou rezervačního systému. Jsou to především SMS a e-maily, které +4U Lékař automaticky generuje několik dní před naplánovanou prohlídkou nebo v předem stanoveném intervalu od poslední prohlídky.

Přesto, že jsou preventivní prohlídky nedílnou součástí zdravotní péče, dochází na ně podle VZP pouze necelá třetina dospělých. Přitom právě včasné návštěvy lékaře a odhalení nemoci v raném stadiu je to, co člověku v mnoha případech zachrání život. „Půl roku i rok je dlouhá doba pamatovat si, kdy a k jakému lékaři jít. A pokud pacientce ze systému odešleme s dostatečným předstihem zprávu, že uplynul rok například od poslední návštěvy gynekologa a nyní je ten pravý čas se objednat, je zde větší pravděpodobnost, že na další prohlídku nezapomene, k lékaři se objedná a dostaví. Nepřímo tak přispíváme k lepšímu zdraví pacientů a lékařům pomáháme zvyšovat zisky jejich ordinací,“ řekl Milan Brašna, ředitel Plus4U Medical s.r.o. 

Cloudové rezervační systémy jsou přínosem nejen pro pacienty, kteří tak nemusí brát ohled na ordinační dobu a mohou se objednávat podle jejich časových možností, ale také pro lékaře, a především zdravotní sestry. Ty z dlouhodobého hlediska nemusí zvedat takové množství příchozích telefonátů do ordinace. Jen díky online rezervacím jejich počet klesne zhruba o třetinu. 

Informační systémy jako součást digitalizace zdravotnictví

V České republice obecně panuje na poli zdravotnictví konzervativní prostředí, v němž vládne monopol, ale také celková nechuť k jakýmkoli změnám, jejíž příčinu můžeme hledat například v neustále se zvětšujícím objemu nutné administrativy či stárnutí lékařů. Elektronizace a příchod konceptu eHealth transformuje české zdravotnictví a nutí tak lékaře k postupnému převedení a alespoň částečnému vedení jejich agendy ordinací v online prostředí.

Na trhu se proto začínají objevovat nové nástroje, které mohou lékařům tento přechod výrazně zjednodušit a které budou pro bezproblémový chod ordinace do budoucna nezbytností. Ať už je to podpůrný software pro elektronickou evidenci tržeb, aplikace umožňující rozesílat e-recepty z mobilního telefonu, nebo celé ambulantní informační systémy, jež komplexně propojí celé zdravotnictví. „Samozřejmě i my se na tyto změny snažíme reagovat a být důležitou součástí celého procesu digitalizace zdravotnictví. Je ale nezbytné, aby na trhu panovala určitá synergie mezi soukromými podniky a legislativou a dodržovaly se obecně platné datové standardy,“ dodává Brašna.

I samotná VZP přišla s metodou, jak motivovat lékaře k využívání dostupných online prostředků v ordinacích. Od května 2019 je začala odměňovat za prodlouženou ordinační dobu i za objednávání pacientů ať už telefonicky, prostřednictvím internetu, nebo e-mailu. Ordinacím, jež splní tyto a další podmínky Programu VZP Plus, navýší pojišťovna měsíční příspěvky na pacienty až o 30 %. 

O Plus4U

Plus4U je internetová služba, která poskytuje lidem, živnostníkům, firmám a organizacím chytrá online řešení pro komunikaci, sdílení informací a spolupráci. Plus4U poskytuje prostor na internetu, kde můžete snadno sdílet informace se svým okolím a nabídnout své produkty a služby ostatním. V Plus4U si můžete organizovat firmu, své osobní zájmy nebo jiné aktivity svého života. Prioritou Plus4U je maximální dostupnost, absolutní bezpečnost a ochrana svěřených dat. Internetová služba Plus4U je postavena z digitální stavebnice informačních systémů Unicorn Universe. 

O Unicornu

Unicorn je renomovaná evropská společnost poskytující ty největší informační systémy a řešení z oblasti informačních technologií. Dlouhodobě se soustředíme na vysokou přidanou hodnotu a konkurenční výhodu přinášenou našim zákazníkům. Působíme na trhu již od roku 1990 a za tu dobu jsme vytvořili řadu špičkových a rozsáhlých řešení, která jsou rozšířena a užívána mezi těmi nejvýznamnějšími podniky z různých odvětví. Jsme zároveň provozovateli internetové služby Plus4U, ve které nabízíme široké portfolio služeb založených na robustních softwarových řešeních pro malé a střední podniky a hlavně pro lidi. 

Reklamy